Unilever NV

UNILEVER RESULTATEN VIERDE KWARTAAL EN JAAR 2000

(Niet door de externe accountants gecontroleerd en voorlopig)

Strategie 'De Weg naar Groei' ligt op koers. Versnelde groei van leidende merken met hogere brutowinstmarges. Integratie Bestfoods verloopt goed. Geplande herstructureringskosten in de cijfers van het vierde kwartaal verwerkt. Over het gehele jaar een sterke groei van de onderliggende bedrijfswinst.

FINANCIEEL OVERZICHT

(Zie het originele bericht voor tabellen)
HOOFDPUNTEN VAN HET JAAR

Verdere versnelling omzetgroei van leidende merken, tot 4,9% in het vierde kwartaal, wat leidde tot groei over het gehele jaar van 3,8%, exclusief acquisities.

Brutomarges blijven omhoog gaan, wat ruimte biedt voor een aanzienlijke toename van marketing-investeringen en een recordbrutowinstmarge van 12,1% (vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa).

Bedrijfswinst (vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa) steeg met 16% en met 10% vóór de bijdrage van Bestfoods.

10,5% groei van de winst per aandeel (vóór bijzondere posten en op een basis vergelijkbaar met onze vooruitblik van 22 februari 2000) overtrof onze inschatting.

Sterke kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van Euro 6,7 miljard.

Verlies in het vierde kwartaal weerspiegelt geplande herstructurering van Euro 1,3 miljard in het kader van De Weg naar Groei.

Voorstel slotdividend Euro 0,95 per gewoon NV-aandeel en 8,67p per gewoon PLC-aandeel. Het totale dividend per aandeel stijgt met 13% voor NV en met 5% voor PLC.