Gemeente Vlieland

INGEKOMEN

Burgemeester en wethouders van Vlieland maken bekend dat de volgende aanvragen voor een bouwvergunning is ingekomen:


- W. Bosma, ten behoeve van het vergroten van een woning op het perceel Dorpsstraat 132 (ingekomen 8 februari 2001);
- Fam. Ottosen, ten behoeve van het vergroten van een garage/berging op het perceel Lutinelaan 2b (ingekomen 13 februari 2001);

Nadere informatie over deze aanvragen kunt u verkrijgen bij de afdeling Ruimtelijke Ordening op het gemeentehuis.

VERGUNNING

Burgemeester en wethouders van Vlieland maken bekend dat zij een bouwvergunning hebben verleend aan:

- H.T. Westers, ten behoeve van het verbouwen van een woonhuis op het perceel Dorpsstraat 169;

- J. van Randen, ten behoeve van het plaatsen van een garage/berging op het perceel Dennenlaan 30;

Belanghebbenden kunnen tegen boven-genoemd besluit binnen zes weken na de datum van deze publicatie bij burgemeester en wethouders van Vlieland schriftelijk gemotiveerde bezwaren indienen (postadres: Postbus 10, 8899 ZN Vlieland). Informatie kunt u desgewenst verkrijgen bij de afdeling Ruimtelijke Ordening.

MONUMENTENZORG Behoefteraming 2001

Sinds 1997 krijgen alle gemeenten in Nederland van het rijk een subsidiebudget dat aansluit bij de restauratiebehoefte die er in de gemeente is. Dit geldt ook voor onze mooie historische gemeente Vlieland waar zo'n 42 monumenten zijn.

Om deze restauratiebehoefte te kunnen vaststellen, moet iedere gemeente een keer per vier jaar een beheofteraming uitvoeren. Om zo maximaal mogelijk van het landelijk beschikbare subsidiebudget te kunnen profiteren zullen wij als gemeente een zo duidelijk mogelijk beeld moeten krijgen van de technische toestand van alle 42 rijksmonumenten in onze gemeente. De eigenaren van de monumentenpanden profiteren uiteindelijk van een zo goed mogelijk resultaat. Hoe hoger het uiteindelijke subsidiebudget voor de gemeente, hoe meer eigenaren restauratiesubsidie kunnen krijgen.

Wij willen graag alle rijksmonumenten inwendig en uitwendig inspecteren op de technische staat van het casco en het interieur. Wij moeten weten of binnen een periode van tien jaar noodzakelijk herstel moet worden uitgevoerd aan de fundering, buitenmuren inclusief kozijnen, vloeren en balken, kapconstructies inclusief pannen/goten en wellicht herstel aan monumentale interieuronderdelen.

Medewerking van alle eigenaren is noodzakelijk
Voor deze inspectie hebben wij uw medewerking nodig. Ook als u meent dat de eerstkomende 10 jaar geen ingrijpende maatregelen nodig zijn dan toch is het van het grootste belang dat wij uw monument in het overzicht opnemen.
De inspectie zal in week 11 beginnen. De eigenaren c.q. bewoners krijgen afzonderlijk nog bericht over de exacte aanvangsdatum.

Informatie
Indien u vragen of opmerkingen heeft over het behoefte-onderzoek en de inspecties dan kun u contact opnemen met de heer G.A. Nieuwenhuis, tel. 452718

INSPRAAKPROCEDURE PKB DERDE NOTA WADDENZEE

Een nieuwe nota over de Waddenzee

De Waddenzee is een natuurgebied van internationale betekenis en kenmerkt zich door zijn unieke open landschap. Voor de regering is dit sinds 1980 de reden om voor dit unieke gebied een aparte beleidsnota uit te brengen, gericht op de duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee. Het kabinet is gestart met de procedure voor het uitbrengen van een nieuwe versie van deze nota, de PKB Derde Nota Waddenzee. Deze nota doorloopt de procedure van de planologische kernbeslissing (pkb), zoals is vastgelegd in de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Op 19 januari 2001 heeft het kabinet de ontwerp PKB Derde Nota Waddenzee (pkb deel 1) vastgesteld. In pkb deel 1 doet het kabinet een voorstel voor het te voeren beleid voor de Waddenzee voor de komende 10 jaar. PKB deel 1 wordt onderworpen aan inspraak, bestuurlijk overleg met de waddenprovincies en -gemeenten en advies door de Waddenadviesraad. De resultaten hiervan worden opgenomen in pkb deel 2 en zullen door het kabinet worden betrokken bij de bepaling van het kabinetsstandpunt over de Waddenzee (pkb deel 3). Dit kabinetsstandpunt zal voor instemming worden voorgelegd aan de Tweede en Eerste kamer der Staten-Generaal. Na instemming van beide Kamers verschijnt pkb deel 4.

Inspraak
Iedereen kan inspreken op pkb deel 1 gedurende de inspraakperiode die loopt van 14 februari tot en met 8 mei 2001. Inspraakreacties kunnen alleen schriftelijk worden ingediend en dienen voor sluiting van de inspraaktermijn te zijn ontvangen op het volgende adres: Ministerie van VROM, Rijksplanologische Dienst, Afdeling Landelijke Gebieden, IPC 361, Postbus 30940, 2500 GX Den Haag.

Ter inzage legging
Pkb deel 1 ligt gedurende de inspraakperiode iedere werkdag tussen 09.00 en 12.00 uur en dinsdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur op het gemeentehuis ter inzage.

Informatieavonden
Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer organiseert samen met de Ministeries van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken en Defensie openbare informatieavonden. Daar wordt algemene informatie verstrekt en is gelegenheid tot het stellen van vragen.

Ook op Vlieland wordt in samenwerking met het Ministerie van VROM een informatie-avond georganiseerd. U bent daarvoor allen van harte uitgenodigd.

De bijeenkomst vindt plaats op maandag 5 maart 2001, aanvang 19.30 uur, in Badhotel Bruin.

Integrale tekst pkb deel 1
De volledige tekst van pkb deel 1 is ook te vinden op de internetsite van Interwad (www.waddenzee.nl). Pkb deel 1 kan worden aangevraagd bij het Distributie-centrum VROM, telefoon 0900-8052 (40 ct per minuut), fax 0900-2018052 (40 ct per minuut), onder vermelding van distributienummer 15573. Daar is ook de brochure "Hoofdlijnen en inspraakwijzer" verkrijgbaar, onder vermelding van distributienummer 15574.

Ter informatie
Meer informatie over de PKB Derde Nota Waddenzee en de inspraakprocedure is te verkrijgen bij de afdeling Publieksvoor-lichting van het ministerie van VROM, telefoon 070 3395050 en op de internetsite van het ministerie van VROM (www.minvrom.nl).