Volksunie

(Onwetende) treinreiziger niet gebaat bij tariefverhoging (16/02/01)

Op 1 februari ll. verhoogde de NMBS de treintarieven. De spoorwegmaatschappij paste ook bepaalde reisformules aan. Vooral de jongeren blijken de dupe van dit alles. VU-fractievoorzitter Frieda Brepoels stelt zich vragen bij de klantvriendelijkheid en strategische visie van de NMBS. Ze ondervroeg minister van vervoer Durant hieromtrent in de verkeerscommissie van de Kamer.

Frieda Brepoels wilde eerst en vooral van minister Durant weten, waarom de informatieverstrekking i.v.m. de tariefaanpassing te wensen over laat. Buiten wat algemene informatie op een affiche kunnen de reizigers, zelfs na 1 februari, in de stations geen details vinden over de prijsverhoging. Een bordje verwijst hen naar de Gidsen voor de reizigers, die aan de loketten echter niet te verkrijgen zijn. Enkel op het internet is de volledige informatie terug te vinden. Voor Brepoels is dit ontoelaatbaar. Minister Durant gaf ootmoedig toe dat een betere strategie moet worden uitgewerkt wil men de reizigers degelijke en correcte informatie verstrekken.

Ook inhoudelijk uitte Frieda Brepoels ernstige bezwaren bij de aanpassingen die de NMBS doorvoerde. Vooral de jongeren zijn de dupe. Voor de tweede keer op rij is de prijsverhoging van de zeer populaire GO-pass hoger dan het toegestane gemiddelde. Bovendien beperkt de NMBS de gebruiksvoorwaarden: jongeren onder de 26 mogen voortaan pas na 9 uur met een GO-pass reizen i.p.v. na 7 u.45. Dat is slecht nieuws voor de universiteitsstudenten die op maandagochtend willen vertrekken. De NMBS vindt dat ze de Campuskaart moeten gebruiken. Die heeft echter twee nadelen: ze is in heel wat gevallen duurder (b.v. een kotstudent uit Zelzate die aan het LUC in Diepenbeek studeert, betaalt per rit 54 frank meer). Bovendien geldt een Campuskaart voor 5 heen- en terugritten, terwijl studenten soms de trein gebruiken en soms carpoolen.
De VU vreest dat vele jongeren, die toekomstige vaste klanten van de NMBS zouden kunnen worden, de trein de rug zullen toekeren. Frieda Brepoels vraagt zich dan ook af welke voordelen dit de NMBS kan opleveren.

Ook de vele schoolgroepen die de GO-pass vaak als flexibel alternatief voor de veel te strenge en al te vaak wijzigende reglementering voor groepsreizen zagen, dreigen in de toekomst steeds meer de autocar te gebruiken voor hun schooluitstappen. Vertrekken na 9 uur is immers meestal te laat. Brepoels stelt overigens vast dat de NMBS de gebruiksmogelijkheden voor de schoolgroepen nogmaals strenger gemaakt heeft. Zij vindt het onaanvaardbaar dat een vooraf betaald groepsticket alleen maar op één gereserveerde trein geldig is. Een groep die door omstandigheden een trein mist, komt daardoor zwaar in de problemen.

Tenslotte vroeg Frieda Brepoels aan minister Durant welke maatregelen ze wil nemen om de ongelijke behandeling van de perifere gebieden in de toekomst te vermijden. Een Noord-Limburger b.v. die om half negen de trein neemt, moet de volle pot betalen voor dezelfde trein, waarop een inwoner uit Geel een half uur later met een pass mag rijden. De minister kon alleen maar vaststellen dat de methode die de NMBS hanteert om te vermijden dat passgebruikers in de ochtendspits belanden een probleem vormt voor mensen die in Limburg, Luxemburg, West-Vlaanderen of Henegouwen wonen en naar de andere kant van het land willen reizen. Dus wie verder van het centrum van het land verwijderd woont, wordt op die manier dubbel gestraft.

De VU begrijpt deze allesbehalve klantvriendelijke aanpak van de NMBS niet en zal in de toekomst acties ondernemen om oplossingen af te dwingen die alle treinreizigers op een gelijke maar vooral betere manier zullen behandelen.

Auteur:
VU-Kamerfractie
Frieda Brepoels, fractievoorzitter

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@vu.be
Url: www.vu.be