(Onwetende) treinreiziger niet gebaat bij tariefverhoging
(16/02/01)
Op 1 februari ll. verhoogde de NMBS de treintarieven. De
spoorwegmaatschappij paste ook bepaalde reisformules aan. Vooral de
jongeren blijken de dupe van dit alles. VU-fractievoorzitter Frieda
Brepoels stelt zich vragen bij de klantvriendelijkheid en strategische
visie van de NMBS. Ze ondervroeg minister van vervoer Durant
hieromtrent in de verkeerscommissie van de Kamer.
Frieda Brepoels wilde eerst en vooral van minister Durant weten,
waarom de informatieverstrekking i.v.m. de tariefaanpassing te wensen
over laat. Buiten wat algemene informatie op een affiche kunnen de
reizigers, zelfs na 1 februari, in de stations geen details vinden
over de prijsverhoging. Een bordje verwijst hen naar de Gidsen voor de
reizigers, die aan de loketten echter niet te verkrijgen zijn. Enkel
op het internet is de volledige informatie terug te vinden. Voor
Brepoels is dit ontoelaatbaar. Minister Durant gaf ootmoedig toe dat
een betere strategie moet worden uitgewerkt wil men de reizigers
degelijke en correcte informatie verstrekken.
Ook inhoudelijk uitte Frieda Brepoels ernstige bezwaren bij de
aanpassingen die de NMBS doorvoerde. Vooral de jongeren zijn de dupe.
Voor de tweede keer op rij is de prijsverhoging van de zeer populaire
GO-pass hoger dan het toegestane gemiddelde. Bovendien beperkt de NMBS
de gebruiksvoorwaarden: jongeren onder de 26 mogen voortaan pas na 9
uur met een GO-pass reizen i.p.v. na 7 u.45. Dat is slecht nieuws voor
de universiteitsstudenten die op maandagochtend willen vertrekken. De
NMBS vindt dat ze de Campuskaart moeten gebruiken. Die heeft echter
twee nadelen: ze is in heel wat gevallen duurder (b.v. een kotstudent
uit Zelzate die aan het LUC in Diepenbeek studeert, betaalt per rit 54
frank meer). Bovendien geldt een Campuskaart voor 5 heen- en
terugritten, terwijl studenten soms de trein gebruiken en soms
carpoolen.
De VU vreest dat vele jongeren, die toekomstige vaste klanten van de
NMBS zouden kunnen worden, de trein de rug zullen toekeren. Frieda
Brepoels vraagt zich dan ook af welke voordelen dit de NMBS kan
opleveren.
Ook de vele schoolgroepen die de GO-pass vaak als flexibel alternatief
voor de veel te strenge en al te vaak wijzigende reglementering voor
groepsreizen zagen, dreigen in de toekomst steeds meer de autocar te
gebruiken voor hun schooluitstappen. Vertrekken na 9 uur is immers
meestal te laat. Brepoels stelt overigens vast dat de NMBS de
gebruiksmogelijkheden voor de schoolgroepen nogmaals strenger gemaakt
heeft. Zij vindt het onaanvaardbaar dat een vooraf betaald
groepsticket alleen maar op één gereserveerde trein geldig is. Een
groep die door omstandigheden een trein mist, komt daardoor zwaar in
de problemen.
Tenslotte vroeg Frieda Brepoels aan minister Durant welke maatregelen
ze wil nemen om de ongelijke behandeling van de perifere gebieden in
de toekomst te vermijden. Een Noord-Limburger b.v. die om half negen
de trein neemt, moet de volle pot betalen voor dezelfde trein, waarop
een inwoner uit Geel een half uur later met een pass mag rijden. De
minister kon alleen maar vaststellen dat de methode die de NMBS
hanteert om te vermijden dat passgebruikers in de ochtendspits
belanden een probleem vormt voor mensen die in Limburg, Luxemburg,
West-Vlaanderen of Henegouwen wonen en naar de andere kant van het
land willen reizen. Dus wie verder van het centrum van het land
verwijderd woont, wordt op die manier dubbel gestraft.
De VU begrijpt deze allesbehalve klantvriendelijke aanpak van de NMBS
niet en zal in de toekomst acties ondernemen om oplossingen af te
dwingen die alle treinreizigers op een gelijke maar vooral betere
manier zullen behandelen.
Auteur:
VU-Kamerfractie
Frieda Brepoels, fractievoorzitter
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@vu.be
Url: www.vu.be