PERSBERICHT
Anne Frank CD-ROM pakt de Europese multimediaprijsEuroprix2000

De CD-ROM Anne Frank heeft de Europrix 2000 gewonnen Reeds eerder was de productie winnar in de categorie Bringing European Culture to the Digital World. De CD-ROM is gekozen uit de 502 inzendingen uit 30 landen door een pan-Europese jury van 33 experts uit 20 landen. De jury bestond uit vertegenwoordigers uit de multimedia industrie, journalisten, adviseurs, wetenschappers en producenten. De producten en diensten worden beoordeeld op de waarde van het product of van de dienst voor de gebruiker, het intuïtief gebruik en de thematische kwaliteit. De prijs is zaterdag uitgereikt in Lulea (Zweden).

De productie van Anne Frank is een initiatief van de Stichting Anne Frank. De productie was in handen van Lost Boys Interactive. Van de productie is een versie voor de informatiekiosk in het Anne Frank Huis. De CD-ROM uitgave is een publicatie van Softmachine BV in Hilversum. Het is de derde keer dat een Nederlands product of dienst genomineerd wordt voor de Europrix. In 1998 en 1999 zijn resp. de CD-ROM productie Quest 4 Europe van het Rotterdamse bedrijf WDS en de CD-ROM productie Obi & het ware verhaal van de Elfen van Uitgeverij Het Spectrum genomineerd. Maar deze keer werd de productie Anne Frank winnaar in de categorie en overall winnaar van de Europese prijs.

De Europrix is een initiatief van de Europese lidstaten, dat in 1998 gestart is tijdens het Oostenrijkse voorzitterschap en wordt ondersteund door het Directoraat Informatiemaatschappij van de Europese Commissie. Sponsors zijn Volkswagen AG en ASTRA-NET SES.

De Europrix is opgezet om multimedia bedrijven toegang te geven tot verschillende marketing en distributiekanalen in Europa. " De Europrix geeft deelnemers een netwerk dat multimedia bedrijven ondersteunt en hen helpt bij de marketing", volgens Peter Bruck, initiatiefnemer van de Europrix organisatie. Zo worden de producties opgenomen in een rechtencatalogus die tijdens de Frankfurter Buchmesse verspreid wordt. Verder worden de producten en diensten van de genomineerden en winnaars meegenomen op een wereldwijde roadshow. De genomineerden en winnaars zijn verder terug te vinden op een CD-ROM en op internet (www.europrix.org); deze gratis CD-ROM kan uitsluitend per e-mail (jak@euronet.nl) worden aangevraagd bij Electronic Media Reporting in Utrecht, dat de promotie van de Europrix in Nederland verzorgd. Daar is tevens meer informatie te verkrijgen over deelname aan de Europrix2001.


Noor voor de redactie: