PERSBERICHT: E-ZINE SLAAGT WAAR TIJDSCHRIFTEN FALEN

Nijmegen 19 februari: Veel gedrukte media hebben het tegenwoordig moeilijk nog groeicijfers te laten zien en worden veelal geplaagd door dalende aantallen of uitgevers die hun interesse verliezen in deze vorm van uitgeven. Zo niet bij het online internet magazine FiChat-Magazine (voorheen ChatterS - onderdeel van ontmoetingsplaats Focus-In) dat nu al meer mensen bereikt dan kioskbladen zoals HP-De Tijd, Vrij Nederland of Break Out! en over een half jaar tijd de oplagecijfers van Elsevier zal overstijgen.

Internetter wil invloed en krijgt het
Erik van Heeswijk: "'Het e-zine FiChat-Magazine heeft het aantal van 100.000 mailabonnees overschreden. En dat is opmerkelijk voor een netblad waarin de lezers zelf de hoofdrol vervullen. De teksten van FiChat-Magazine, van columns tot muziekrecensies, worden voor een groot gedeelte verzorgd door de lezers. Wel wordt de eind- en hoofdredactie door ons verzorgd. Veel zwartkijkers zeggen dat de huidige online mens niets meer heeft in te brengen in vergelijking met de begintijd van internet, maar wij zien in ons blad dat het ook heel anders kan."

Stormachtige ontwikkeling
Het magazine bestaat pas sinds mei 1999 en kende onmiddellijk een stormachtige groei. Binnen een half jaar abonneerden meer dan 30.000 mensen zich op het e-zine en de groei is sinds die tijd niet afgevlakt. Inmiddels bereikt FiChat-Magazine meer dan 100.000 e-mailboxen en ontvangt de redactie een evenredige hoeveelheid ingezonden brieven. Blijkbaar beantwoorden de tweewekelijkse columns, links, artikelen, reviews en interviews aan een sterke behoefte.

Bijzonder magazine
Erik van Heeswijk: "Internet is een lifestyle geworden voor een groeiende groep mensen en dit blad is hun houvast. Traditionele bladen begrijpen niet veel van de nieuwe levenshouding en bieden bovendien niet de broodnodige participatiemogelijkheden. Nadenken over hoe een magazine op internet kan functioneren, blijkt een goede oplossing."

Spam werkt niet, e-zines wel
De opbrengsten van het e-zine beginnen ook navenant te worden omdat steeds meer bedrijven graag hun advertenties onder de aandacht willen brengen van de lezers. Die zijn immers maar 1 muisklik verwijderd van hun aanbieding of product. Erik van Heeswijk: "Een gezond e-zine moet ook commercieel gezond zijn en we zien dat we op de goede weg zijn. Opmerkelijk is de opmars van de adverteerders die financiële producten aanbieden, hoewel ook vanzelfsprekend omdat die bij uitstek goed online verhandeld kunnen worden. Ook voor die adverteerders hebben goed gelezen e-zines een cruciale rol in het bereiken van de online mens, omdat spam namelijk niet werkt en irritatie oproept."

Verkiezing tot chatbox van het jaar
Om de 100.000e een extra feestelijk tintje te geven, zal FiChat-Magazine in de komende editie (op 1 maart 2001) een landelijke verkiezing organiseren voor de leukste chatbox. In de goede traditie van het magazine spelen de lezers een hoofdrol, daar zij immers bepalen wie de eretitel toekomt. Suggesties en opmerkingen kunnen op de verkiezingssite al aan de redactie worden verstuurd.

LINKS
http://www.fichat.nl/home.htm
http://www.fichat.nl/verkiezing
http://www.focus-in.nl


* * * * * * * * * *