MINVENW

9 februari 2001

Verklaring van het ministerie van Verkeer&Waterstaat op de uitspraken van Kamerleden in het NOS-journaal omtrent de veiligheid op en rondom Schiphol zoals geregeld in het wetsontwerp wijziging Wet luchtvaart die in 2003 in moet gaan.

wat staat er in de wet (26 januari aanvaard door het Kabinet)?

· De strengste norm ter wereld voor individueel risico: een harde grens aan risico die strenger is dan de huidige norm. In die gebieden wordt gesloopt; in een veel ruimer gebied gelden beperkingen voor nieuwbouw en bedrijven. Deze norm waarborgt juist de veiligheid in de directe omgeving van Schiphol.
· Bovendien wordt in het eerste luchthavenverkeersbesluit (een uitvoeringsbesluit dat later dit jaar aan de Kamer wordt gezonden) een nieuwe grenswaarde geïtroduceerd, namelijk het totaal risicogewicht. Het totale riscogewicht wordt vastgesteld met een van het statitisch externe veiligheidmodel afgeleide en sterk vereenvoudigde rekenregel. Hierin zijn parameters opgenomen voor het aantal vliegbewegingen, de gemiddelde ongevalkans en het gemiddelde vliegtuiggewicht. De grenswaarde van het totale risicogewicht mag op jaarbasis niet worden overschreden. Met andere woorden er wordt een harde grens vastgesteld die verdere groei van Schiphol verbind aan verbeteringen op het gebied van veiligheid. Met causaal model, waarover met de Kamer in juni is gesproken, wordt voor alle betrokkenen inzichtelijk gemaakt welke verbeteringen in veiligheid verder doorgevoerd kunnen worden. · De toelichting over ontwikkeling van het causaal model wordt in de memorie van toelichting gegeven. Hierover kan in de wet, zoals al in juni 2000 is aangegeven, nu verder nog niets worden vastgelegd, omdat het een lang ontwikkelingstraject is
· In het luchthavenverkeersbesluit worden regels opgenomen over baan- en routegebruik die waarborgen dat zo min mogelijk over bebouwde gebieden wordt gevlogen.

wat zijn de afspraken met de kamer?

· Het vraagstuk groepsrisico is tijdens de Kamerbehandeling van de Kabinetsnota Toekomst Nationale Luchthaven (TNL) in juni 2000 besproken. Op basis van resultaten van een juist hiervoor belegde internationale conferentie van experts in het voorjaar van 2000 hebben toen Kamerleden zich uitgesproken dat een statistische groepsrisiconorm noch te hanteren noch te handhaven valt. Een dergelijke norm bestaat nergens ter wereld.
· De Kamer is toen akkoord gegaan met de ontwikkeling van een aanvullend causaal veiligheidsmodel.
· De Kamer is conform afspraken geïnformeerd over ontwikkeling van het causaal model, bij brief in december 2000. Daarin wordt melding gemaakt van haalbaarheidsstudie van het causaal model uitgevoerd door Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Tevens is toen een plan van aanpak causaal model naar de Kamer gestuurd. Daarin staat dat de opdracht voor de ontwikkeling geformuleerd wordt en dat er een Europese aanbesteding voor geldt. Over de formulering van de opdracht zal de Kamer conform afspraak geïnformeerd worden. Net als tijdens het debat in juni wordt ook in de brief aan de Kamer aangegeven dat de ontwikkeling van het causaal model volgens het NLR zon vijf jaar zal duren.
· Eveneens in overeenstemming met de afspraken zal de ontwikkeling van het causaal model geschieden in afstemming met de VACS, een onafhankelijke adviescommissie over veiligheid.