Opel presenteert Astra coupe opc X-TREME concept
(19 februari 2001)
Tijdens de komende Internationale Autosalon van Genève presenteert
Opel een super sportwagen concept. De Astra Coupé OPC X-Treme is een
tweezitter, die in principe geschikt is voor gebruik op de weg. Dat
lijkt op het eerste gezicht niet zo'n bijzondere mededeling, maar déze
tweezitter is afgeleid van de Astra Coupé V8 racewagen, die het
afgelopen seizoen furore maakte in het Duitse Toerwagenkampioenschap
DTM. In feite dus de Formule 1 van de toerwagenraces.
Die technische overeenkomst gaat heel ver. Zo wordt de Astra Coupé OPC
X-Treme aangedreven door dezelfde 4.0-liter V8 motor, heeft hij ook
achterwielaandrijving en is zelfs de sequentiele 6-versnellingsbak van
de DTM racewagen geleend. Kortom: de technici van het OPC (Opel
Performance Center, de raceafdeling van Opel) hebben een waar
huzarenstukje geleverd. De extreem verfijnde techniek van de DTM auto
is geschikt gemaakt voor gebruik op de normale weg. De 'Autobahn' dan,
want de OPC X-Treme neemt enorme stappen. En dat is niet
verwonderlijk, want de V8-motor in de prachtige, rode concept car
brengt 326 kW/444 pk op de been. En een maximale trekkracht van maar
liefst 530 Nm. Samen met de uitstekende aërodynamica levert dat een
topsnelheid op, die ruim aan de andere kant van de 300 km/u grens
ligt.
Eén van de meest opvallende design accenten aan de Astra Coupé OPC
X-Treme is natuurlijk het gebruik van vleugeldeuren, die overigens met
hulp van gasveren soepel open en dicht zoeven. Voorts zijn voor deze
uiterst gespierde coupé speciale 20-inch banden ontwikkeld (265130 ZR
20 voor en 305/25 R 20 achter). Gebaseerd op dezelfde technieken als
de DTM raceauto, onderstreept dit concept dat er nog altijd een
wisselwerking tussen autosport en productiemodellen bestaat. Waarbij
de sport als het ware dienst doet als testbank, een extreem zware test
van de mechanica. "Met dit super sportwagen concept, benadrukt Opel
zijn technische expertise en toont tegelijkertijd zijn commitment als
het gaat om autosport", aldus OPC manager Volker Strycek.
Zowel de Astra Coupé OPC X-Treme als de DTM racewagens zijn gebaseerd op de Astra Coupé, die in de lente van 2000 werd gelanceerd. Opel's tweedeurs coupé combineert elegantie en sublieme prestaties met een zeer hoog uitrustingsniveau. De Astra Coupé krijgt in zijn normale productie uitvoering vier volwaardige zitplaatsen mee. Een veelzijdige sportwagen dus. Verder is er een keuze uit drie verschillende, zeer krachtige ECOTEC motoren. Als top van de lijn is er de pas gepresenteerde 2.0-liter turbomotor met 140 kW/ 90 pk. Die maakt de Astra Coupé Turbo tot de snelste productie auto die Opel ooit bouwde: topsnelheid 245 kmlu. Als alternatieven zijn er de nieuwe 108 kW/147 pk sterke 2.2-liter aluminiummotor en de 1.8-liter motor met 92 kW/125 pk. De twee laatstgenoemde krachtbronnen zijn overigens ook onder de motorkap van de nieuwe Astra Cabrio te vinden, die eveneens zijn publieksdebuut maakt in Genève (van 1 tim 10 maart).