8 maart 2001
De groep Infosources versterkt haar leiderspositie in België en blijft
groeien in Frankrijk
De Raad van Bestuur van de groep Infosources heeft de geconsolideerde
resultaten voor het jaar 2000 vastgesteld en eveneens de pro-forma
resultaten over 12 maanden activiteit van de hele groep (Skynet en
Infonie) geanalyseerd. De omzet van het jaar 2000 bedraagt 58,7
miljoen euro. In de loop van het vierde kwartaal werd een groei
opgetekend van 31%, ondanks de zware concurrentie op de markt. Deze
positieve evolutie is voornamelijk te danken aan de toename van het
aantal actieve klanten van de groep.
Ter herinnering, de samenvoeging van de internettoegangsactiviteiten
van Belgacom Skynet en Infosources dateert van 26 oktober 2000.
De volgende doelstellingen waren vooropgesteld:
* uitbreiding van de activiteiten van de Belgische
toegangsleverancier naar Frankrijk
* ontwikkeling van samenwerkingsverbanden inzake de aangeboden
inhoud
* verdere ontwikkeling van diensten met toegevoegde waarde
Infosources wil op de Franse markt de knowhow en de deskundigheid
valoriseren, waarmee Belgacom Skynet in België als ISP marktleider
werd, zowel op de residentiële (40% marktaandeel) als op de
professionele markt (30%).
De resultaten van het jaar 2000 en vooral die van het laatste kwartaal
tonen aan dat de groep Infosources haar doelstellingen haalt. De
resultaten van Belgacom Skynet bevestigen overigens de uitstekende
financiële positie van de activiteiten in België.
De stijgende inkomsten van de groep worden voornamelijk gehaald uit:
1. abonnementen en internetaansluitingen. Einde 2000 telde de groep
733.000 actieve klanten (waarvan 65% klant van Skynet is), waarvan
meer dan 54% gebruik maakte van een betalende formule.
2. het hoge consumptieprofiel van de klanten van Belgacom Skynet,
waarvan de gemiddelde connectietijd 9u30 bedraagt en dus veel
hoger dan bij de concurrenten. Deze indicator weerspiegelt de
sterke klantenbinding van Belgacom Skynet, die mogelijk werd door
de rijkdom van de aangeboden inhoud.
3. de snelle stijging van het aantal breedbandklanten, voornamelijk
in België, waar de groep via Belgacom Skynet een leiderspositie
heeft op de ADSL-markt (60% op het einde van december 2000).
4. de belangrijke stijging van de inkomsten bij de professionele
klanten van Belgacom Skynet, dat zijn leiderspositie op deze markt
versterkt heeft (tijdens het laatste kwartaal namen deze inkomsten
toe met ruim 20%).
5. de `gemiddelde maandelijkse inkomst' (ARPU = `average income per
user') van 11 euro per abonnee van Infosources in 2000. Dit is het
gevolg van de in Frankrijk gevoerde wervingsstrategie om het
aantal Infonie-klanten op te drijven. Deze doelstelling werd
gehaald, want het aantal actieve klanten van Infonie steeg in het
laatste kwartaal van 2000 met meer dan 60%, waardoor de actieve
basis het laatste semester verdubbelde.
6. het steeds toenemende bezoek aan de portaalsites van de groep. De
cijfers van Infonie tonen aan dat tussen december 2000 en januari
2001 het aantal pageviews steeg met 25%. Deze groei is te danken
aan een nieuwe strategie met de lancering van de portaalsite van
Infonie in html-formaat in november 2000.
Kostenbeheersing
In het jaar 2000 kostte het werven van een nieuwe actieve klant aan de
groep Infosources gemiddeld 89 euro. Dankzij een betere
kostenbeheersing in de Franse pool van de groep (Infonie) daalde deze
wervingskost tijdens het laatste kwartaal van 2000 met 19%: van 150
euro tot 88 euro. Bij de Belgische pool (Skynet) bleef die kost in het
laatste kwartaal behouden op 38 euro, of lager dan het
marktgemiddelde.
De EBITDA bedroeg -46,9 miljoen euro tijdens het jaar 2000. Dit
resultaat weerspiegelt het agressieve wervingsbeleid in Frankrijk. De
Franse pool is goed voor 93% van de EBIDTA, terwijl de Belgische pool
de break-even benadert.
Het nettoresultaat bedraagt -84,8 miljoen euro over dezelfde periode
en vloeit vooral voort uit een minderwaarde ten gevolge van een
uitzonderlijk negatief financieel resultaat, dat te maken heeft met de
opsplitsing van IXO en het vereenvoudigd openbaar bod tot omwisseling
van IXO en Infosources aandelen.
De belangrijkste doelstellingen voor het jaar 2001
* De valorisatie van de portaalsites van de groep
* De verdere ontwikkeling van diensten met toegevoegde waarde
* De uitbreiding van het aantal ADSL-klanten
* Kostenbeheersing
Door de realisatie van deze doelstellingen kan de groep Infosources
verder groeien, zowel intern (stijging van de actieve-klantenbasis)
als extern (via fusies of acquisities).