Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Burgemeester en wethouders Postbus 90801 Directeuren van de Gemeentelijke Sociale Dienst 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Hoofden van de afdeling Sociale Zaken Telefoon 070 - 333 44 44 Telefax 070 - 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer BZ/AB/2001/3686

Onderwerp Datum Contactpersoon Implementatie Vreemdelingenwet 2000 en 13 februari 2001 Invoeringswet

De Vreemdelingenwet 2000 (26732, Stb.2000/495 en de daarbij horende Invoeringswet (26975, Stb. 496) zijn op 21 november 2000 door de Eerste Kamer aanvaard. De Vreemdelingenwet 2000 (Vw 2000) en de Invoeringswet treden op 1 april 2001 in werking, en vervangen de thans geldende Vreemdelingenwet. Het Vreemdelingenbesluit 2000 is gepubliceerd in Stb. 497 en vervangt het huidige Vreemdelingenbesluit eveneens met inwerkingtreding 1 april 2001.

De Vreemdelingenwet 2000 is erop gericht om de kwaliteit van de beslissingen te verbeteren, het aantal procedures te verminderen en ­ mede daardoor ­ de procedureduur te verkorten. Een van de manieren om deze doelstellingen te bereiken is het beperken van de procedures tot de kern-vraag: blijven of terugkeren en procedures over de aard van de vergunning waarop men is toe-gelaten te voorkomen. Dit heeft geleid tot de keuze van een volgtijdelijk vergunningensysteem: ongeacht de grond voor toelating krijgt iedere toegelaten asielzoeker dezelfde verblijfs-vergunning voor bepaalde tijd asiel, waaraan hetzelfde voorzieningenpakket is gekoppeld. Als betrokkene na drie jaar nog bescherming behoeft, wordt de vergunning omgezet in een verblijfs-vergunning voor onbepaalde tijd asiel. Ook in geval van toelating op reguliere gronden (d.w.z. andere gronden dan asiel) krijgt de vreemdeling eerst een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. Aan deze verblijfsvergunning voor bepaalde tijd regulier is altijd een beperking verbonden, die gekoppeld is aan het doel waarvoor verblijf is toegestaan. Na vijf jaar verblijf op grond van deze vergunning kan betrokkene - indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan - in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd regulier.

De nieuwe systematiek voor toekenning van verblijfstitels verandert niet veel voor de groep "reguliere" vreemdelingen (toegelaten op andere gronden dan asiel). De belangrijkste veranderingen hebben betrekking op vreemdelingen toegelaten op asielgronden. In de huidige situatie kunnen deze vreemdelingen drie verschillende verblijfsvergunningen krijgen (vluchteling/A-status, vergunning tot verblijf om humanitaire redenen, of een voorwaardelijke vergunning tot verblijf), waaraan verschillende soorten rechten aan verbonden zijn. Vanaf 1 april 2001 worden deze drie verblijfsstatussen vervangen door één status, de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel, met dezelfde rechten en plichten en aanspraak op voorzieningen.






Deze circulaire geeft u ten eerste informatie over de gevolgen van de Vreemdelingenwet voor de uitvoering van de Algemene bijstandswet (Abw), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), de Wet Inkomens-voorziening Kunstenaars (WIK) en de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG). Deze wetten zijn in de Invoeringswet aangepast aan de Vreemdelingenwet 2000. Deze wijzigingen zijn technisch en niet inhoudelijk van aard. Het Besluit gelijkstelling vreemdelingen is aangepast en treedt gelijktijdig met Vw 2000 in werking, op 1 april 2001.

Via deze circulaire wil ik u voorts verzoeken om tijdig de nodige voorbereidingen voor invoering van de Vreemdelingenwet 2000 te treffen.

Gevolgen van de Vreemdelingenwet 2000 voor bijstandsverlening en voorzieningen op grond van de WVG.
De uitgangspunten van de Koppelingswet zijn overgenomen in de Vreemdelingenwet 2000 en de Invoeringswet. De Abw, de Ioaw, de Ioaz, de WIK en de WVG zijn alleen in technische zin aangepast (verwijzing naar de nieuwe wetsartikelen in de Vreemdelingenwet 2000). Het Besluit gelijkstelling vreemdelingen is op een punt inhoudelijk veranderd, in die zin dat deze regeling vanaf 1 april 2001 ook van toepassing is op voorzieningen op grond van de WVG. Dit betekent dat de kring van rechthebbende vreemdelingen van de WVG wordt gelijkgetrokken met die van de Abw, de Ioaw en de Ioaz.

