PERSBERICHT -

Den Haag, 19 februari 2001

Groot feest tijdens Specsavers Cool Kid 2001 finale

DRIE LEUKSTE BRILLENKOPPEN VAN NEDERLAND GEKOZEN TIJDENS FINALE

Op zaterdag 17 februari verzamelden de vijftien leukste brillenkoppen van Nederland zich voor de finale van de Specsavers Cool Kid 2001 verkiezing in Madurodam. De eerste kinderen stonden al anderhalf uur te vroeg voor de deur. Maar liefst 846 kandidaten hadden zich in eerste instantie ingeschreven voor de wedstrijd. Uit al deze kandidaten is de 12-jarige Sebastian Brands uit Tilburg gekozen tot Specsavers Cool Kid 2001! Hij mag samen met zijn ouders en zijn broertje een weekend naar Disneyland Parijs. "Ik kan het gewoon niet geloven", stamelde Sebastian. De 8-jarige Marije Poort uit Loppersum en Christopher Opon-Nimoh (4 jaar) uit Haarlem zijn uitgeroepen tot de winnaars van respectievelijk leeftijdsgroep 2 (6 - 9 jaar) en 1 (3 - 5 jaar) en krijgen ieder vier kaartjes voor een dagje Efteling. De Cool Kid 2001 verkiezing is georganiseerd om brildragende kinderen te laten zien dat je er heel leuk uit kunt zien met een bril en dat het zelfs heel cool is om een bril te dragen. Dit is de eerste keer dat Specsavers Opticiens een verkiezing voor kinderen heeft georganiseerd.

"Uit de vele inschrijvingen blijkt dat het initiatief van Specsavers om een jaarlijkse verkiezing voor kinderen te organiseren enorm is aangeslagen. Het is de eerste keer dat de Cool Kid verkiezing plaatsvond en het enthousiasme en de interesse zijn overweldigend!", aldus Reidar Bakker, jurylid en woordvoerder van Specsavers Opticiens. "Eén van de belangrijkste criteria waar we naar hebben gekeken is de uitstraling en spontaniteit die de finalisten hadden ten opzichte van hun bril. Alle kandidaten hebben bewezen dat Nederland ontzettend veel leuke brillenkoppen heeft en dat er heel wat kinderen trots zijn op hun bril. En dat is precies wat we willen bereiken."

Een feestelijke finale
Het was een spannende dag voor de vijftien finalisten die zaterdag 17 februari de finale van de eerste Cool Kid 2001 verkiezing in Madurodam bijwoonden. Het was een drukte van jewelste en er heerste een feestelijke en vooral gezellige sfeer. Jochem van Gelder nam rond 10.00 uur het woord en opende de Cool Kid 2001 finaledag.

De drie leeftijdscategorieën van 3 - 5 jaar, 6 - 9 jaar en 10 - 12 jaar, werden door de vijf 'coolste' brillenkoppen per categorie vertegenwoordigd. Alle finalisten hadden ontzettend hun best gedaan op de verschillende opdrachten die ze thuis hadden voorbereid. De kids uit leeftijdsgroep één kwamen als eerste op het podium met een kleurplaat, die ze aan Jochem van Gelder en de jury lieten zien. En natuurlijk vertelden ze in het kort waarom ze zo blij waren met hun brilletje. Vervolgens was de tweede leeftijdscategorie aan de beurt. Ter voorbereiding hadden zij thuis een kartonnen bril versierd, waar ze tijdens de finale iets over gingen vertellen. "Zonder bril vind ik mezelf helemaal niet mooi. Als ik geen bril meer nodig zou hebben, zou ik er toch een willen", aldus Marije Poort. Het feestelijke programma werd afgewisseld met enkele liedjes, die Jochem van Gelder met alle kinderen zong. De laatste groep had zelf een bril ontworpen. Zij waren helemaal vrij in welke materialen en kleuren ze hiervoor wilden gebruiken. Ze lieten trots het resultaat zien en vertelden over hun bril. Sebastian Brands had zijn bril van takjes gemaakt: "Ik vond het leuk om een bril van 'plantaardig' materiaal te maken, omdat ik het milieu heel belangrijk vind". Dat er toch een beetje plakband aan te pas kwam om de bril bij elkaar te houden werd door de jury maar even door de vingers gezien. Natuurlijk was de opdracht niet het belangrijkste waar naar werd gekeken. De jury heeft vooral gelet op de spontaniteit en het enthousiasme van de kinderen voor hun bril.

Winnaars van alle winnaars
Iedereen die heeft meegedaan aan deze Specsavers Cool Kid 2001 verkiezing heeft een kortingsbon voor een Specsavers bril in de wacht gesleept, dus eigenlijk waren er alleen maar winnaars. Maar toch hadden sommigen een beetje meer gewonnen dan anderen. Op de finaledag zijn de winnaars per leeftijdsgroep en de uiteindelijke winnaar uitgeroepen. De vijftien leukste brillenkoppen gaan met geweldige prijzen naar huis, zoals een Cool Kid pet, een gratis Specsavers bril en een waardebon van Bart Smit. Daarnaast werden Marije Poort en Christopher Opon-Nimoh beloond met vier gratis toegangskaartjes voor de Efteling. Cool Kid 2001, de 12-jarige Sebastian Brands, mag een weekend naar Disneyland Parijs met zijn ouders en zijn broertje, inclusief hotelverblijf, het entree en * 750,- zakgeld. Daarnaast wordt hij het gezicht van de verkiezing in 2002. Het was dan ook voor alle finalisten een spannende dag, waar ze nog met veel plezier aan terug zullen denken. Iedereen kijkt alweer uit naar de Cool Kid 2002 verkiezing volgend jaar!

Specsavers Opticiens
Specsavers is een snelgroeiende groep van opticiens met internationaal inmiddels 400 vestigingen, waarvan 16 in Nederland. Kids hebben bij Specsavers de keus uit een ruim assortiment monturen in allerlei kleuren en vormen, die gratis worden voorzien van veilige, lichtgewicht kunststof glazen. Bovendien hebben de monturen zachte flexveren neussteuntjes. Zelfs de prijs is cool: * 99,-. De Specsavers winkels zijn te vinden in Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Breda, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Hengelo, Leeuwarden, Leiden, Leidschendam, Nijmegen, Oosterhout, Tilburg en sinds kort ook in Apeldoorn.


- EINDE BERICHT -

Noot voor de pers:
Foto's van de Cool Kid 2001 finale kunt u downloaden van het ANP-net. Vanaf maandag 19 februari 2001 zijn er meerdere foto's beschikbaar op www.specsavers.nl.

Voor meer informatie (