's-Hertogenbosch, 19 februari 2001
Front Office Eindhoven: lokale aanwezigheid leidt tot sneller afdoen
zaken
Door de komst van het Front Office in Eindhoven worden zaken sneller
afgedaan. Doordat het Openbaar Ministerie (OM) en haar partners samen
onder één dak werken is de samenwerking en afstemming verbeterd. Zo
kan maatwerk worden geleverd waarbij kwaliteit en snelheid
uitgangspunten zijn. Kortom justitie als geheel heeft meer oog voor de
lokale problematiek en richt zich steeds meer op de lokale omgeving.
Centraal in de aanpak stond het snel afdoen van zaken:
* meer lokale aanwezigheid leidt tot een stijging van het aantal
zaken uit de stad Eindhoven (van 3354 naar 3656), en leidt tot
meer zaken waar een strafrechtelijke reactie op volgt.
* het aantal zaken dat aan de rechter wordt voorgelegd laat een
daling laat zien (van 1140 naar 955), maar het aantal zaken dat
via snelrecht wordt afgedaan, de zogenaamde Estafette zaken, neemt
fors toe (van 1443 naar 2032).
* het aantal zaken dat door het OM binnen 2 maanden voor de rechter
wordt gebracht stijgt van 723 naar 869 zaken.
* het aantal zaken dat door de rechtbank binnen twee maanden wordt
afgedaan daalt licht, dit komt mede door de krappe
zittingscapaciteit.
* het aantal jeugdzaken dat binnenkomt daalt van 293 zaken naar 189
zaken.
* door het OM worden meer dan de helft van het aantal binnengekomen
jeugdzaken binnen 6 maanden afgedaan.
* het aantal schadebemiddelingen dat voor de terechtzitting tot
stand wordt gebracht door Bureau Schadebemiddeling is verdubbeld.
Er werden 596 geslaagde schadebemiddelingen tot stand gebracht en
bijna 263.500,- gulden geïnd.
Ook voor de verdachte en het slachtoffer is er meteen meer
duidelijkheid. De verdachte weet meteen waar hij aan toe is, omdat de
interventie snel op de overtreding volgt en de verdachte direct weet
welke sanctie wordt opgelegd. De positie van het slachtoffer is door
de invoering van het Front Office en het daarin opgenomen Servicepunt
aanzienlijk versterkt.
Dit zijn de eerste resultaten van het project Front Office, dat in
1999 van start is gegaan.
Waarom een justitiekantoor in Eindhoven?
Met de komst van het Front Office medio 1999 in Eindhoven is justitie
meer zichtbaar en herkenbaar in de stad Eindhoven aanwezig. Door
lokaal aanwezig te zijn kan beter rekening worden gehouden met
specifieke problemen. De algemene doelstelling bij de start van het
project was het vergroten van de efficiëntie en effectiviteit van de
(strafrechtelijke) interventie door korte lijnen tussen het OM en de
lokale partners.
Dit is primair gericht gericht op de (strafrechtelijke)
overlastproblematiek. Het bestrijden van de overlast waar de stad
Eindhoven direct mee wordt geconfronteerd draagt immers bij aan die
zichtbaarheid en herkenbaarheid.
Dit gebeurt door middel van:
* lik-op-stuk aanpak van overlast en criminaliteit (Estafette)
* de aanpak van stelselmatige daders (veelplegers).
* de aanpak van overlastveroorzakende minderjarigen
* het stimuleren van snelle en doeltreffende schadebemiddeling en
slachtofferhulp. Vanaf 1 januari 2000 is één loket slachtofferzorg
van start gegaan.
Samenwerking betrokken organisaties
Op dit moment nemen samen met het OM negen partnerorganisaties deel
aan het Front Office: politie, Bureau Schadebemiddeling, Bureau
Slachtofferhulp, Raad voor de Kinderbescherming, Reclassering
Nederland, Novadic, Reclassering Leger des Heils, Buro voor Rechtshulp
en het Servicepunt Slachtofferzorg.
De contacten tussen de diensten zijn door de nieuwe manier van werken
geïntensiveerd. Door samen te werken kan snel en consequent worden
opgetreden., problemen zijn tegelijk bespreekbaar en worden op een
pragmatische wijze aangepakt. Er is meer inzicht in elkaars
werkzaamheden en er is een grotere onderlinge betrokkenheid ontstaan.
Voor de gemeente is het Front Office een gelijkwaardige partner op het
gebied van integraal veiligheidsbeleid.
Geconcludeerd kan worden dat een positieve ontwikkeling zichtbaar is,
in die zin dat justitie als geheel meer oog heeft voor de lokale
problematiek en zich steeds meer richt op de omgeving. Dit komt tot
uiting in de participatie in diverse projecten zoals Woonoverlast,
Handvatten voor Herstel, Vaartbroek en Bemoeizorg.
Er wordt meer in gezamenlijkheid proactief opgetreden, maar dit heeft
nog niet geleid tot een voor de Eindhovense burger zichtbare
verbeterde leefbaarheid van de stad Eindhoven. Het komende jaar zal
met name daarin geïnvesteerd gaan worden onder andere door meer
aandacht te besteden aan het binnenhalen van de juiste zaken en
buurtgericht werken.