Alle houders van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel worden door de Vreemdelingenwet 2000 en bijbehorende Invoeringswet geheel onder de werking van de Algemene Bijstandswet en daarmee verwante uitkeringsregelingen (IOAW, IOAZ, WIK en WVG) gebracht. Vanaf de datum van verlening van de verblijfsvergunning vallen deze vreemdelingen ook onder de volksverzekeringen (AOW, ANW, AKW en AWBZ).

De sollicitatieplicht op grond van de Abw is op een vreemdeling met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel van toepassing, tenzij er redenen voor ontheffing zijn. De tewerkstellingsvergunningplicht van de Wet arbeid vreemdelingen is tevens van toepassing op houders van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel. Dit betekent dat deze vreemdelingen in Nederland arbeid kunnen verrichten indien de werkgever in het bezit is van een tewerkstellingsvergunning. Deze tewerkstellingsvergunning zal zonder toets aan prioriteit-genietend aanbod worden verstrekt. Verder kunnen houders van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel een beroep doen op de faciliteiten die de Arbeidsvoorzieningsorganisatie biedt met het oog op toeleiding naar de arbeidsmarkt. Voor die houders van een vergunning tot verblijf voor bepaalde tijd die in het bezit waren van een F3- document wordt op grond van overgangsrecht de voor hen bestaande vrije toegang tot de arbeidsmarkt gehandhaafd.

Overgang van Zorgwetvoorzieningen naar Abw.
Vreemdelingen die op 1 april 2001 in het bezit zijn van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (vvtv-status) krijgen per 1 april 2001 van rechtswege een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel (vbt-asiel) voor de resterende looptijd van het F-document. De Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VVTV) komt voor deze groep te vervallen. Om uitvoeringstechnische problemen te voorkomen hebben de gemeenten maximaal 6 maanden de tijd






gekregen om de voorzieningen van de Zorgwet voor deze groep vreemdelingen te beëindigen, de bijstandsaanvraag te behandelen en nieuwe huisvesting, danwel huurcontract, te regelen. De procedures voor het stopzetten van de Zorgwetvoorzieningen en het toekennen van een bijstandsuitkering, alsmede het regelen van de huisvesting of huurcontract, zijn voor de gemeenten al bekend i.v.m. het omzetten van een vvtv-status in een vtv-status na 3 jaar, dat op grond van de huidige Vreemdelingenwet al plaatsvindt. Voorzieningen op grond van de Zorgwet zijn, totdat het "omklapmoment" vastgelegd is in het dossier, te beschouwen als een voorliggende voorziening voor de Abw. Het "omklapmoment" moet vastgelegd worden op dossierniveau wegens de afrekening m.b.t. de rijksvergoedingen van de ministeries van BZK en SZW en moet onderwerp zijn van de gemeentelijke accountants-controle.

Andere rechten, zoals het recht op inschrijving bij het arbeidsbureau of op een inburgerings-traject, zijn niet afhankelijk van het tijdstip van "omklap" van de Zorgwet naar de Abw, maar ontstaan op het moment van toekenning van de verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel, d.w.z. vanaf 1 april 2001.

De Zorgwet blijft bestaan als een aflopende regeling voor een groep vreemdelingen van wie de vvtv- status is ingetrokken, danwel niet verlengd, die in bezwaar en beroep zijn gegaan tegen deze beslissing en die deze procedure in Nederland mogen afwachten. Het ministerie van BZK geeft hier nadere informatie over.

Verificatie op grond van (nieuwe) vreemdelingendocumenten en nieuwe GBA codes . Als gevolg van de nieuwe verblijfsvergunningen en uitbreiding van de gronden van rechtmatig verblijf in artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000 zijn er nieuwe GBA-codes opgesteld. Verder is naar aanleiding van de evaluatie van de Koppelingswet besloten om met het oog op de bruikbaarheid de zgn. procedurecodes verder te detailleren. Het is voor uitvoeringsinstanties van belang te weten of een vreemdeling in procedure is over een eerste aanvraag dan wel over voortgezet verblijf omdat voor de meeste materiewetten geldt dat de vreemdeling die tijdig rechtsmiddelen aanwendt tegen de beslissing bij voortgezet verblijf recht heeft op voortzetting van de voorzieningen. In totaal zijn 19 codes vastgesteld die betrekking hebben op vreemdelingen, waarvan drie overgangscodes zijn. Het ministerie van BZK/BPR geeft hier nadere informatie over.

