Universiteit van Utrecht

8 maart 2001

Oratie Prof.dr. K.P.E. Gravemeijer, Sociale Wetenschappen, Wiskunde en Informatica

Domeinspecifieke onderwijstheorieën. Titel: Reken-wiskundeonderwijs voor de 21ste eeuw. 16:15 uur

In zijn oratie constateert prof. Koeno Gravemeijer dat het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs nationaal en internationaal goed staat aangeschreven. Toch moeten we ons gaan bezinnen op de toekomst. Dit betreft de invloed van maatschappelijke ontwikkelingen op het onderwijs, moderne opvattingen over onderwijzen en leren, en de professionalisering van leraren.

Onderwijs, zo stelt Gravemeijer, moet niet voorbereiden op de maatschappij van nu, maar op de maatschappij van morgen. Hij voorspelt dat de groeiende rol van informatietechnologie niet zal leiden tot een afnemende behoefte aan reken-wiskundige kennis en inzichten. Er zal juist kennis en inzicht nodig zijn van een meer fundamenteel karakter. Het onderwijs zal verder rekening moeten houden met moderne opvattingen over kennisverwerving die het sterk individuele karakter van kennisconstructie benadrukken. Het realistische reken-wiskundeonderwijs kan goed gebruik maken van deze inzichten. Ook betoogt Gravemeijer dat een verdere ontwikkeling van moderne vakdidactische kennis en onderwijsvaardigheid van leraren vraagt dat ze experimenteren met hun eigen onderwijs. Gelet op het hoge tempo waarin de technologie zich ontwikkelt, vergt dat een structuur waarbinnen leraren zelf de gelegenheid krijgen systematisch aan hun professionalisering te werken, daarin gesteund door collega's en andere deskundigen.

Bijzonder hoogleraar Koeno Gravemeijer is benoemd vanwege de Nederlandse Vereniging tot ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs. Hij zal werkzaam zijn binnen de faculteiten Sociale Wetenschappen en Wiskunde en Informatica. Daarnaast heeft Gravemeijer een parttime aanstelling aan de Vanderbilt University in Nashville in de Verenigde Staten.

Gewijzigd:Thursday, February 22, 2001 Johan Vlasblom