Nijmegen 19 februari: Veel gedrukte media hebben het tegenwoordig
moeilijk nog groeicijfers te laten zien en worden veelal geplaagd door
dalende aantallen of uitgevers die hun interesse verliezen in deze vorm
van uitgeven. Zo niet bij het online internet magazine FiChat-Magazine
(voorheen ChatterS - onderdeel van ontmoetingsplaats Focus-In) dat nu al
meer mensen bereikt dan kioskbladen zoals HP-De Tijd, Vrij Nederland of
Break Out! en over een half jaar tijd de oplagecijfers van Elsevier zal
overstijgen.
Internetter wil invloed en krijgt het
Erik van Heeswijk: "'Het e-zine FiChat-Magazine heeft het aantal van
100.000 mailabonnees overschreden. En dat is opmerkelijk voor een
netblad waarin de lezers zelf de hoofdrol vervullen. De teksten van
FiChat-Magazine, van columns tot muziekrecensies, worden voor een groot
gedeelte verzorgd door de lezers. Wel wordt de eind- en hoofdredactie
door ons verzorgd. Veel zwartkijkers zeggen dat de huidige online mens
niets meer heeft in te brengen in vergelijking met de begintijd van
internet, maar wij zien in ons blad dat het ook heel anders kan."
Stormachtige ontwikkeling
Het magazine bestaat pas sinds mei 1999 en kende onmiddellijk een
stormachtige groei. Binnen een half jaar abonneerden meer dan 30.000
mensen zich op het e-zine en de groei is sinds die tijd niet afgevlakt.
Inmiddels bereikt FiChat-Magazine meer dan 100.000 e-mailboxen en
ontvangt de redactie een evenredige hoeveelheid ingezonden brieven.
Blijkbaar beantwoorden de tweewekelijkse columns, links, artikelen,
reviews en interviews aan een sterke behoefte.
Bijzonder magazine
Erik van Heeswijk: "Internet is een lifestyle geworden voor een
groeiende groep mensen en dit blad is hun houvast. Traditionele bladen
begrijpen niet veel van de nieuwe levenshouding en bieden bovendien niet
de broodnodige participatiemogelijkheden. Nadenken over hoe een magazine
op internet kan functioneren, blijkt een goede oplossing."
Spam werkt niet, e-zines wel
De opbrengsten van het e-zine beginnen ook navenant te worden omdat
steeds meer bedrijven graag hun advertenties onder de aandacht willen
brengen van de lezers. Die zijn immers maar 1 muisklik verwijderd van
hun aanbieding of product. Erik van Heeswijk: "Een gezond e-zine moet
ook commercieel gezond zijn en we zien dat we op de goede weg zijn.
Opmerkelijk is de opmars van de adverteerders die financiële producten
aanbieden, hoewel ook vanzelfsprekend omdat die bij uitstek goed online
verhandeld kunnen worden. Ook voor die adverteerders hebben goed gelezen
e-zines een cruciale rol in het bereiken van de online mens, omdat spam
namelijk niet werkt en irritatie oproept."
Verkiezing tot chatbox van het jaar
Om de 100.000e een extra feestelijk tintje te geven, zal FiChat-Magazine
in de komende editie (op 1 maart 2001) een landelijke verkiezing
organiseren voor de leukste chatbox. In de goede traditie van het
magazine spelen de lezers een hoofdrol, daar zij immers bepalen wie de
eretitel toekomt. Suggesties en opmerkingen kunnen op de verkiezingssite
al aan de redactie worden verstuurd.
LINKS
http://www.fichat.nl/home.htm
http://www.fichat.nl/verkiezing
http://www.focus-in.nl
* * * * * * * * * *