Titel: KAMERVRAGEN OVER BPM OP HUURAUTO@S
Persberichtnr.
01/071
Den Haag
8 maart 2001
ANTWOORDEN VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN op vragen VAN DE LEDEN VAN DE TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL sTROEKEN EN REITSMA OVER BPM OP HUURAUTOS
Vragen.
1.
Is het u bekend dat Nederlandse ingezetenen BPM verschuldigd zijn, indien zij in een buitenlandse huurauto Nederland inrijden?
2.
Hoe verhoudt deze BPM heffing zich tot het vrije verkeer binnen de
Europese Unie?
3.
Is het niet aan te bevelen om, aangezien voor voertuigen die voor
openbaar vervoer en taxivervoer worden gebruikt de BPM wordt
teruggegeven, in dit kader te onderzoeken of BPM op huurautos
teruggegeven kan worden, teneinde het eigen autobezit te beperken?
4.
Is het voorts raadzaam de BPM heffing op buitenlandse huurautos op
korte termijn af te schaffen? Op welke termijn zou dat kunnen
gebeuren?
ANTWOORDEN:
1.
Wanneer een Nederlands ingezetene een niet in Nederland geregistreerde
personenauto feitelijk ter beschikking heeft, is belasting van
personenautos en motorrijwielen (bpm) verschuldigd bij aanvang van
het gebruik van de openbare weg in Nederland. Deze hoofdregel kent
een aantal uitzonderingen. Buitenlandse huurautos mogen door een
Nederlandse ingezetene twee dagen in Nederland worden gebruikt.
Wanneer de huurauto dient ter vervanging van een auto die
betrokken is geweest bij een ongeluk of is gestolen in het
buitenland, wordt deze termijn opgerekt tot bijvoorbeeld de
periode die nodig is om de eigen auto te laten repareren. De
uitvoering door de belastingdienst is soepel. Als een Nederlandse
ingezetene die kennelijk niet op de hoogte is van de geldende
regels, in een huurauto met buitenlands kenteken wordt
aangetroffen zonder dat een vrijstelling is verleend, worden de
regels uitgelegd. De bestuurder wordt dan in de gelegenheid
gesteld alsnog een verzoek om vrijstelling te doen, of de auto
weer buiten Nederland te brengen of in te leveren bij een
Nederlandse vestiging van het verhuurbedrijf. Voor autos die voor
ten hoogste twee opeenvolgende dagen in Nederland worden gebruikt
kan in de praktijk worden volstaan met het overleggen van het op
de tweede dag eindigende huurcontract. Naast de regeling voor
huurautos bestaat er een speciale vrijstellingsregeling voor autos
die worden gebruikt door in Nederland wonende ondernemers of
werknemers van een bedrijf in het buitenland.
2.
De behandeling van huurautos met een buitenlands kenteken is in
beginsel niet anders dan die van andere personenautos die niet in
Nederland zijn geregistreerd en feitelijk ter beschikking staan
van een in Nederland wonende persoon. Dit is onderdeel van de
normale heffing van de bpm. Verschuldigdheid van bpm ontstaat
hetzij op het moment van registratie van een personenauto of
motorrijwiel in het kentekenregister, hetzij bij de aanvang van
het gebruik van de weg in Nederland ingeval het motorrijtuig
feitelijk ter beschikking staat. De heffing van bpm belemmert het
vrije verkeer binnen de Europese Unie niet, zoals onze hoogste
rechter ook al meermalen heeft uitgemaakt.
3.
Deze vraag kan niet los worden gezien van fenomenen als de deelauto en
greenwheels en dergelijke. Ik zal daarop nader ingaan in het kader
van de aan de Kamer toegezegde notitie over de autobelastingen.
4.
Afschaffen van de verschuldigdheid van bpm bij feitelijk gebruik van
een (huur)auto met buitenlands kenteken in Nederland door een in
Nederland wonende persoon zou leiden tot ongelijke behandeling. Op de
personenautos en motorrijwielen die in het kentekenregister zijn
geregistreerd rust ook bpm. Dat geldt dus mede voor Nederlandse huur-
en leaseautos Afgezien daarvan kan men als Nederlands ingezetene niet
onbeperkt met een buitenlands kenteken in Nederland blijven rijden: op
grond van de wegenverkeersregelgeving geldt voor motorrijtuigen die
feitelijk in Nederland worden gebruikt de verplichting van registratie
in het Nederlandse kentekenregister tenzij het een buitenlands
gekentekend motorrijtuig betreft dat zich in het internationale
verkeer bevindt. Een huurauto met buitenlands kenteken die feitelijk
in Nederland wordt gebruikt kan op een gegeven moment niet meer worden
beschouwd als zich bevindend in het internationale verkeer en zal dus
in Nederland geregistreerd moeten worden.