4
maart
2001
Tijdstraf voor Jos
Na de race kreeg Jos nog een tijdstraf van 25 seconden uitgedeeld van
de wedstrijdleiding. Dit werd zojuist vanuit Melbourne telefonisch
meegedeeld door Huub Rothengatter. Jos had blijkbaar tijdens een gele
vlag situatie een voorligger (Heidfeld) ingehaald. In de
eindrangschikking zou dit betekenen dat Jos nu de tiende positie
inneemt.
Ook Olivier Panis heeft dezelfde tijdstraf gekregen als Jos, voor
hetzelfde 'vergrijp'. Dit hebben we niet uit de mond van Huub
Rothengatter en is voorzover ons bekend nog niet officieel bevestigd.
Dat zou, in tegenstelling tot Jos zijn positie, ingrijpende
consequenties tot gevolg hebben wat betreft de punten. Panis zakt
hierdoor uit de top 6, weg punten dus. Heidfeld, Frentzen en Raikkonen
schuiven hierdoor een plaats op, zodat Raikkonen als debutant zijn
eerste WK-punt te pakken zou hebben.
4
maart
2001
Schumacher wint GP van Australië, Jos negende
Michael Schumacher heeft de ouverture van het F1 seizoen 2001 op zijn
naam geschreven. In Melbourne zette de Duitser de eerste stap naar de
prolongatie van zijn WK titel. Tweede werd David Coulthard, voor
Rubens Barrichello. Goede resultaten waren er ook voor Olivier Panis
(BAR) en Nick Heidfeld (Sauber) die vierde, respectievelijk vijfde
werden en zo de eerste punten binnenhaalden voor hun nieuwe
werkgevers. Jos Verstappen eindigde de wedstrijd op de negende plaats.
Deze Grand Prix zal helaas ook de geschiedenis ingaan als een met een
zwart randje omdat, net als in Italië, een marshall het leven liet
nadat Jacques Villeneuve en Ralf Schumacher, al vroeg in de wedstrijd,
met elkaar in botsing kwamen.
De opening van de race is tumultueus. Jos heeft zijn gebruikelijke
wereldstart en klimt vanaf de start binnen één ronde op van positie 15
naar 11. Vanwege wat schuivers en technische problemen zijn er al snel
de eerste uitvallers: Tarso Marques, Gaston Mazzacane en helaas ook
Enrique Bernoldi kunnen al na een goede ronde de pits opzoeken. Als
Rubens Barrichello Heinz Harald Frentzen er tijdens een
inhaalmanoeuvre aftikt de Duitser kan gelukkig door- ligt Jos al snel
negende. In de vijfde ronde crashen Villeneuve en Ralf Schumacher
zwaar, doordat Villeneuve er bij de Duitser hard achterop klapt. Door
de rondvliegende onderdelen van de BAR auto wordt een marshall, naar
later blijkt fataal, getroffen.
Er ontstaat een safety car situatie die rondenlang voortduurt. Jos
ligt dan al zevende, door het uitvallen van Villeneuve en Ralf
Schumacher. Omdat het Arrowsteam vantevoren uitging van een tweestops
strategie, haalt men Jos tijdens de safety car situatie snel naar
binnen, teneinde zo weinig mogelijk tijd te verliezen. In de
vijftiende ronde wordt de race hervat, met Jos helemaal achteraan op
een zestiende plek. Intussen loopt de leider in de wedstrijd Michael
Schumacher seconden weg bij Mika Häkkinen. Derde ligt dan Barrichello,
vierde Coulthard, vijfde Trulli en op de zesde plek Panis. Häkkinen
vliegt er in de vijfentwintigste ronde af door, zo laat het zich
aanzien, een gebroken voorwielophanging. Ook Trulli heeft een probleem
en door de eerste reguliere pitsstops en een stop and go voor Button
(het team was te laat bij de auto van de Brit weg, vlak voor de start)
klimt Jos alweer naar de twaalfde plaats.
In ronde 33 pakt Coulthard met een uitremactie Barrichello, waardoor
de buffer naar leider Schumacher wegvalt. Als even later de Duitser
zijn enige pitsstop maakt is Coulthard zelfs even leider. Jos, die
intussen door meerdere pitstops van zijn voorliggers opklimt naar plek
10, komt in ronde 39 binnen voor zijn tweede pitstop en zakt daardoor
weer een aantal plaatsen terug. Door uitvallers Trulli en Montoya
klimt hij weer naar positie 11, vlak achter Alesi. De kans op WK
punten zijn dan intussen al lang verkeken. Jos weet nog wel knap Alesi
te verschalken en door een pitstop van Irvine klimt hij nog op naar
zijn definitieve negende plek. Schumacher, die na de pitsstop van
Coulthard weer leider is, komt niet meer in de problemen en rijdt
souverein de wedstrijd uit om zo Ferrari de eerste overwinning van het
jaar te bezorgen.
De vraag rijst of Jos niet gebaat was geweest met een éénstops
strategie; de kans op WK punten lag voor het grijpen nadat hij na een
paar ronden al op een zevende positie lag. Maar dat is achteraf altijd
makkelijk praten. Gemengde gevoelens bij Jos, maar dat is eerder
ingegeven door het overlijden van de marshall: op de eerste plaats
gaan mijn gedachten, ook namens het Arrows team, uit naar de
onfortuinlijke marshall en zijn naasten. Het zijn vrijwilligers die
zich met hart en ziel voor onze sport inzetten, ik heb daar veel
respect voor, en dan gebeurt zoiets. Afschuwelijk. Over de race zelf
en de geplande stops: je start toch als vijftiende, dus moet je wat
proberen. Het team heeft vantevoren dus bewust gekozen voor twee
stops. Met een goede start en een lichtere auto probeer je dan zoveel
mogelijk plaatsen te winnen. Zon safety car situatie moet je dan
benutten om de eerste pitsstop uitvoeren, zodat je op die manier het
minste aan tijd verliest. Op zich wel jammer, maar ik heb gevochten
voor wat ik waard was. Ik had een wereldstart en heb voor mijn gevoel
een uitstekende race gereden. Geweldig pluspunt is de betrouwbaarheid
van de auto. Dit was echt het maximale wat ik eruit kon halen. De
betrouwbaarheid is er nu, de basis is gelegd.
Al met al een goed gevoel dus bij Jos, die nu gaat genieten van een
weekje vakantie.
4
maart
2001
Jos 3e in warm up
Jos Verstappen heeft zichzelf een aardig cadeautje gegeven door
zojuist de derde snelste tijd neer te zetten in de warm up. Vanuit
Melbourne meldde hij zojuist: "ik ben zeer tevreden, uiteraard. Na de
kwalificatie van gisteren hebben we nog wat veranderingen doorgevoerd
en zojuist met de race set up gereden. Het ging zeer goed en ik voel
dat er nog meer in zit. Eigenlijk is het dus jammer van die vijftiende
startpositie voor straks, maar goed. Een goede start maken dus en zien
om zoveel mogelijk plekken te winnen. De auto is nu gewoon goed. En
omdat ik vandaag toch jarig ben: het zou me niet slecht uitkomen als
het straks tijdens de race regent. Ik hoop dat de weergoden in de
gaten hebben dat ik vandaag jarig ben. Dat zou een leuk cadeau zijn."