Milieudefensie

Persbericht

Milieudefensie waarschuwt voor gevolgen Ontwerpwet luchtvaart Schiphol rekent op slappe milieunormen

Amsterdam, 3 maart 2001 --- Milieudefensie roept de Tweede Kamer op Nederland te behoeden voor het beeld dat Schiphol schetst in zijn toekomstvisie, waarover de Volkskrant vandaag bericht. Daaruit blijkt dat Schiphol, dat nu bouwt aan een vijfde landingsbaan, in de toekomst ook nog een zesde én een zevende baan wil aanleggen.

De extra landingsbanen wil de luchthaven gebruiken om te groeien naar 800.000 tot één miljoen vliegbewegingen in 2020. In 1990 waren er dat nog 207.000, dit jaar verwerkt de luchthaven er 430.000. 'Uit deze groeiscenario's blijkt dat Schiphol rekent op boterzachte milieugrenzen, concludeert Kees Kodde van Milieudefensie. 'Het kabinet heeft beloofd dat het milieu er niet op achteruit zal gaan ten opzichte van 1990. Het is onvoorstelbaar dat die beloften te combineren zouden zijn met de plannen van Schiphol: in 2020 vier keer zoveel vluchten als in 1990.'

De door Schiphol genoemde 'kleinschalige uitbreidingsvarianten' zullen in de praktijk leiden tot een enorme toename van de vervuiling en de overlast. Bij de zesbanenvariant zullen lawaai en veiligheidsrisico's toenemen, met name in het gebied ten noorden van de luchthaven (Zwanenburg, Zaanstreek en IJmond). Komt er ook nog een zevende baan, dan zal het dorp Rijsenhout, waar 1.500 woningen staan, deels gesloopt moeten worden. Bovendien neemt het lawaai dan aanzienlijk toe in het gebied tussen Amsterdam en Leiden. Ook de uitstoot van vervuilende stoffen en het broeikasgas CO2 neemt bij zes of zeven banen enorm toe.

Dit voorjaar behandelt de Tweede Kamer de Ontwerpwet Luchtvaart, die het kabinet eind januari presenteerde. Hoewel minister Netelenbos blijft benadrukken dat mens en milieu met deze nieuwe normen er niet op achteruit gaan, denkt Schiphol zelfs dat de luchthaven binnen deze normen nog extra kan groeien tot 800.000 à 1.000.000 vluchten. Volgens Milieudefensie zijn de normen voor vervuiling, gevaar en lawaai die het kabinet nu voorstelt veel slapper dan de huidige normen. 'Dat is in strijd met eerdere beloften van het kabinet. De Ontwerpwet Luchtvaart moet door de Tweede Kamer worden aangescherpt, anders zijn mens en milieu straks vogelvrij', zegt Kees Kodde.

Uit de verschillende scenario's blijkt dat Schiphol de extra landingsbanen vooral wil gebruiken voor transferpassagiers. Nu al wordt een aanzienlijk deel van de capaciteit van de luchthaven gebruikt voor overstappers (42 procent). Uit de groeiprognoses blijkt dat Schiphol in de toekomst uitgaat van zeker 50 procent transferreizigers.

In 1998 stelde Schiphol nog in een eigen persbericht: 'De luchthaven kan naar mening van de sector op de huidige locatie verder groeien naar een maximumcapaciteit van circa 600.000 vluchten'. Nu denkt de luchthaven daar heel wat ruimer over. 'Schiphols groeibehoefte is altijd uitgangspunt geweest bij het beleid rond de luchthaven', constateert Kodde. 'De milieugrenzen dreigen ook nu weer het sluitstuk van de hele operatie te worden, terwijl ze het uitgangspunt zouden moeten zijn'.