Jos Verstappen

4
maart
2001

Tijdstraf voor Jos

Na de race kreeg Jos nog een tijdstraf van 25 seconden uitgedeeld van de wedstrijdleiding. Dit werd zojuist vanuit Melbourne telefonisch meegedeeld door Huub Rothengatter. Jos had blijkbaar tijdens een gele vlag situatie een voorligger (Heidfeld) ingehaald. In de eindrangschikking zou dit betekenen dat Jos nu de tiende positie inneemt.
Ook Olivier Panis heeft dezelfde tijdstraf gekregen als Jos, voor hetzelfde 'vergrijp'. Dit hebben we niet uit de mond van Huub Rothengatter en is voorzover ons bekend nog niet officieel bevestigd. Dat zou, in tegenstelling tot Jos zijn positie, ingrijpende consequenties tot gevolg hebben wat betreft de punten. Panis zakt hierdoor uit de top 6, weg punten dus. Heidfeld, Frentzen en Raikkonen schuiven hierdoor een plaats op, zodat Raikkonen als debutant zijn eerste WK-punt te pakken zou hebben.

4
maart
2001

Schumacher wint GP van Australië, Jos negende

Michael Schumacher heeft de ouverture van het F1 seizoen 2001 op zijn naam geschreven. In Melbourne zette de Duitser de eerste stap naar de prolongatie van zijn WK titel. Tweede werd David Coulthard, voor Rubens Barrichello. Goede resultaten waren er ook voor Olivier Panis (BAR) en Nick Heidfeld (Sauber) die vierde, respectievelijk vijfde werden en zo de eerste punten binnenhaalden voor hun nieuwe werkgevers. Jos Verstappen eindigde de wedstrijd op de negende plaats. Deze Grand Prix zal helaas ook de geschiedenis ingaan als een met een zwart randje omdat, net als in Italië, een marshall het leven liet nadat Jacques Villeneuve en Ralf Schumacher, al vroeg in de wedstrijd, met elkaar in botsing kwamen.
De opening van de race is tumultueus. Jos heeft zijn gebruikelijke wereldstart en klimt vanaf de start binnen één ronde op van positie 15 naar 11. Vanwege wat schuivers en technische problemen zijn er al snel de eerste uitvallers: Tarso Marques, Gaston Mazzacane en helaas ook Enrique Bernoldi kunnen al na een goede ronde de pits opzoeken. Als Rubens Barrichello Heinz Harald Frentzen er tijdens een inhaalmanoeuvre aftikt de Duitser kan gelukkig door- ligt Jos al snel negende. In de vijfde ronde crashen Villeneuve en Ralf Schumacher zwaar, doordat Villeneuve er bij de Duitser hard achterop klapt. Door de rondvliegende onderdelen van de BAR auto wordt een marshall, naar later blijkt fataal, getroffen.
Er ontstaat een safety car situatie die rondenlang voortduurt. Jos ligt dan al zevende, door het uitvallen van Villeneuve en Ralf Schumacher. Omdat het Arrowsteam vantevoren uitging van een tweestops strategie, haalt men Jos tijdens de safety car situatie snel naar binnen, teneinde zo weinig mogelijk tijd te verliezen. In de vijftiende ronde wordt de race hervat, met Jos helemaal achteraan op een zestiende plek. Intussen loopt de leider in de wedstrijd Michael Schumacher seconden weg bij Mika Häkkinen. Derde ligt dan Barrichello, vierde Coulthard, vijfde Trulli en op de zesde plek Panis. Häkkinen vliegt er in de vijfentwintigste ronde af door, zo laat het zich aanzien, een gebroken voorwielophanging. Ook Trulli heeft een probleem en door de eerste reguliere pitsstops en een stop and go voor Button (het team was te laat bij de auto van de Brit weg, vlak voor de start) klimt Jos alweer naar de twaalfde plaats.
In ronde 33 pakt Coulthard met een uitremactie Barrichello, waardoor de buffer naar leider Schumacher wegvalt. Als even later de Duitser zijn enige pitsstop maakt is Coulthard zelfs even leider. Jos, die intussen door meerdere pitstops van zijn voorliggers opklimt naar plek 10, komt in ronde 39 binnen voor zijn tweede pitstop en zakt daardoor weer een aantal plaatsen terug. Door uitvallers Trulli en Montoya klimt hij weer naar positie 11, vlak achter Alesi. De kans op WK punten zijn dan intussen al lang verkeken. Jos weet nog wel knap Alesi te verschalken en door een pitstop van Irvine klimt hij nog op naar zijn definitieve negende plek. Schumacher, die na de pitsstop van Coulthard weer leider is, komt niet meer in de problemen en rijdt souverein de wedstrijd uit om zo Ferrari de eerste overwinning van het jaar te bezorgen.
De vraag rijst of Jos niet gebaat was geweest met een éénstops strategie; de kans op WK punten lag voor het grijpen nadat hij na een paar ronden al op een zevende positie lag. Maar dat is achteraf altijd makkelijk praten. Gemengde gevoelens bij Jos, maar dat is eerder ingegeven door het overlijden van de marshall: op de eerste plaats gaan mijn gedachten, ook namens het Arrows team, uit naar de onfortuinlijke marshall en zijn naasten. Het zijn vrijwilligers die zich met hart en ziel voor onze sport inzetten, ik heb daar veel respect voor, en dan gebeurt zoiets. Afschuwelijk. Over de race zelf en de geplande stops: je start toch als vijftiende, dus moet je wat proberen. Het team heeft vantevoren dus bewust gekozen voor twee stops. Met een goede start en een lichtere auto probeer je dan zoveel mogelijk plaatsen te winnen. Zon safety car situatie moet je dan benutten om de eerste pitsstop uitvoeren, zodat je op die manier het minste aan tijd verliest. Op zich wel jammer, maar ik heb gevochten voor wat ik waard was. Ik had een wereldstart en heb voor mijn gevoel een uitstekende race gereden. Geweldig pluspunt is de betrouwbaarheid van de auto. Dit was echt het maximale wat ik eruit kon halen. De betrouwbaarheid is er nu, de basis is gelegd.
Al met al een goed gevoel dus bij Jos, die nu gaat genieten van een weekje vakantie.

4
maart
2001

Jos 3e in warm up

Jos Verstappen heeft zichzelf een aardig cadeautje gegeven door zojuist de derde snelste tijd neer te zetten in de warm up. Vanuit Melbourne meldde hij zojuist: "ik ben zeer tevreden, uiteraard. Na de kwalificatie van gisteren hebben we nog wat veranderingen doorgevoerd en zojuist met de race set up gereden. Het ging zeer goed en ik voel dat er nog meer in zit. Eigenlijk is het dus jammer van die vijftiende startpositie voor straks, maar goed. Een goede start maken dus en zien om zoveel mogelijk plekken te winnen. De auto is nu gewoon goed. En omdat ik vandaag toch jarig ben: het zou me niet slecht uitkomen als het straks tijdens de race regent. Ik hoop dat de weergoden in de gaten hebben dat ik vandaag jarig ben. Dat zou een leuk cadeau zijn."