De Vreemdelingendiensten hebben enige tijd nodig voor het omwisselen van verblijfs-documenten. Na
1 april 2001 zal een periode volgen waarin de nieuwe verblijfsrechtelijk positie nog niet blijkt uit het document of de verklaring. De vreemdeling is dan van rechtswege houder van een nieuwe verblijfsvergunning maar feitelijk nog in het bezit van een document of verklaring van het oude model. Gedurende de daarop aangegeven geldigheidsduur behouden de (nog geldige) documenten en verklaringen van het oude model ook na 1 april 2001 hun betekenis als geldig document totdat zij zijn omgewisseld. Tussen het moment van de in inwerkingtreding van de Vw2000 en de omwisseling van het vreemdelingendocument kan uitsluitend de GBA code in combinatie met de einddatum op het document (oude of nieuwe model) dienen ter verificatie van het verblijfsrecht dat de vreemdeling door inwerkingtreding van de wet van rechtswege heeft verkregen. Om die reden is er voor gekozen de GBA-codes zoveel mogelijk te converteren en niet met aanpassing van de GBA code te wachten tot het moment van omwis-seling van het vreemdelingendocument. Voor verdere informatie over de vreemdelingendocumenten, en algemene informatie over de gevolgen van de Vreemdelingenwet 2000, verwijs ik naar voorlichtingsmateriaal van het ministerie van Justitie.




4

Deze procedure voor de overgangsfase wijkt enigszins af van de procedure beschreven in de circulaire van 15 april 1998 (BZ/VOL/97/10062) inzake de Koppelingswet, op p. 3 onder "Raadplegen GBA".

In de bijlage zijn de nieuwe GBA-codes en de conversietabel voor de vreemdelingendocumenten weergegeven.

Voor vragen of inlichtingen over de inhoud van deze circulaire kunt u elke werkdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur telefonisch contact opnemen met het Rijksconsulentschap Sociale Zekerheid in uw regio.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(W.A. Vermeend)




BIJLAGE
De nieuwe GBA-codes:

Rechtmatig verblijf GBA-code

artikel 8 onder a, vergunning bepaalde tijd 21 regulier, arbeid vrij
artikel 8 onder a, vergunning bepaalde tijd 22 regulier, arbeid mits TWV
artikel 8 onder a, vergunning bepaalde tijd 23 regulier, arbeid specifiek
artikel 8 onder a, vergunning bepaalde tijd 24 regulier, geen arbeid
artikel 8 onder b, vergunning onbepaalde tijd 25 regulier, arbeid vrij
artikel 8 onder c, vergunning bepaalde tijd asiel, 26 arbeid mits TWV
artikel 8 onder d, vergunning onbepaalde tijd 27 asiel, arbeid vrij
artikel 8 onder e, Gemeenschaps-onderdaan, 28 economisch actief, arbeid vrij
artikel 8, onder e, Gemeenschaps-onderdaan, 29 economisch niet-actief, arbeid vrij
artikel 8, onder e, toetsing aan het 30 gemeenschapsrecht, arbeid vrij
artikel 8, onder f en h, in procedure voor 31 vergunning bepaalde tijd regulier
artikel 8, onder f en h, in procedure 32 vergunning bepaalde tijd asiel
artikel 8, onder g en h, in procedure 33 voortgezet verblijf, tijdige aanvraag
artikel 8, onder g en h, in procedure voortgezet 34 verblijf, ontijdige aanvraag
artikel 8 onder l, Associatiebesluit 1/80 35 EEG/Turkije, arbeid specifiek

artikel 115, lid 4 verblijfsvergunning onbepaalde 91 tijd, arbeid vrij
artikel 115, lid 6, verblijfsvergunning asiel 92 bepaalde tijd, arbeid vrij
artikel 8, onder a, arbeidsmarktaantekening nader 93 te bepalen

geen verblijfstitel (meer) 98

Schematisch overzicht documenten Vw 1994 / Vw 2000

Vw 1994 Vw 2000

A-document Document II B-document Document IV C-document Document II D-document Document I, II of IV E-document Document EU/EER F 1, 2, 3-document Document III W-document W-document




6

Sticker verblijfsaantekening Sticker verblijfsaantekening

Vw 2000 VW 1994

Document I D-document (reguliere vergunning onder beperking) Document II A-document; C-document; D-document (reguliere vergunning zonder beperking) Document III F 1, 2, 3 document Document IV B-document; D-document (asielgerelateerde vergunning zonder beperking) EU-EER E-document
W-document W-document
Sticker verblijfsaantekening Sticker verblijfsaantekening