Carros

Continental werkt aan 30 procent kortere remweg

(19 februari 2001)

Een auto uit de compacte middenklasse heeft bij een snelheid van 100 kilometer per uur op een droge weg een remweg van iets minder dan 40 meter. Diezelfde auto kan uitgerust met zorgvuldig op elkaar afgestemde, door de Continental Group ontwik-kelde rem- en onderstelcomponenten in ongeveer 30 meter tot stilstand komen. Dat komt neer op een 30 procent kortere remweg en dat kan levens redden in het ver-keer.

De remweg van een auto heeft grote invloed op de veiligheid in het verkeer. De Continental Group, niet alleen een toonaangevende fabrikant van banden, maar onder meer ook van ondersteltechniek en ABS-systemen, heeft bijvoorbeeld becijferd dat een 20 procent kortere remweg 15 procent minder doden en gewonden in het verkeer tot gevolg heeft. Als een auto uit de populaire middenklasse bij 100 kilometer per uur vol in de remmen gaat, staat het exemplaar met de 20 procent kortere remweg al stil als de ander nog 30 kilometer per uur rijdt. Continental komt onder laboratoriumomstandig-heden op een droge weg met een geoefende bestuurder zelfs tot een 30 procent kortere remweg. De werkelijke remweg van een auto maakt ongeveer de helft uit van de totale afstand die nodig is om tot stilstand te komen, de zogenaamde stopafstand. Vanaf het moment dat zich een situatie voordoet waarin een noodstop noodzakelijk is tot het werkelijke stilstaan zijn er nog twee fases die van invloed zijn op de totale afstand. Om te begin-nen is dat de reactiesnelheid van de bestuurder. Een goede autobestuurder heeft onge-veer een seconde nodig om het gaspedaal los te laten en de rem in te trappen gerekend vanaf het moment dat zich de noodzaak van een noodstop voordoet. In die seconde heeft een auto die 100 kilometer per uur rijdt wel bijna 28 meter afgelegd.

Zwelmoment
De tweede fase die van invloed is op de totale stopafstand is het zogenaamde zwelmo-ment van de reminstallatie. Daarmee wordt de tijd aangeduid die vergaat tussen het moment waarop de bestuurder het rempedaal aanraakt en de remblokken de maximale druk overbrengen op de remschijf. Tijdens het zwelmoment is er al wel enige vertra-ging, maar voordat de maximale vertraging wordt bereikt zijn toch weer enkele meters aan de totale stopafstand toegevoegd.
Bij het verkorten van de stopafstand is er zowel winst te behalen bij het verkorten van het zwelmoment als bij het overbrengen van de remkrachten op de weg. Het verkorten van het zwelmoment is mogelijk door het traditionele hydraulische systeem voor de bediening te vervangen door een 'brake by wire'-systeem. Bij dit systeem geschiedt het remmen zelf door een elektrische of elektrisch-hydraulische unit bij het wiel en worden de bevelen daarvoor elektronisch gestuurd door een sensor bij het rempedaal in de
auto. De remdruk kan zo veel sneller worden opgebouwd en met behulp van elektroni-ca kan uit de snelheid waarmee het gaspedaal wordt losgelaten en het rempedaal wordt ingetrapt al worden afgeleid dat de bestuurder een noodstop wil maken. De meeste winst bij het beperken van de stopafstand kan worden behaald bij het over-brengen van de remkrachten op de weg. De componenten die daarbij een belangrijke rol spelen zijn de vering, de schokdemping, het anti-blokkeer remsysteem en niet te vergeten de banden.
Continental heeft enkele jaren geleden de rem- en onderstelafdeling van ITT (voorheen Teves) overgenomen, waardoor er veel kennis in huis is op het gebied van ABS-syste-men, elektronica en ondersteltechniek zoals luchtvering en schokdemping.

Luchtvering
Met behulp van luchtvering is het mogelijk om de voertuighoogte van de auto aan de snelheid aan te passen. Een geringere voertuighoogte zorgt bijvoorbeeld voor een lager zwaartepunt en dat verbetert de stabiliteit en verdeelt de remkrachten gelijkmatiger over alle vier de wielen.
Continental ontwikkelde een luchtveerunit die volgens het MacPherson-principe als een veerpoot werkt. Meer dan de helft van de huidige auto's heeft een wielophanging met veerpoten en daar ligt dus een enorm potentieel.
De belangrijkste rol in het overbrengen van remkrachten is weggelegd voor de banden. Continental ontwikkelde een band met een speciale constructie, een speciaal profiel en een speciale rubbersamenstelling. De speciale constructie zorgt voor een zodanige vervorming van het loopvlak tijdens het remmen dat het contactvlak tussen de band en de weg op dat moment groter wordt en de druk gelijkmatiger over dat contactvlak wordt verdeeld.
Om het ABS-systeem nog beter te laten functioneren heeft Continental in de zijwand van de band magnetische velden meegevulcaniseerd. Deze velden verschaffen een sen-sor die aan de veerpoot is bevestigd informatie over de werking van het anti-blokkeer remsysteem (ABS). Daarbij is niet alleen de omtreksnelheid van de band van belang, maar ook de vervorming van de band die tijdens het remmen optreedt. Daardoor kan het ABS met name bij het remmen in bochten beter functioneren en bovendien kan een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) daardoor nauwkeuriger werken.
De '30 meter auto' van Continental is het resultaat van een combinatie van alle mogelij-ke technieken om de remafstand te verkleinen. Serieproductie van zo'n auto zit er op korte termijn nog niet in, maar de opgedane kennis zal in de nabije toekomst in ver-schillende onderstel- en remcomponenten en niet te vergeten in nieuwe banden wor-den verwerkt.