* Besluiten B&W
+ 8 maart 2001
... B & W-nieuws week 10
Ruimte, Wonen en Economie
Het college heeft besloten de ingebrachte bedenkingen tegen het
verlenen van een tijdelijke vrijstelling (art. 17) voor de
realisatie van een TNV te Lisserbroek ongegrond te verklaren en het
COA tot 6 september 2003 vrijstelling te verlenen van het vigerende
bestemmingsplan voor het realiseren van een Tijdelijke
Noodvoorziening voor de opvang van Vreemdelingen aan de IJweg/hoek
Lisserweg te Lisserbroek, met dien verstande dat de termijn voor
feitelijk gebruik van gebouwen van gronden voor een TNV maximaal 2
jaar mag bedragen
Het college heeft kennis genomen van het rapport
"Haalbaarheidsonderzoek naar een binnendijkse woonbotenhaven
Haarlemmermeer", waaruit blijkt dat de locaties Getsewoud Meijerij,
Getsewoud Maryland en Diamant aan de Kaag in ruimtelijk technisch
opzicht het beste scoren als locaties voor een aan te leggen
binnendijkse woonbotenhaven. Daarnaast ondersteunt het college de
koers die het Bestuurlijk Overleg heeft uitgestippeld dat een
binnendijkse haven als structurele oplossing voor de woonboten 5P
zeer gewenst is.
Het college gaat voorts akkoord om het recentelijk ontvangen
initiatief van de NV Afvalzorg voor de aanleg van een binnendijkse
woonbotenhaven nabij de locatie Getsewoud Maryland nader uit te
werken. Deze uitwerking omvat een technische- en financiële
uitwerking van de locatie en het binnen afzienbare tijd starten van
de noodzakelijke ruimtelijke procedures. Verder vormt ook het
zoeken naar partijen (PPS-constructie) die aan het project
meewerken en meefinancieren, maar ook de bereikbaarheid een
belangrijk onderdeel van de uitwerking. Uitgangspunt is een
multifunctioneel recreatiegebied, waarin voorrang wordt gegeven aan
de plaatsing van 40 woonboten. De bewoners zullen deze maand via
een informatie-avond worden geïnformeerd over de uitkomsten van het
haalbaarheidsonderzoek en het vervolg traject. De voorstellen
worden behandeld in de raadscommissie ROL.
Het college heeft kennisgenomen van de Koepelnotitie Toekomstvisie
2012-streekplan Noord-Holland-Zuid en de Vijfde Nota. De notitie
geeft een overzicht van de gemeentelijke rol in deze processen en
geeft aan hoe een en ander gecombineerd kan worden in een nieuw
structuurplan Haarlemmermeer. Deze koepelnotitie benadrukt nu
vooral de ruimtelijke invalshoek. De koepelnotitie wordt in een
gezamenlijke vergadering van raadscommissies ROL, EZG en V&V op 12
maart besproken. De commissiebijeenkomst bestaat uit drie delen,
t.w. aar staan we nu bij de uitwerking van de Toekomstvisie 2015,
welke ontwikkelingen komen op de gemeente af vanuit het streekplan
en vijfde nota; in het tweede deel wordt de ruimtelijk economische
visie Schiphol toegelicht, terwijl het derde deel wordt toegespitst
op een deel van de Schipholregio, de A4 zone.
Het college heeft het inspraakverslag over de IJwegvisie vastgesteld. De ontvangen reactie geven gelet op de beantwoording geen aanleiding de IJwegvisie aan te passen. Wel geven de inspraakreacties die de vrees uitspreken dat de IJweg in de toekomst niet meer kan worden gebruikt voor landbouwverkeer en ander vrachtverkeer aanleiding om bij de inrichtingsplannen voor de IJweg hier aandacht aan te besteden.. De raadscommissie ontvangt de stukken te r advisering. Daarna zal Gedeputeerde Staten van Noord-Holland worden verzocht met de visie in te stemmen.
Het college heeft de raadsvoordracht vastgesteld over
intergemeentelijke gebiedsvisie (IGGV)(Haarlemmermeer, Aalsmeer,
Amstelveen en Uithoorn). Deze visie is in samenwerking tussen de
gemeentes tot stand gekomen en vormt de bouwsteen voor het nieuwe
streekplan Noord-Holland-Zuid en bovendien een ruimtelijk
ordeningskader voor de plannen voor het Masterplan N201 en de
ontwikkelingen van gebieden rond deze weg. De visie gaat over het
oostelijk deel van de Haarlemmermeer.
Het college legt het bouwplan voor de uitbreiding van
hotel-restaurant de Beurs, Kruisweg 1007 te Hoofddorp, voor aan
Gedeputeerde Staten. Na de terinzagelegging van het bouwplan kwamen
verschillende reacties naar voren, waaronder de omvang (te
massaal), de privacy- en uitzichtvermindering en de overlast op het
parkeerterrein.
