Belgacom

7 maart 2001

Binnenkort 140.000 mobiele nummers niet langer geheim beschikbaar bij inlichtingendienst van Belgacom en in Witte Gids van Promedia

In de loop van maart 2001 kan men voor zowat 140.000 GSM-nummers terecht bij de inlichtingendienst van Belgacom (1207). Het betreft de nummers van de Proximus- en Mobistarklanten die ervoor hebben gekozen dat hun nummer mag worden meegedeeld en opgenomen in de Witte telefoongids (uitgegeven door Promedia).

Belgacom beheert deze gegevens in het kader van de universele dienstverlening, en heeft hiertoe een akkoord afgerond met Proximus en Mobistar. Met de andere mobiele operator is een gelijkaardig akkoord in voorbereiding.

Een en ander kadert in de regelgeving die bepaalt dat GSM-nummers van klanten die dit wensen kunnen worden bekendgemaakt via de inlichtingendienst en de witte gids. In toepassing van het Koninklijk Besluit van 14 september 1999 konden de drie mobiele operatoren tot maart 2000 de gegevens inzamelen bij hun bestaande klanten die wensten te worden opgenomen in deze bestanden. De nieuwe klanten maken bij de intekening op een abonnement de keuze. Dit alles betreft alleen klanten met een abonnement, en dus niet de klanten met een voorafbetaalde kaart. Deze laatsten waren vorig jaar goed voor zowat 80% van de nieuwe mobiele bellers in België.

Uiteindelijk kiest slechts een zeer beperkt aantal van mobieleklanten ervoor om (gratis) te worden opgenomen in deze bestanden. Dit toont aan dat men tot dusver met zijn mobiele telefoon wel bereikbaar wil zijn, maar niet voor iedereen: men blijft het mobiele nummer eerder beschouwen als een vertrouwelijk nummer voor persoonlijk gebruik.

De eerste witte gids met mobiele nummers die Promedia zal uitgeven is die van de 02-zone (Brussel), die verschijnt in mei 2001. De andere edities volgen in de loop van 2001.

De inlichtingendienst is nog steeds bereikbaar op het nummer 1207 (01207 voor Proximusklanten). Ondanks het toegenomen gebruik van het Internet, blijft deze dienst overigens succes kennen: bij de modernisering, zowat anderhalf jaar geleden (zie persbericht van 15/6/99) waren er op jaarbasis ongeveer 40 miljoen oproepen. Dit aantal bleef de voorbije 12 maanden niet alleen stabiel, er is zelfs een lichte toename: 42 miljoen oproepen (op 5 miljoen lijnen), of: gemiddeld maakt een klant iets meer dan 8 keer per jaar gebruik van deze service.