Gemeente Haarlemmermeer


* Besluiten B&W


+ 8 maart 2001

... B & W-nieuws week 10

Ruimte, Wonen en Economie
Het college heeft besloten de ingebrachte bedenkingen tegen het verlenen van een tijdelijke vrijstelling (art. 17) voor de realisatie van een TNV te Lisserbroek ongegrond te verklaren en het COA tot 6 september 2003 vrijstelling te verlenen van het vigerende bestemmingsplan voor het realiseren van een Tijdelijke Noodvoorziening voor de opvang van Vreemdelingen aan de IJweg/hoek Lisserweg te Lisserbroek, met dien verstande dat de termijn voor feitelijk gebruik van gebouwen van gronden voor een TNV maximaal 2 jaar mag bedragen

Het college heeft kennis genomen van het rapport "Haalbaarheidsonderzoek naar een binnendijkse woonbotenhaven Haarlemmermeer", waaruit blijkt dat de locaties Getsewoud Meijerij, Getsewoud Maryland en Diamant aan de Kaag in ruimtelijk technisch opzicht het beste scoren als locaties voor een aan te leggen binnendijkse woonbotenhaven. Daarnaast ondersteunt het college de koers die het Bestuurlijk Overleg heeft uitgestippeld dat een binnendijkse haven als structurele oplossing voor de woonboten 5P zeer gewenst is.

Het college gaat voorts akkoord om het recentelijk ontvangen initiatief van de NV Afvalzorg voor de aanleg van een binnendijkse woonbotenhaven nabij de locatie Getsewoud Maryland nader uit te werken. Deze uitwerking omvat een technische- en financiële uitwerking van de locatie en het binnen afzienbare tijd starten van de noodzakelijke ruimtelijke procedures. Verder vormt ook het zoeken naar partijen (PPS-constructie) die aan het project meewerken en meefinancieren, maar ook de bereikbaarheid een belangrijk onderdeel van de uitwerking. Uitgangspunt is een multifunctioneel recreatiegebied, waarin voorrang wordt gegeven aan de plaatsing van 40 woonboten. De bewoners zullen deze maand via een informatie-avond worden geïnformeerd over de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek en het vervolg traject. De voorstellen worden behandeld in de raadscommissie ROL.

Het college heeft kennisgenomen van de Koepelnotitie Toekomstvisie 2012-streekplan Noord-Holland-Zuid en de Vijfde Nota. De notitie geeft een overzicht van de gemeentelijke rol in deze processen en geeft aan hoe een en ander gecombineerd kan worden in een nieuw structuurplan Haarlemmermeer. Deze koepelnotitie benadrukt nu vooral de ruimtelijke invalshoek. De koepelnotitie wordt in een gezamenlijke vergadering van raadscommissies ROL, EZG en V&V op 12 maart besproken. De commissiebijeenkomst bestaat uit drie delen, t.w. aar staan we nu bij de uitwerking van de Toekomstvisie 2015, welke ontwikkelingen komen op de gemeente af vanuit het streekplan en vijfde nota; in het tweede deel wordt de ruimtelijk economische visie Schiphol toegelicht, terwijl het derde deel wordt toegespitst op een deel van de Schipholregio, de A4 zone.

Het college heeft het inspraakverslag over de IJwegvisie vastgesteld. De ontvangen reactie geven gelet op de beantwoording geen aanleiding de IJwegvisie aan te passen. Wel geven de inspraakreacties die de vrees uitspreken dat de IJweg in de toekomst niet meer kan worden gebruikt voor landbouwverkeer en ander vrachtverkeer aanleiding om bij de inrichtingsplannen voor de IJweg hier aandacht aan te besteden.. De raadscommissie ontvangt de stukken te r advisering. Daarna zal Gedeputeerde Staten van Noord-Holland worden verzocht met de visie in te stemmen.

Het college heeft de raadsvoordracht vastgesteld over intergemeentelijke gebiedsvisie (IGGV)(Haarlemmermeer, Aalsmeer, Amstelveen en Uithoorn). Deze visie is in samenwerking tussen de gemeentes tot stand gekomen en vormt de bouwsteen voor het nieuwe streekplan Noord-Holland-Zuid en bovendien een ruimtelijk ordeningskader voor de plannen voor het Masterplan N201 en de ontwikkelingen van gebieden rond deze weg. De visie gaat over het oostelijk deel van de Haarlemmermeer.

Het college legt het bouwplan voor de uitbreiding van hotel-restaurant de Beurs, Kruisweg 1007 te Hoofddorp, voor aan Gedeputeerde Staten. Na de terinzagelegging van het bouwplan kwamen verschillende reacties naar voren, waaronder de omvang (te massaal), de privacy- en uitzichtvermindering en de overlast op het parkeerterrein.

Het college aanvaardt de offerte van de Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken (SAOZ) te Rotterdam voor de behandeling van het planschade-onderzoek over bedrijventerrein Lijnden-Oost. De planschadeverzoeken zijn het gevolg van het bestemmingsplan Lijnden-Oost en de aanleg van de T106. De kosten voor het planschade-onderzoek worden tot fl. 50.575,- ondergebracht bij het initiatievenbudget van het Grondbedrijf.

Het college heeft de tussenrapportage 'uitvoering plan van aanpak verbetering bedrijfsvoering RWE' over de maand januari 2001 voor kennisgeving aangenomen.

Dienst Openbare Werken
Het college stemt in met het verlenen van een tijdelijke bouwvergunning aan het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers tot 6 september 2003, voor de uitvoering van het oprichten van een Tijdelijke Noodvoorziening voor de opvang van vreemdelingen op het perceel oostelijke zijde IJweg/hoek Lisserweg te Lisserbroek. Deze tijdelijke vergunning is onderverdeeld in drie fasen: namelijk drie maanden voor het opbouwen van de voorziening, twee jaar voor het feitelijk gebruik van de voorziening en drie maanden voor het verwijderen van de voorziening.

Het college heeft kennisgenomen van de notitie vrachtverkeer door Zwanenburg. Het bouwverkeer dat is ontstaan ten gevolge van de aanleg van de vijfde baan heeft zonder overleg met de gemeente en zonder rekening te houden met de kwaliteit van de weg een eigen route genomen (direct van de Afrikahaven via Zwanenburg naar het bouwterrein). Omdat ook een aantal onderhoudswerkzaamheden voor Zwanenburg in uitvoering c.q. in planning staan is een onveilige situatie op de weg ontstaan. Om die reden is medio februari een tijdelijk verkeersbesluit genomen, nl. de afsluiting van de Weerenbrug en de brug Halfweg voor doorgaand vrachtverkeer tot 6 maart. In februari 2001 is in Zwanenburg een zeer grote toename van het bouwverkeer waargenomen (van 35 wagens naar 835 per etmaal).

De kwaliteit van de weg is niet berekend op een dergelijke intensiteit. Ook de aard van de weg (er zijn geen vrijliggende fietspaden) is niet geschikt voor dergelijke hoeveelheden bouwverkeer. Een definitief verkeersbesluit met een verbod voor doorgaand vrachtverkeer door Zwanenburg is derhalve noodzakelijk om de bruikbaarheid van de weg en de veiligheid van de weggebruiker te garanderen. De gemeente overlegt inmiddels met Rijkswaterstaat, Schiphol en de Combinatie Mainport Schiphol over alternatieve oplossingen. Er is een principe overeenstemming bereikt over de aanleg van een extra oprit kromme Spieringweg-A9; deze oplossing vergt nog wel nadere technische uitwerking. Mogelijke schadeclaims van de Combinatie worden door de gemeente afgewezen omdat naar de mening van het college een goede belangenafweging heeft plaatsgevonden (het bouwverkeer moet weliswaar extra kilometers maken maar deze kosten wegen niet op tegen het reele gevaar dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt, de bruikbaarheid van de weg zeer verslechterd en de overlast voor de bewoners drastisch toeneemt)

Het college heeft besloten om de Veldweg in Lijnden, ten zuiden van Akerdijk 55 en 68a, ter hoogte van de T106 fysiek af te sluiten voor alle motorvoertuigen door middel van twee uitneembare paaltjes. Het voorstel is tot stand gekomen in samenwerking met de bewoners, die de verkeersveiligheid van de weg willen waarborgen. De Veldweg is een weg waar regelmatig hard wordt gereden en die vaak als sluiproute gebruikt wordt.

Bestuursdienst
Het college stemt ermee in om gelijktijdig met Meer Jazz het evenement met de werktitel "De reus maakt zich op" te organiseren op 17,18 en 19 mei 2001. Het evenement bestaat uit drie onderdelen: een symposium voor genodigden waarbij de ontwerpen voor Toolenburg-Zuid worden gepresenteerd, een tentoonstelling voor het brede publiek van de diverse projecten en een relatie-avond voor het college. Het budget is vastgesteld op 250.000 gulden. De afdeling Voorlichting is belast met de verdere uitwerking en organisatie.

Het college heeft kennisgenomen van de rapportage bestuurskosten over het 2e halfjaar 2000. Van het totaal beschikbare budget van 156.200 gulden is 117.846 uitgegeven.

Grondbedrijf
Het college heeft de raadsvoordracht vastgesteld over het plan van aanpak/verbetertraject gemeentelijk vastgoedbeheer. Behandeling in de raad is op 15 maart (