Het college aanvaardt de offerte van de Stichting Adviesbureau
Onroerende Zaken (SAOZ) te Rotterdam voor de behandeling van het
planschade-onderzoek over bedrijventerrein Lijnden-Oost. De
planschadeverzoeken zijn het gevolg van het bestemmingsplan
Lijnden-Oost en de aanleg van de T106. De kosten voor het
planschade-onderzoek worden tot fl. 50.575,- ondergebracht bij het
initiatievenbudget van het Grondbedrijf.
Het college heeft de tussenrapportage 'uitvoering plan van aanpak
verbetering bedrijfsvoering RWE' over de maand januari 2001 voor
kennisgeving aangenomen.
Dienst Openbare Werken
Het college stemt in met het verlenen van een tijdelijke
bouwvergunning aan het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers tot 6
september 2003, voor de uitvoering van het oprichten van een
Tijdelijke Noodvoorziening voor de opvang van vreemdelingen op het
perceel oostelijke zijde IJweg/hoek Lisserweg te Lisserbroek. Deze
tijdelijke vergunning is onderverdeeld in drie fasen: namelijk drie
maanden voor het opbouwen van de voorziening, twee jaar voor het
feitelijk gebruik van de voorziening en drie maanden voor het
verwijderen van de voorziening.
Het college heeft kennisgenomen van de notitie vrachtverkeer door
Zwanenburg. Het bouwverkeer dat is ontstaan ten gevolge van de
aanleg van de vijfde baan heeft zonder overleg met de gemeente en
zonder rekening te houden met de kwaliteit van de weg een eigen
route genomen (direct van de Afrikahaven via Zwanenburg naar het
bouwterrein). Omdat ook een aantal onderhoudswerkzaamheden voor
Zwanenburg in uitvoering c.q. in planning staan is een onveilige
situatie op de weg ontstaan. Om die reden is medio februari een
tijdelijk verkeersbesluit genomen, nl. de afsluiting van de
Weerenbrug en de brug Halfweg voor doorgaand vrachtverkeer tot 6
maart. In februari 2001 is in Zwanenburg een zeer grote toename van
het bouwverkeer waargenomen (van 35 wagens naar 835 per etmaal).
De kwaliteit van de weg is niet berekend op een dergelijke
intensiteit. Ook de aard van de weg (er zijn geen vrijliggende
fietspaden) is niet geschikt voor dergelijke hoeveelheden
bouwverkeer. Een definitief verkeersbesluit met een verbod voor
doorgaand vrachtverkeer door Zwanenburg is derhalve noodzakelijk om
de bruikbaarheid van de weg en de veiligheid van de weggebruiker te
garanderen. De gemeente overlegt inmiddels met Rijkswaterstaat,
Schiphol en de Combinatie Mainport Schiphol over alternatieve
oplossingen. Er is een principe overeenstemming bereikt over de
aanleg van een extra oprit kromme Spieringweg-A9; deze oplossing
vergt nog wel nadere technische uitwerking. Mogelijke schadeclaims
van de Combinatie worden door de gemeente afgewezen omdat naar de
mening van het college een goede belangenafweging heeft
plaatsgevonden (het bouwverkeer moet weliswaar extra kilometers
maken maar deze kosten wegen niet op tegen het reele gevaar dat de
verkeersveiligheid in het gedrang komt, de bruikbaarheid van de weg
zeer verslechterd en de overlast voor de bewoners drastisch
toeneemt)
Het college heeft besloten om de Veldweg in Lijnden, ten zuiden van
Akerdijk 55 en 68a, ter hoogte van de T106 fysiek af te sluiten
voor alle motorvoertuigen door middel van twee uitneembare
paaltjes. Het voorstel is tot stand gekomen in samenwerking met de
bewoners, die de verkeersveiligheid van de weg willen waarborgen.
De Veldweg is een weg waar regelmatig hard wordt gereden en die
vaak als sluiproute gebruikt wordt.
Bestuursdienst
Het college stemt ermee in om gelijktijdig met Meer Jazz het
evenement met de werktitel "De reus maakt zich op" te organiseren
op 17,18 en 19 mei 2001. Het evenement bestaat uit drie onderdelen:
een symposium voor genodigden waarbij de ontwerpen voor
Toolenburg-Zuid worden gepresenteerd, een tentoonstelling voor het
brede publiek van de diverse projecten en een relatie-avond voor
het college. Het budget is vastgesteld op 250.000 gulden. De
afdeling Voorlichting is belast met de verdere uitwerking en
organisatie.
Het college heeft kennisgenomen van de rapportage bestuurskosten
over het 2e halfjaar 2000. Van het totaal beschikbare budget van
156.200 gulden is 117.846 uitgegeven.
Grondbedrijf
Het college heeft de raadsvoordracht vastgesteld over het plan van
aanpak/verbetertraject gemeentelijk vastgoedbeheer. Behandeling in
de raad is op 15 maart (