Meppel / Zoetermeer, 6 maart 2001

Persbericht

Voorgenomen overname Nutricia Dairy & Drinks
door Friesland Coberco

Friesland Coberco Dairy Foods Holding N.V. en Koninklijke Numico N.V. delen mee dat de verwachting is gewettigd dat overeenstemming wordt bereikt over de overname van de Nutricia Dairy & Drinks Group door Friesland Coberco te Meppel.

De Nutricia Dairy & Drinks Group, de zuivel- en drankendivisie van Koninklijke Numico N.V., is verantwoordelijk voor productie en marketing van merkproducten zoals Chocomel/Cécémel, Fristi, Nutroma en Extran in de Benelux, Drinkfit in Duitsland en Milli en Pöttyös Túró Rúdi in Hongarije. De groep omvat diverse zuivelbedrijven in Nederland, België, Duitsland, Engeland, Hongarije, Roemenië, Tsjechië en Slowakije. De omzet van de Nutricia Dairy & Drinks Group bedraagt circa EUR 400 miljoen en toont jaarlijks een belangrijke groei. Er werken 4.400 personen.

De overname van de Nutricia Dairy & Drinks Group past in de strategie van Friesland Coberco de kwaliteit van de omzet en de winstgevendheid te verbeteren door het vergroten van het aandeel onderscheidende merkproducten binnen de totale omzet. De bundeling van sterke merken als Chocomel/Cécémel, Fristi en Extran met Friesche Vlag, Appelsientje, CoolBest en Taksi betekent voor Friesland Coberco een uitstekende aanvulling in het assortiment voor zowel supermarkten als in de sterk groeiende buitenshuismarkt in de Benelux. Het gecombineerde merkenpakket biedt belangrijke kansen om verder te groeien. Verder krijgt Friesland Coberco een sterke positie in de snel ontwikkelende zuivelmarkten in Centraal-Europa, met name in Hongarije, Roemenië en Tsjechië.

De overdracht van de Nutricia Dairy & Drinks Group past in de strategie van Koninklijke Numico N.V. om zich te richten op de kernactiviteiten: babyvoeding, klinische voeding en voedingssupplementen, die onder bekende merken zoals Nutricia, Milupa, Cow & Gate, GNC en Rexall Sundown wereldwijd op de markt worden gebracht. In anticipatie hierop is de zuivel- en drankendivisie, de Nutricia Dairy & Drinks Group, sinds medio 1997 zowel juridisch als managerial in een aparte organisatie ondergebracht.

De overname is mede tot stand gekomen door tussenkomst van een onafhankelijke financiële instelling die de marktwaarde van de Nutricia Dairy & Drinks Group heeft bepaald op basis van het uitgangspunt dat de overdracht voor Numico geen negatieve invloed mocht hebben op de winst per aandeel. De overnameprijs bedraagt EUR 664 miljoen.

Het management van de Nutricia Dairy & Drinks Group staat achter de overname en blijft werkzaam voor de onderneming, die zal opereren als aparte divisie binnen Friesland Coberco. De ondernemingsraden en de vakbonden zijn van deze voorgenomen overname op de hoogte gesteld. De transactie zal worden aangemeld bij de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Profiel Friesland Coberco
Friesland Coberco is een multinationale onderneming die zich richt op het winstgevend ontwikkelen, produceren, en verkopen van een breed assortiment zuivelproducten en vruchtendranken onder merk voor consumenten, professionele gebruikers en industriële afnemers. Enkele belangrijke merken zijn: Dutch Lady, Frico, Completa, Friesche Vlag, Frisian Flag, Peak, Rainbow, Yo-Most, Frisolac, Debic, CoolBest, Appelsientje en Taksi. Met name in West-Europa, West-Afrika en Zuidoost-Azië is Friesland Coberco sterk op de zuivelmarkt vertegenwoordigd. In 2000 is een omzet gerealiseerd van EUR 4,1 miljard en een nettowinst van EUR 78 miljoen. In totaal zijn bijna 12.000 medewerkers in dienst, waarvan 6.500 buiten Nederland.

Friesland Coberco geeft woensdag 7 maart 2001 om 10.00 uur op het hoofdkantoor van Friesland Coberco, Blankenstein 142, 7943 PE Meppel een persconferentie met de presentatie van de jaarcijfers 2000 en een toelichting op de voorgenomen overname van de Nutricia Dairy & Drinks Group.

Friesland Coberco Dairy Foods
Corporate Communications Rob van Dongen tel. 0522 276 334 / 06 53914507

Koninklijke Numico N.V.
Corporate Communications Elvira Luykx tel. 079 353 9765