Belgacom

8 maart 2001

De groep Infosources versterkt haar leiderspositie in België en blijft groeien in Frankrijk

De Raad van Bestuur van de groep Infosources heeft de geconsolideerde resultaten voor het jaar 2000 vastgesteld en eveneens de pro-forma resultaten over 12 maanden activiteit van de hele groep (Skynet en Infonie) geanalyseerd. De omzet van het jaar 2000 bedraagt 58,7 miljoen euro. In de loop van het vierde kwartaal werd een groei opgetekend van 31%, ondanks de zware concurrentie op de markt. Deze positieve evolutie is voornamelijk te danken aan de toename van het aantal actieve klanten van de groep.

Ter herinnering, de samenvoeging van de internettoegangsactiviteiten van Belgacom Skynet en Infosources dateert van 26 oktober 2000.

De volgende doelstellingen waren vooropgesteld:
* uitbreiding van de activiteiten van de Belgische toegangsleverancier naar Frankrijk

* ontwikkeling van samenwerkingsverbanden inzake de aangeboden inhoud

* verdere ontwikkeling van diensten met toegevoegde waarde
Infosources wil op de Franse markt de knowhow en de deskundigheid valoriseren, waarmee Belgacom Skynet in België als ISP marktleider werd, zowel op de residentiële (40% marktaandeel) als op de professionele markt (30%).

De resultaten van het jaar 2000 en vooral die van het laatste kwartaal tonen aan dat de groep Infosources haar doelstellingen haalt. De resultaten van Belgacom Skynet bevestigen overigens de uitstekende financiële positie van de activiteiten in België.

De stijgende inkomsten van de groep worden voornamelijk gehaald uit:
1. abonnementen en internetaansluitingen. Einde 2000 telde de groep 733.000 actieve klanten (waarvan 65% klant van Skynet is), waarvan meer dan 54% gebruik maakte van een betalende formule.


2. het hoge consumptieprofiel van de klanten van Belgacom Skynet, waarvan de gemiddelde connectietijd 9u30 bedraagt en dus veel hoger dan bij de concurrenten. Deze indicator weerspiegelt de sterke klantenbinding van Belgacom Skynet, die mogelijk werd door de rijkdom van de aangeboden inhoud.


3. de snelle stijging van het aantal breedbandklanten, voornamelijk in België, waar de groep via Belgacom Skynet een leiderspositie heeft op de ADSL-markt (60% op het einde van december 2000).


4. de belangrijke stijging van de inkomsten bij de professionele klanten van Belgacom Skynet, dat zijn leiderspositie op deze markt versterkt heeft (tijdens het laatste kwartaal namen deze inkomsten toe met ruim 20%).


5. de `gemiddelde maandelijkse inkomst' (ARPU = `average income per user') van 11 euro per abonnee van Infosources in 2000. Dit is het gevolg van de in Frankrijk gevoerde wervingsstrategie om het aantal Infonie-klanten op te drijven. Deze doelstelling werd gehaald, want het aantal actieve klanten van Infonie steeg in het laatste kwartaal van 2000 met meer dan 60%, waardoor de actieve basis het laatste semester verdubbelde.


6. het steeds toenemende bezoek aan de portaalsites van de groep. De cijfers van Infonie tonen aan dat tussen december 2000 en januari 2001 het aantal pageviews steeg met 25%. Deze groei is te danken aan een nieuwe strategie met de lancering van de portaalsite van Infonie in html-formaat in november 2000.

Kostenbeheersing

In het jaar 2000 kostte het werven van een nieuwe actieve klant aan de groep Infosources gemiddeld 89 euro. Dankzij een betere kostenbeheersing in de Franse pool van de groep (Infonie) daalde deze wervingskost tijdens het laatste kwartaal van 2000 met 19%: van 150 euro tot 88 euro. Bij de Belgische pool (Skynet) bleef die kost in het laatste kwartaal behouden op 38 euro, of lager dan het marktgemiddelde.

De EBITDA bedroeg -46,9 miljoen euro tijdens het jaar 2000. Dit resultaat weerspiegelt het agressieve wervingsbeleid in Frankrijk. De Franse pool is goed voor 93% van de EBIDTA, terwijl de Belgische pool de break-even benadert.

Het nettoresultaat bedraagt -84,8 miljoen euro over dezelfde periode en vloeit vooral voort uit een minderwaarde ten gevolge van een uitzonderlijk negatief financieel resultaat, dat te maken heeft met de opsplitsing van IXO en het vereenvoudigd openbaar bod tot omwisseling van IXO en Infosources aandelen.

De belangrijkste doelstellingen voor het jaar 2001
* De valorisatie van de portaalsites van de groep
* De verdere ontwikkeling van diensten met toegevoegde waarde
* De uitbreiding van het aantal ADSL-klanten
* Kostenbeheersing

Door de realisatie van deze doelstellingen kan de groep Infosources verder groeien, zowel intern (stijging van de actieve-klantenbasis) als extern (via fusies of acquisities).