9 februari 2001
Verklaring van het ministerie van Verkeer&Waterstaat op de uitspraken
van Kamerleden in het NOS-journaal omtrent de veiligheid op en rondom
Schiphol zoals geregeld in het wetsontwerp wijziging Wet luchtvaart
die in 2003 in moet gaan.
wat staat er in de wet (26 januari aanvaard door het Kabinet)?
· De strengste norm ter wereld voor individueel risico: een harde
grens aan risico die strenger is dan de huidige norm. In die gebieden
wordt gesloopt; in een veel ruimer gebied gelden beperkingen voor
nieuwbouw en bedrijven. Deze norm waarborgt juist de veiligheid in de
directe omgeving van Schiphol.
· Bovendien wordt in het eerste luchthavenverkeersbesluit (een
uitvoeringsbesluit dat later dit jaar aan de Kamer wordt gezonden) een
nieuwe grenswaarde geïtroduceerd, namelijk het totaal risicogewicht.
Het totale riscogewicht wordt vastgesteld met een van het statitisch
externe veiligheidmodel afgeleide en sterk vereenvoudigde rekenregel.
Hierin zijn parameters opgenomen voor het aantal vliegbewegingen, de
gemiddelde ongevalkans en het gemiddelde vliegtuiggewicht. De
grenswaarde van het totale risicogewicht mag op jaarbasis niet worden
overschreden. Met andere woorden er wordt een harde grens vastgesteld
die verdere groei van Schiphol verbind aan verbeteringen op het gebied
van veiligheid. Met causaal model, waarover met de Kamer in juni is
gesproken, wordt voor alle betrokkenen inzichtelijk gemaakt welke
verbeteringen in veiligheid verder doorgevoerd kunnen worden.
· De toelichting over ontwikkeling van het causaal model wordt in de
memorie van toelichting gegeven. Hierover kan in de wet, zoals al in
juni 2000 is aangegeven, nu verder nog niets worden vastgelegd, omdat
het een lang ontwikkelingstraject is
· In het luchthavenverkeersbesluit worden regels opgenomen over baan-
en routegebruik die waarborgen dat zo min mogelijk over bebouwde
gebieden wordt gevlogen.
wat zijn de afspraken met de kamer?
· Het vraagstuk groepsrisico is tijdens de Kamerbehandeling van de
Kabinetsnota Toekomst Nationale Luchthaven (TNL) in juni 2000
besproken. Op basis van resultaten van een juist hiervoor belegde
internationale conferentie van experts in het voorjaar van 2000 hebben
toen Kamerleden zich uitgesproken dat een statistische
groepsrisiconorm noch te hanteren noch te handhaven valt. Een
dergelijke norm bestaat nergens ter wereld.
· De Kamer is toen akkoord gegaan met de ontwikkeling van een
aanvullend causaal veiligheidsmodel.
· De Kamer is conform afspraken geïnformeerd over ontwikkeling van het
causaal model, bij brief in december 2000. Daarin wordt melding
gemaakt van haalbaarheidsstudie van het causaal model uitgevoerd door
Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Tevens is toen een
plan van aanpak causaal model naar de Kamer gestuurd. Daarin staat dat
de opdracht voor de ontwikkeling geformuleerd wordt en dat er een
Europese aanbesteding voor geldt. Over de formulering van de opdracht
zal de Kamer conform afspraak geïnformeerd worden. Net als tijdens het
debat in juni wordt ook in de brief aan de Kamer aangegeven dat de
ontwikkeling van het causaal model volgens het NLR zon vijf jaar zal
duren.
· Eveneens in overeenstemming met de afspraken zal de ontwikkeling van
het causaal model geschieden in afstemming met de VACS, een
onafhankelijke adviescommissie over veiligheid.