PERSBERICHT
Anne Frank CD-ROM pakt de Europese multimediaprijsEuroprix2000
De CD-ROM Anne Frank heeft de Europrix 2000 gewonnen Reeds eerder was de
productie winnar in de categorie Bringing European Culture to the Digital
World. De CD-ROM is gekozen uit de 502 inzendingen uit 30 landen door een
pan-Europese jury van 33 experts uit 20 landen. De jury bestond uit
vertegenwoordigers uit de multimedia industrie, journalisten, adviseurs,
wetenschappers en producenten. De producten en diensten worden beoordeeld op
de waarde van het product of van de dienst voor de gebruiker, het intuïtief
gebruik en de thematische kwaliteit. De prijs is zaterdag uitgereikt in
Lulea (Zweden).
De productie van Anne Frank is een initiatief van de Stichting Anne Frank.
De productie was in handen van Lost Boys Interactive. Van de productie is
een versie voor de informatiekiosk in het Anne Frank Huis. De CD-ROM uitgave
is een publicatie van Softmachine BV in Hilversum.
Het is de derde keer dat een Nederlands product of dienst genomineerd wordt
voor de Europrix. In 1998 en 1999 zijn resp. de CD-ROM productie Quest 4
Europe van het Rotterdamse bedrijf WDS en de CD-ROM productie Obi & het ware
verhaal van de Elfen van Uitgeverij Het Spectrum genomineerd. Maar deze
keer werd de productie Anne Frank winnaar in de categorie en overall winnaar
van de Europese prijs.
De Europrix is een initiatief van de Europese lidstaten, dat in 1998 gestart
is tijdens het Oostenrijkse voorzitterschap en wordt ondersteund door het
Directoraat Informatiemaatschappij van de Europese Commissie. Sponsors zijn
Volkswagen AG en ASTRA-NET SES.
De Europrix is opgezet om multimedia bedrijven toegang te geven tot
verschillende marketing en distributiekanalen in Europa. " De Europrix geeft
deelnemers een netwerk dat multimedia bedrijven ondersteunt en hen helpt bij
de marketing", volgens Peter Bruck, initiatiefnemer van de Europrix
organisatie. Zo worden de producties opgenomen in een rechtencatalogus die
tijdens de Frankfurter Buchmesse verspreid wordt. Verder worden de producten
en diensten van de genomineerden en winnaars meegenomen op een wereldwijde
roadshow. De genomineerden en winnaars zijn verder terug te vinden op een
CD-ROM en op internet (www.europrix.org); deze gratis CD-ROM kan uitsluitend
per e-mail (jak@euronet.nl) worden aangevraagd bij Electronic Media
Reporting in Utrecht, dat de promotie van de Europrix in Nederland verzorgd.
Daar is tevens meer informatie te verkrijgen over deelname aan de
Europrix2001.
Noor voor de redactie: