Directeur Mondriaan stichting verteld onwaarheid op TV.

Persbericht 08-02-2001


Hans Jacobs
Diezestraat 34
1784 XH Den Helder
e-mail hamarart@multiweb.nl
tel. 06 28235079

Directeur Mondriaan stichting verteld onwaarheid op TV.

Geachte kunst redactie,

Martine Jacobs beeldend kunstenaar is onaangenaam getroffen door het gekonkel en gedraai in de kunstwereld.
Eerst was Martine enorm verheugd om door een zeer prestigieuze jury te worden uitgenodigd voor de biënnale van Florence, maar haar grote vreugde slaat nu om in ongeloof en smart.

De Mondriaan stichting nodigt iedere beeldend kunstenaars uit op haar website om subsidie aan te vragen als er een uitnodiging is van een biënnale. Martine heeft dit gedaan maar de Mondriaan stichting wil de aanvraag niet in behandeling nemen, omdat ze de biënnale niet prestigieus genoeg vinden, de enigste manier om de Mondriaan stichting de zaak toch te laten behandelen is via de rechter die de de Mondriaan stichting kan dwingen om de zaak in behandeling te nemen, als dit lukt dan kan de Mondriaan stichting na behandeling opnieuw het verzoek tot subsidie afwijzen, waardoor er een patstelling ontstaat die niet door de kunstenaar te winnen is.

Het vreemde is dat staatssecretaris van der Ploeg van O C en W in een schrijven aan de kunstenares juist verwijst naar de Mondriaan stichting.

Ondertussen doet de heer Melle Daamen directeur Mondriaan stichting net of zijn neus bloed door in de media en op ATV5/TV Noord-Holland te verklaren dat de Biënnale slechts een LOKALE Biënnale is. Hij weet dat deze biënnale wereld wijd 500 kunstenaars uitnodigt en dat deze biënnale voor 2/3 door het ministerie van buitenlandse zaken van Italië wordt gefinancierd, 50.000 bezoekers trekt en wereldwijde media aandacht krijgt,de kunstenares voelt zich door deze ondemocratische werkwijze en onwaarachtigheid gekrenkt en vraagt zich af of haar dit allemaal overkomt omdat ze niet over de juiste vrienden en kontakten beschikt.

De deadline van de biënnale loopt binnenkort af, en het ziet ernaar uit dat niemand namens Nederland gaat, de kunstenares vindt dit ongepast en beledigend naar Italië toe, maar kan verder weinig doen. Amerika komt wel met 8 kunstenaars geheel gesubsidieerd, en dit geld ook voor veel kunstenaars uit Europese en andere landen , alleen Martine Jacobs die voor Nederland mag komen staat alleen.

Met vriendelijke groeten Hans Jacobs

Bijlage 1
Martine Jacobs is als enigste Nederlandse kunstenares uitgenodigd door een internationale jury om Nederland te vertegenwoordigen op de grote biënnale van Florence Italië .
Deze Biënnale gesponsord door het ministerie van buitenlandse zaken van Italië wordt een keer per 2 jaar wordt gehouden er exposeren 500 kunstenaars en trekt 50.000 bezoekers, er veel media aandacht CNN,RAI, BBC Europa etc.

Om aan deze eervolle uitnodiging gehoor te geven zou Martine Jacobs graag enige Financiële steun (subsidie) ontvangen van Nederland. Dit blijkt echter heel moeilijk de Mondriaan stichting weigert zelfs de aanvraag in behandeling te nemen en het ministerie van OC en W kan en wil ook niet helpen om deze kunstenares af te vaardigen.

Ten einde raad (de eerste deadline is al verlopen) heeft Martine Jacobs contact opgenomen met koningin Beatrix waarvan bekend is dat ze een ruim hart heeft voor kunstenaars .
De kunstenares kreeg inderdaad direct antwoord van de koningin die contact zou opnemen met OC en W .

De Mondriaan stichting motiveert de weigering met het verhaal dat de Biënnale hun onbekend is en in hun ogen onvoldoende door de Italiaanse overheid gesponsord zou worden. De kunstenares denkt echter dat haar kunst niet goed valt bij de Mondriaan stichting die immers gewend is dat hun kunstenaars door de overheid voorgedragen worden.

Ook het feit dat in het verleden van de biënnale behalve grote kunstenaars als Roy Lichtenstein, ook alternatieve kunstenaars als David Bowie en Armanie (mode) hun werk mogen exposeren wellicht niet goed valt bij deze overheids apparaten.

Martine Jacobs heeft ongeveer f 14000,- nodig voor de hele operatie , de traditie was dat als je namens je land gaat dat je hiervoor ook steun ontvangt namens je land.

Hans Jacobs namens Martine Jacobs

Websites:
Martine Jacobs: http:://www.martinejacobs.com
Biennale: http://www.artestudio.net/

Bijlage 2

De internationale jury en het Biennale bestuur.

prof. Pasquale Celona
Biennale President and
President of the International Jury
prof. John T. Spike, Art historian and critic, Director of the Biennale - New York. Dr. Veronika Birke, Deputy Director of the Graphische Sammlung Albertina, Vienna, Austria prof.ssa Matty Roca, Art historian and critic,
Cancùn Mexico.
Dr. Stefano Francolini, Art historian, director restauration sector, Opificio delle Pietre Dure - Florence (Italy). prof. Barbara Rose, Art historian and critic, Roma - New York USA.


* Prof. Allan Smith, Senior Lecturer School of Design, Wellington Polytechnic New Zeland
* Prof. Klaus Groh, Art Historian and Critic - Germany
* Prof.ssa Teodolinda Coltellaro, Responsible of Contemporary Civic Art Museum sector Taverna - Italy
* Sig.ra Elena Brown Ghinis, Gallery Director "Samuel Menache", Mexico City - Mexico
* Prof.ssa Babette Bohn, Associate professor of Art Historian - Texas - Christian University USA
* Sig. Bruce Arnold, Art Critic Ireland

* Prof.ssa Elida Salazar, Museum Expert, Member of the consolidated Cultural Center Venezuela
* Sig. Raymond J. Steiner, Art Critic, "Art Times" - USA
* Sig. Young-Jay Lee, Art Critic, Korean Professional Artists Association South Korea
* Prof. Bernardo Pinto De Almeida, Professor of Art History and member of the A.I.C.A. Purtugal
* Prof. Max Seidel, Art Historian, German Istitute of Florence (Italy) Germany
* Sig. Alonso Rodrigo, Art Cirtic, member of the AICA Argentina
* Sig. Thomas Galdy, Advisor of the International Art School of Perugia - (Italy) USA.
* Prof.ssa Carmen Roxanne Robbin, California State University USA
* Sig. Raimar Stange, writer and curator of many art books Germany
* Sig. Beck Ingamaj, Art Critic and Lecturer at the Royal University of Rock Hill, South Carolina, Associate Dean of the College of Visual and Performing Arts USA.
* Sig.ra. Ellen J. Landis, Albuquerque Museum, New Mexico USA
* Dott.ssa Caroline Williams, Historian Islamic Art and architecture - USA
* Sig.ra Jacqueline Rousset, Director of Consejo Nacional de la Cultura Caracas and of the Visual Art Museum Venezuela.
* Sig. Ricardo Cristobal, Body Art; collaboratores with "EL PAIS" Spain
* Sig.ra Gray Virginia Henry, Editor, Fons Vitae Director - USA
* Sig. Antonio Martinez Cerezo, A.I.C.A. and A.E.C.A. member Spain.
* Sig.ra Cecile Bourne, Musées d Art Moderne of Paris, Contemporary Department France.
* Dott.ssa Isabella Brega. Redattore Capo Qui Touring - Italy
* Sig.ra Jill Beck, Modern Dance Repertory coreographer USA
* Sig. Willy Van Den Bussche, Art Critic and member of the I.C.O.M., Design Commission New Flemish Parliament Bruxelles - Belgium.
* Prof. James Beck, Columbia University of New York, Founder/Director Art Watch International USA
* Prof. Andrè Lamblin, Inspecteur de l enseignement Art Plastiques, member of the A.I.C.A. France
* Sig.ra. Kristi Hopstock, Art Critic and Writer Norway
* Sig.ra. Barbara Pieper, California Arts Council Director USA
* Prof. Cyril Barret, Philosophy teacher and organizer of Contemporary Art Exhibitions - USA
* Dott. Jorge Guillermo, Art Historian - Great Britain.
* Prof. John Seed, Art Critic, California, U.S.A.