Gemeente Hoogeveen



7 februari 2001

Plan voor bedrijvenlocaties Buitenvaart en Riegmeer

Twee bedrijvenlocaties met elk een groene bufferzone, een fietsbrug over de Hoogeveensche Vaart en de A37 aansluitend op de Lange Dijk en een terrein met centrale diensten. Dit zijn enkele opvallende elementen in het voorontwerp bestemmingsplan Buitenvaart II. Maandag 19 februari a.s. houdt de gemeente een informatieavond voor betrokkenen. Het voorontwerp is tot stand gekomen in nauw overleg tussen omwonenden en gemeente.

Bij Hollandscheveld komen twee kernen voor vestigingen van gemengde bedrijven. Het dit jaar in ontwikkeling komende Buitenvaart I, aan de westkant van de Mr. Cramerweg, en het geplande terrein aan de oostkant van die weg, zullen samen Buitenvaart gaan heten. Het geplande terrein ten zuiden van de Lange Dijk zal Riegmeer gaan heten. Riegmeer komt aan de toekomstige verlengde Mr. Cramerweg te liggen. In totaal gaat het om 100 hectare (netto) aan bedrijventerrein.

Twee bufferzones

Het voorontwerp bestemmingsplan biedt ruimte aan twee bufferzones: de "Krakeelse wijken" en de "Hollandse wijken". In het voorontwerp staat behoud en versterking van de oorspronkelijke cultuur-historische en landschappelijke waarden in deze zones centraal. Kenmerkend voor de Krakeelse wijken, het gebied tussen Hollandscheveld en Buitenvaart, is kleinschaligheid en openheid. Kenmerkend voor de Hollandse wijken, tussen het dorp en Riegmeer, is openheid en parallel lopende brede sloten (slagen).

De Turbine

Tussen de twee Buitenvaartterreinen komt een servicegebied, De Turbine genaamd. De Turbine zal centrale diensten herbergen voor alle bedrijven en voor verkeer vanaf de A37. Naast een benzinestation zijn er mogelijkheden voor bijvoorbeeld een wasstraat, een restaurant, een depot van Rijkswaterstaat, kinderopvang, een bankfiliaal, een postkantoor en een copyshop. In ieder geval komt er een kantoor voor parkmanagement. Dit is een manier van gezamenlijk terreinbeheer, gericht op representativiteit en kwaliteit.

Milieuzonering

Zowel Buitenvaart als Riegmeer krijgt een milieu- en geluidzonering. Dit houdt in dat alleen bedrijven die voldoen aan strenge eisen in dit kader, zich aan de rand mogen vestigen.

Fietsbruggen

De fietsbrug over het kanaal en de A37 gaat zorgen voor een gemakkelijke verbinding tussen Hoogeveen, de bedrijventerreinen en het zuidelijk buitengebied (de dorpen, maar ook recreatiegebied Schoonhoven). De nieuwe route volgt de Lange Dijk, komt uit op de fietspaden van de Riegshoogtendijk en kent onderweg nog een tweede fietsbrug, over de verlengde Mr. Cramerweg.

De procedure

Burgemeester en wethouders hebben het voorontwerp goedgekeurd. Momenteel zet de gemeente de puntjes op de i, zodat omwonenden en andere betrokkenen het op 19 februari kunnen inzien. Daarna ligt het voorontwerp en een Milieu-effectrapportage ter inzage en is er gelegenheid voor inspraak. Het uiteindelijke bestemmingsplan is naar verwachting begin volgend jaar klaar.

Planning

De planning is in Buitenvaart te starten met bedrijvigheid, vanaf 2002. Als Buitenvaart vol is, het moment is afhankelijk van de economische ontwikkeling, volgt Riegmeer. Voor de fietsverbinding Hoogeveen-Schoonhoven en de doortrekking van de Mr. Cramerweg is nog geen planning gereed.

© Copyright Gemeente Hoogeveen