Gemeente Haarlemmermeer


* Persberichten


+ 8 maart 2001

GEMEENTELIJK VASTGOEDBEHEER IN KAART GEBRACHT

Het college stelt de raad voor extra financiële middelen (421.800 gulden) ter beschikking te stellen om het plan van aanpak voor het verbeteren van het Vastgoedbeheer bij en door het Grondbedrijf uit te voeren. De huidige werkwijze en omvang van het bezit is het afgelopen jaar in beeld gebracht door bureau Metafoor. Het rapport vloeit voort uit de vermoedens van het management van het Grondbedrijf eind 1999 dat het vastgoedbeheer in het verleden niet adequaat geschiedde.
Metafoor bevestigt deze vermoedens en baseert haar conclusies op de inventarisatie van ruim 700 objecten en de ruim 650 overeenkomsten die door het Grondbedrijf worden beheerd. Daarnaast is van ca. 600 kadastrale percelen (nog) niet bekend aan welke dienst binnen de gemeente ze zijn toe te schrijven. Het college heeft een plan van aanpak opgesteld om te komen tot een centrale registratie van alle gemeentelijke eigendommen. Metafoor schat in dat de verbetering zullen leiden tot een structurele verhoging van de opbrengsten van het Vastgoedbeheer van 400.000 gulden
Eind 1999 is besloten een verbetertraject in te zetten voor het Vastgoedbeheer bij en door het Grondbedrijf. De huidige werkwijze en omvang van het bezit is in beeld gebracht door bureau Metafoor. Uit de eindrapportage van deze inventarisatiefase blijkt dat het vastgoedbeheer bij het Grondbedrijf in het verleden niet op adequate wijze is gebeurd: het bezit is niet of eenduidig geregeld, indexeringen zijn iet of onjuist toegepast, overeenkomsten worden niet tijdig verlengd. Metafoor baseert haar conclusies op de inventarisatie van ruim 700 objecten en de ruim 650 overeenkomsten die door het Grondbedrijf worden beheerd. Het onderzoek richtte zich primair op de objecten en overeenkomsten van het Grondbedrijf. Om een sluitend beeld te kunnen krijgen van het vastgoedbezit- en beheer van het Grondbedrijf is het noodzakelijk te weten wat de gemeente als geheel en daarbinnen de afzonderlijke diensten in bezit en beheer hebben. Uitgaande van de lijst met alle kadastrale percelen (3000) kan geconstateerd worden dat ongeveer de helft daarvan openbare grond is, in bezit en beheer bij de Dienst Openbare Werken. Van de resterende 1500 percelen kunnen er in ieder geval 700 worden toegeschreven aan het Grondbedrijf en 200 aan andere diensten. De overige 600 dienen nog in kaart gebracht te worden. Het grondbedrijf levert de capaciteit om deze gegevens (de interne eigenaar van gemeentelijke eigendommen) boven tafel te krijgen.
Plan van aanpak

1. De informatie uit de 700 object- en 650 overeenkomsten dossiers van het Grondbedrijf inbrengen in een nieuw aan te schaffen geautomatiseerd vastgoedbeheer-systeem (VBS). De ingebrachte gegevens vervolgens completeren en garanderen op 100% juistheid en volledigheid en het op basis daarvan maken van actielijsten. De inventarisatiefase is daarmee afgesloten. Deze stap dient ca. 3 maanden na aanschaf van het pakket VBS te zijn afgerond.

2. Bij het Grondbedrijf de centrale registratie van alle gemeentelijke eigendommen onderbrengen, waarbij de betreffende diensten de benodigde informatie aanleveren.
3. Het verwerken en checken van objectgegevens die, na registratie van het totale gemeentelijke eigendom, ook aan het Grondbedrijf toe te schrijven zijn. Dit aantal wordt door Metafoor geraamd op 500, waarmee het totaal aantal objecten die door het Grondbedrijf moet worden beheerd op termijn komt op 1200. De uitvoering van deze twee stappen wordt naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar afgerond.
4. Optimalisatie: het verwerken van de voorstellen tot verbetering van Metafoor en het opstellen van exploitatie-opzetten per pand. Daarmee worden kosten en opbrengsten per pand/object inzichtelijk gemaakt, hetgeen kan leiden tot het opnieuw opstellen van contracten en opnieuw vatstellen van termijnen, indexen en huurprijzen. Metafoor schat in dat verbeteringen zullen leiden tot een structurele verhoging van de opbrengsten van het Vastgoedbeheer van 400.000

Financiële consequenties
De onduidelijkheid over het totale gemeentelijk bezit versus het Grondbedrijf bezit heeft ertoe geleid dat de inventarisatie fase aanzienlijk meer tijd heeft gevergd dan verwacht. De overschrijding ad 200.000 gulden zal bij de tussenrapportage over de voorjaarsnota 2001 worden geregeld.
Voor het ondersteunen bij het uitvoeren van de werkzaamheden uit de stappen 1 en 3 van het plan van aanpak is door het bureau Metafoor een taakstellend bedrag geoffreerd van 261.800 gulden. Voor het opzetten van een centrale registratie is externe capaciteit nodig gedurende 1 jaar voor een bedrag van 100.000 gulden. Met de aanschaf van het VBS pakket is een bedrag van 60.000 gulden gemoeid. De totale kosten van 421.800 komen voorlopig ten laste van de reserve grondbedrijf

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen