http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=410720
Aan de Voorzitter van de Algemene Commissie voor Europese Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 DEN HAAG DIE Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 5 maart 2001 Auteur M.Th. Crucq
Kenmerk DIE-168/01 Telefoon 070 348 48 76
Blad /1 Fax 070 348 40 86
Bijlage(n) 3 E-mail die-in@minbuza.nl
Betreft Informatievoorziening aan de Tweede Kamer over nieuwe Commissievoorstellen
C.c.
Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij drie fiches aan te bieden die werden opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):
1. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de invoering van het '.EU'-topniveaudomein voor internet
2. Ontwerp-Raadsbesluit tot oprichting van een Europees netwerk
criminaliteitspreventie
3. Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot
vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van de
burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de
veiligheid van de luchtvaart
De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken
Fiche 1: '
.
EU'-topniveaudomein voor internet
Titel:
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad
betreffende de invoering van het '.EU'-topniveaudomein voor internet
Datum Raadsdocument
: 20 december 2000
nr. Raadsdocument
: 14814/00
nr. Commissiedocument
: COM(2000) 827 def.
Eerstverantwoordelijke ministerie
: V&W i.o.m. JUST, BZK, EZ
Behandelingstraject in Brussel
:
Bespreking van het voorstel in de Raadswerkgroep Telecom. Het Zweedse
voorzitterschap streeft naar het bereiken van een politiek akkoord tijdens
de TelecomRaad van 28 juni 2001.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
:
Ongeveer 560 000 EUR voor de inschakeling van extra personeel en door de
stijging van huishoudelijke uitgaven
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
:
Het betreft een voorstel van de Commissie om te komen tot invoering van een
nieuw ccTLD (
country code Top Level Domain
) voor internet, namelijk het '
.
EU' als topniveaudomein. Het voorstel voorziet daarbij in regels voor het
functioneren van het nog op te richten registratie-orgaan dat belast wordt
met de organisatie, het bestuur en het beheer van het
.
EU-topniveaudomein.
Door de onstuimige groei van het internet en de daarbij behorende toename
van domeinnamen kraakt het huidige systeem van een beperkt aantal gTLD's (
generic Top Level Domains
) in zijn voegen. Uitbreidingsdiscussies verlopen echter moeizaam en
uitbreiding van het aantal gTLD's is niet op korte termijn voorzien.
Naast de gTLD's (waarvan er maar drie voor algemeen gebruik zijn, t.w.
.
com,
.
org en
.
net) bestaan de ccTLD's, die geografisch georiënteerd zijn en bepaald zijn
op basis van een ISO 3166 lijst (bijvoorbeeld:
.
NL,
.
BE, etc). De Commissie heeft op deze lijst een reservering aangevraagd en
gehonoreerd gekregen voor
.
EU.
De idee tot instelling van 'dot EU', is één van de praktische uitwerkingen
van het
e
Europe actieplan, dat beoogt het internet voor alle Europese burgers
toegankelijk(er) te maken. De bedoeling van dit nieuwe ccTLD
.
EU is dat bedrijven en instellingen die op het Europees grondgebied opereren
zich hierin kunnen laten registreren en zo gemakkelijker als Europees
herkenbaar zijn. De EU zal 'eigenaar' worden van dit toplevel domein en zal
bij de vaststelling van de procedures voor uitgifte van namen binnen dit
domein bepaalde eisen kunnen stellen. . Dit brengt een grotere
rechtszekerheid voor de gebruikers met zich mee t.o.v. de huidige situatie,
waar in gevallen van transacties met bedrijven in het 'dot.com' domein de
effectuering van rechten problematisch kan zijn in geval van geschillen,
aangezien men niet bij voorbaat weet waar de tegenpartij gevestigd is en/of
kennis van het toepasselijk recht ontbreekt. Instelling van een EU top
niveau domein moet ook leiden tot een vergroting van het vertrouwen van
bedrijven en consumenten in transacties via internet (stimulering van
e
-commerce).
Het voorstel richt zich zowel tot de Europese instellingen, die via een
registratie in
.
EU op uniforme wijze herkenbaar kunnen zijn, als op bedrijven, die via een
registratie in
.
EU een groter vertrouwen bij de consumenten in hun producten en diensten
kunnen kweken. In dit laatste geval zou
.
EU een Europese variant van het
.
com-domein lijken.
Rechtsbasis van het voorstel:
156 EG-Verdrag
Subsidiariteittoets, proportionaliteittoets, deregulering
:
Positief. De Commissie is bevoegd initiatief te nemen. Het nieuwe ccTLD is
per definitie transnationaal en dus communautair te verwezenlijken.
Nederlandse belangen
:
Nederland staat in principe welwillend tegenover dit voorstel. Het
Nederlandse bedrijfsleven heeft reeds zijn belangstelling voor registratie
in een mogelijk
.
EU domein kenbaar gemaakt. Vooral banken die op Europees niveau hun
activiteiten ontplooien zijn zeer geïnteresseerd.
Wel moeten nog de nodige randvoorwaarden voor een goed functioneren van dit
domein op Europees niveau worden afgesproken. Nederland heeft er
bijvoorbeeld bij de Commissie op aangedrongen dat binnen het
.
EU domein een duidelijke scheiding op
second level
domein wordt aangebracht tussen non-profit instellingen en commerciële
bedrijven, zodat voor buitenstaanders duidelijk is met wie zij zaken doen.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden
(betrokkenheid IPO/VNG)
: n.v.t.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure:
co-decisie
Fiche 2: Netwerk criminaliteitspreventie
Titel:
Ontwerp-Raadsbesluit tot oprichting van een Europees netwerk
criminaliteitspreventie
Datum Raadsdocument
: 1 december 2000
nr. Raadsdocument
: 13464/00 CRIMORG 154
nr. Commissiedocument
: n.v.t. (lidstaatinitiatief)
Eerstverantwoordelijke ministerie
: Justitie en BZK
Behandelingstraject in Brussel
:
Multidisciplinaire werkgroep georganiseerde criminaliteit, art 36-comité,
JBZ-Raad. Het wordt besproken in de JBZ Raad van 15/16 maart 2001
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
: nog niet bekend
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
:
Het voorstel beoogt de oprichting van een Europees netwerk voor
criminaliteitspreventie. Hierbij zouden niet alleen de overheid, maar ook
civiele organisaties, burgers en de media betrokken moeten zijn. Doel is
o.m. uitwisseling van
best practices
, het organiseren van seminars, het ondersteunen van preventie-activiteiten
op nationaal en lokaal niveau, ontwikkelen van samenwerking met toetredende
landen, derde landen en internationale organisaties. Hoewel het netwerk zich
met alle soorten criminaliteit bezighoudt, legt het zich vooral toe op
jeugdcriminaliteit, drugsgerelateerde criminaliteit en stedelijke
criminaliteit.
Rechtsbasis van het voorstel:
art.32 (2) (c)
EU-Verdrag.
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
:
Subsidiariteit positief. Transnationale samenwerking en uitwisseling van
informatie vereist per definitie een Europese benadering. Proportionaliteit
positief: een besluit is de juiste rechtsvorm.
Nederlandse belangen
:
Nederland heeft belang bij meer keuze bij inzet van
criminaliteitspreventieinstrumenten en strategieën en bij de uitwisseling
van opvattingen en gedachten over criminaliteitspreventie.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden
(betrokkenheid IPO/VNG)
Ook lokale overheden kunnen in het netwerk vertegenwoordigd zijn.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
: Adviesprocedure.
Fiche 3: EASA
Titel:
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot
vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van de
burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de
veiligheid van de luchtvaart
Datum Raadsdocument
: 11 december 2000
nr. Raadsdocument
: 14329/00 AVIATION 51
nr. Commissiedocument
: COM(2000) 595 definitief
Eerstverantwoordelijke ministerie
: V&W i.o.m. BZ, VROM, FIN
Behandelingstraject in Brussel
:
Het voorstel wordt besproken in Raadswerkgroep Vervoersvraagstukken,
gestreefd wordt naar een politiek akkoord in de Transportraad van juni 2001.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar)
:
Het agentschap wordt volgens het voorstel gedeeltelijk gefinancierd uit
bijdragen van de Gemeenschap. De volgende bedragen worden genoemd in de
bijlage bij het voorstel: 3,1 MEUR in 2002, 10,0 MEUR in 2003/2004, 10,6
MEUR in 2005 en latere jaren.
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
:
Het voorstel beoogt de oprichting van een EG-agentschap voor
luchtvaartveiligheid. Kernactiviteit is het certificeren van producten
(vliegtuigen en onderdelen) en uitrustingen. Het agentschap is bevoegd
typecertificaten af te geven en in te trekken en inspecties uit te voeren.
Het agentschap adviseert de Europese Commissie en stelt methodes voor
goedkeuring vast en richtsnoeren voor de toepassing van de verordening.
Rechtsbasis van het voorstel:
art 80, lid 2 EG Verdrag
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
:
Hoofddoelstelling van het voorstel is het tot stand brengen van een hoog,
uniform niveau van veiligheid in Europa. Daarnaast worden als doelstellingen
genoemd bevordering van vrij verkeer van goederen, personen en diensten en
bevordering van kostenbeheersing in het regelgevings -en
certificeringsproces. In dit kader is Nederland positief t.a.v. overdracht
van nationale bevoegdheden op luchtvaartveiligheidsgebied aan dit
EU-agentschap. Aandachtspunt is nog wel de vraag in hoeverre zeker kan en
moet worden gesteld dat de lidstaten (de daar aanwezige expertise) worden
betrokken bij de activiteiten van het agentschap.
Nederlandse belangen
:
Nederland acht de oprichting van de EASA in het belang van de
verwezenlijking van de hiervoor genoemde doelstellingen (hoog uniform
veiligheidsniveau en kostenbesparing door centrale certificatie).
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden
(betrokkenheid IPO/VNG)
:
Aanpassing van AMvB's en ministeriële regelingen waarin wordt verwezen naar
JAR's (
Joint Aviation Requirements
, regelingen van de JAA)
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
: Co-decisie
Kenmerk
DIE-168/01
Blad /1
===