Mazda

Persbericht

Den Haag, 19 februari 2001

Wereldprimeur en Europese primeur van Mazda

MX SPORT TOURER en RX-8 op Salon van Genève

Tijdens de Salon van Genève, die voor het publiek van 1 tot en met 11 maart a.s. geopend is, kan op de Mazda-stand de MX SPORT TOURER als wereld-primeur bewonderd worden. Ook de Mazda RX-8, die tijdens de onlangs gehouden presentatie in Detroit zoveel bijval oogstte, wordt in Genève voor het eerst in Europa gepresenteerd.

Wereldprimeur: Mazda MX SPORT TOURER

Dit vier-persoons Mazda-studiemodel, dat het best omschreven kan worden als een combinatie van een cabrio en een stationwagen, is voorzien van hybride-aandrijving.

Buiten de stad zorgt een lichtgewicht 2.0 liter S-VT krachtbron voor een geheel nieuw ontwikkelde 4WD aandrijving. In de stad kan via een 40 kW elektromotor, die alleen de achterwielen aandrijft, een snelheid behaald worden tot 50 km/u.

De Mazda MX SPORT TOURER is uitgerust met een zogenaamd lamellendak dat het mogelijk maakt open te rijden. Door de lamellen naar voren te schuiven, de achterruit te laten zakken en de achterbank op te klappen, ontstaat een zeer functionele pick up-versie die het mogelijk maakt grotere ladingen mee te nemen. Wanneer de achterbank totaal weggeklapt wordt ontstaat een laadcapaciteit van 1.250 liter.

Opvallend bij dit studiemodel is, net als bij de onlangs gepresenteerde Mazda RX-8, het ontbreken van een tussenstijl. De MX SPORT TOURER is voorzien van het M-SDS systeem (Mazda Skyhook Damping Suspension) dat bij iedere beladingsgraad een perfecte wegligging garandeert.

De bestuurder van de MX SPORT TOURER kan een keuze maken tussen het gebruik van een CVT (Continuously Variable Transmission) of handmatig schakelen via hendels aan het stuurwiel.

Technische snufjes zoals het starten via een ID Card en een 10.4 inch monitor die in het dashboard is verwerkt en desgewenst eruit gehaald kan worden om te e-mailen of te internetten, zijn in de MX SPORT TOURER verwerkt.

De lengte is 4.58 meter, hij is 1.79 meter breed en 1.55 meter hoog.

Mazda RX-8 als Europese primeur in Genève

Met zijn vier deuren, die niet gescheiden zijn door tussenstijlen, comfortabel plaats biedend aan vier inzittenden en uitgevoerd met de Renesis rotatiemotor, kan de Mazda RX-8 gezien worden als een revolutionaire nieuwe sportauto, "Ik zal niet verbaasd zijn deze nieuwe Mazda-aanwinst op niet al te lange termijn op de openbare weg tegen te komen", verklaarde Mazda President Mark Fields onlangs in Detroit tijdens de presentatie. Hiermee werd aangegeven dat de productieplannen van de RX-8 in een vergevorderd stadium zijn.

Ondanks vier deuren en plaatsbiedend aan vier volwassenen is de RX-8 een pure sportauto. Opvallend is het ontbreken van de middenstijl waardoor passagiers makkelijker kunnen in- en uitstappen. De achterportieren kunnen tot 90 graden worden geopend.

Net als bij de zo succesvolle Mazda MX-5 heeft de RX-8 een gewichtverdeling van 50/50 hetgeen de rijeigenschappen optimaliseert.

Mazdas RX-8 wordt uitgerust met een totaal nieuw ontwikkelde rotatiekrachtbron die de naam Renesis kreeg. Deze rotatiemotor is direct achter de vooras geplaatst, weegt 30 procent minder, is compacter, niet uitgerust met een turbo en is gebaseerd op de13B-REW turbo-rotatiekrachtbron die wordt gebruikt in de RX-7.

Met in- en uitlaatpoorten die beide aan de zijkant van de rotor zijn geplaatst, is het brandstofverbruik van de Renesis krachtbron aanzienlijk lager en is er sprake van een verminderde uitlaatgas-emissie.

Dat de RX-8 een heuse sportauto is mag blijken uit de 250 pk / 184 kW die de Renesis motor bij 8.500 toeren per minuut produceert.

De Mazda RX-8 heeft een lengte van 4.33 meter, is 1.78 meter breed en
1.33 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2.70 meter.

Overig Mazda nieuws

Uiteraard zal Mazda, naast de MX SPORT TOURER en de RX-8, ook o.a. de nieuwe MX-5 versies, de nieuwe 323-serie, de nieuwe Xedos-9 en de Tribute-versies tijdens de Salon van Genève hun opwachting laten maken.

Deze nieuwe Mazda-aanwinsten waren al eerder in Nederland tijdens de AutoRAI 2001 te bewonderen.