Gemeente Hoogeveen
7 februari 2001
Plan voor bedrijvenlocaties Buitenvaart en Riegmeer
Twee bedrijvenlocaties met elk een groene bufferzone, een fietsbrug
over de Hoogeveensche Vaart en de A37 aansluitend op de Lange Dijk en
een terrein met centrale diensten. Dit zijn enkele opvallende
elementen in het voorontwerp bestemmingsplan Buitenvaart II. Maandag
19 februari a.s. houdt de gemeente een informatieavond voor
betrokkenen. Het voorontwerp is tot stand gekomen in nauw overleg
tussen omwonenden en gemeente.
Bij Hollandscheveld komen twee kernen voor vestigingen van gemengde
bedrijven. Het dit jaar in ontwikkeling komende Buitenvaart I, aan de
westkant van de Mr. Cramerweg, en het geplande terrein aan de oostkant
van die weg, zullen samen Buitenvaart gaan heten. Het geplande terrein
ten zuiden van de Lange Dijk zal Riegmeer gaan heten. Riegmeer komt
aan de toekomstige verlengde Mr. Cramerweg te liggen. In totaal gaat
het om 100 hectare (netto) aan bedrijventerrein.
Twee bufferzones
Het voorontwerp bestemmingsplan biedt ruimte aan twee bufferzones: de
"Krakeelse wijken" en de "Hollandse wijken". In het voorontwerp staat
behoud en versterking van de oorspronkelijke cultuur-historische en
landschappelijke waarden in deze zones centraal. Kenmerkend voor de
Krakeelse wijken, het gebied tussen Hollandscheveld en Buitenvaart, is
kleinschaligheid en openheid. Kenmerkend voor de Hollandse wijken,
tussen het dorp en Riegmeer, is openheid en parallel lopende brede
sloten (slagen).
De Turbine
Tussen de twee Buitenvaartterreinen komt een servicegebied, De Turbine
genaamd. De Turbine zal centrale diensten herbergen voor alle
bedrijven en voor verkeer vanaf de A37. Naast een benzinestation zijn
er mogelijkheden voor bijvoorbeeld een wasstraat, een restaurant, een
depot van Rijkswaterstaat, kinderopvang, een bankfiliaal, een
postkantoor en een copyshop. In ieder geval komt er een kantoor voor
parkmanagement. Dit is een manier van gezamenlijk terreinbeheer,
gericht op representativiteit en kwaliteit.
Milieuzonering
Zowel Buitenvaart als Riegmeer krijgt een milieu- en geluidzonering.
Dit houdt in dat alleen bedrijven die voldoen aan strenge eisen in dit
kader, zich aan de rand mogen vestigen.
Fietsbruggen
De fietsbrug over het kanaal en de A37 gaat zorgen voor een
gemakkelijke verbinding tussen Hoogeveen, de bedrijventerreinen en het
zuidelijk buitengebied (de dorpen, maar ook recreatiegebied
Schoonhoven). De nieuwe route volgt de Lange Dijk, komt uit op de
fietspaden van de Riegshoogtendijk en kent onderweg nog een tweede
fietsbrug, over de verlengde Mr. Cramerweg.
De procedure
Burgemeester en wethouders hebben het voorontwerp goedgekeurd.
Momenteel zet de gemeente de puntjes op de i, zodat omwonenden en
andere betrokkenen het op 19 februari kunnen inzien. Daarna ligt het
voorontwerp en een Milieu-effectrapportage ter inzage en is er
gelegenheid voor inspraak. Het uiteindelijke bestemmingsplan is naar
verwachting begin volgend jaar klaar.
Planning
De planning is in Buitenvaart te starten met bedrijvigheid, vanaf
2002. Als Buitenvaart vol is, het moment is afhankelijk van de
economische ontwikkeling, volgt Riegmeer. Voor de fietsverbinding
Hoogeveen-Schoonhoven en de doortrekking van de Mr. Cramerweg is nog
geen planning gereed.
© Copyright Gemeente Hoogeveen