AXA Verzekeringen

Schadebedrijf AXA optimaliseert dienstverlening

7 maart 2001

Het Schadebedrijf van AXA maakt zich op voor een gezonde toekomst. Zo luidt de boodschap van Leo Dooper, algemeen directeur Schade van AXA. De markt ontwikkelt zich continu en de vraag van onze klanten verandert voortdurend. AXA speelt hierop in. Niet meer de producten staan centraal, maar de manier waarop het beste aan de wensen van de klant kan worden voldaan. Wij hebben vorig jaar al geconstateerd dat het Schadebedrijf van AXA nog niet voldoende in staat is om optimale dienstverlening te realiseren, zowel naar onze verzekeringsadviseur als naar de verzekeringsnemer, aldus Dooper. Daarom hebben wij besloten om onze activiteiten anders te richten en het Schadebedrijf te herstructureren.

Dit is vandaag woensdag 7 maart 2001 door Leo Dooper in aanwezigheid van Pierre Lefèvre, voorzitter van de Groepsraad van AXA, bekend gemaakt aan de medewerkers van het Schadebedrijf tijdens een bijeenkomst in Rotterdam. Deze herstructurering past volledig in de strategie van AXA: de ontwikkeling van een beheersmatige en productgestuurde organisatie naar een klant- en marktgerichte organisatie. Het Schadebedrijf wordt onderverdeeld in drie business units, te weten de Frontoffice (Marketing, Sales en New Business), de Midoffice (Acceptatie en Schadebehandeling) en de Backoffice (Verzekeringstechnische expertise en kennis). Deze nieuwe, globale organisatiestructuur van het Schadebedrijf is inmiddels vastgesteld en er is een positief advies afgegeven door de Ondernemingsraad van AXA. Ook de vakbonden zijn hierover geïnformeerd.

Toespitsing activiteiten
Het Schadebedrijf zal zich toespitsen op een aantal centrale activiteiten. Allereerst worden het AXA Privé Pakket en het AXA Bedrijven Pakket uitgebouwd. Daarnaast zal verder invulling worden gegeven aan de uitbouw van het distributiebeleid op basis van moderne ICT-technologie. Hierbij staan de ontwikkeling van transparante en eenduidige procedures centraal.

Personele consequenties
De komende twee maanden zal het Schadebedrijf van AXA hard werken aan de invulling van deze herstructurering. Wij kunnen niet voorkomen dat de definitieve invulling van de nieuwe structuur veranderingen voor de medewerkers en daarmee personele consequenties heeft. Voor medewerkers voor wie de herpositionering van Schade gevolgen heeft voor zijn of haar functie, zal AXA zich maximaal inspannen om een passende functie binnen of buiten AXA te vinden. Daarnaast zetten wij alles op alles om juist de serviceverlening naar onze verzekeringsadviseurs en onze klanten op een kwalitatief hoog niveau te brengen. Dit mogen zij van ons verwachten, aldus Dooper.