Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam. 28/02/2001



Tussen winst en moraal: het naleven van milieuregels door bedrijven

Waarom overtreden sommige ondernemingen regelmatig milieu- en arbovoorschriften en andere nooit? Het is niet alleen een kwestie van kostenbesparing uit winstbejag, toonde Wim Huisman aan. Op donderdag 8 maart promoveert hij op het proefschrift Tussen winst en moraal u Achtergronden van regelnaleving en regelovertreding door ondernemingen. Op het snijvlak van criminologie, recht en organisatiewetenschap onderzocht Huisman hoe het komt dat hij zulke sterke verschillen vond tussen ondernemingen wat betreft het naleven van regels.

Een deel van de oorzaak van regelovertreding ligt bij de overheid, zo vond Huisman, want zij werkt met onduidelijke regels en gebrekkig toezicht overtredingen in de hand. Daarnaast vertrouwen bestuursorganen doorgaans meer op informeel overleg dan op formeel juridische handhavingmiddelen. Bedrijven die willen, kunnen daardoor gelegenheid krijgen overtredingen lange tijd ongestraft voort te zetten. Ook de bedrijfscultuur blijkt een belangrijke rol te spelen bij het al dan niet negeren van voorschriften: normen en waarden met betrekking tot milieu- en arboregels verschillen sterk tussen ondernemingen.

Huisman deed zijn onderzoek bij bedrijven in de textielveredelingsbranche u waar men textiel bijvoorbeeld verft, bedrukt en antistatisch of brandwerend maakt u en de afvalverwerkingbranche. In de beide branches selecteerde hij zeven ondernemingen die structureel wel of juist niet regels aan hun laars lappen: extreme voorbeelden dus. Naast literatuuronderzoek hield hij bij de uitgekozen bedrijven interviews met leidinggevenden en onderzocht hij dossiers. Ook bij betrokken overheidsinstellingen deed hij onderzoek naar de gang van zaken bij ´zijn´ bedrijven.

Alleen hoge boetes opleggen zal notoire regelovertreders niet brengen tot gedragsverandering. Volgens Huisman kunnen informele sancties, zoals negatieve publiciteit, harder aankomen dan formele sancties, oftewel boetes. "Negatieve publiciteit kost uiteindelijk meer dan de boetes, doordat mensen de diensten of producten van het betreffende bedrijf gaan mijden", zegt Huisman.

Een andere manier om te zorgen dat bedrijven zich netjes aan de regels houden, zijn zogeheten zelfreguleringssystemen. Bedrijven kunnen interne milieu- of arbozorgsystemen invoeren die processen volgens een verantwoord protocol laten verlopen. Ze kunnen daarvoor certificaten krijgen, waarmee ze dan weer aan de buitenwereld kunnen laten zien dat ze het goed doen. Het gevaar van zo´n certificaat is wel dat een bedrijf moeite doet om het certificaat te krijgen, maar daarna weer op het verkeerde pad belandt en niet meer volgens het certificaat werkt. "Bij mijn onderzoek ben ik er niet zomaar vanuit gegaan dat het wel goed zat als een bedrijf een ISO-certificaat had", zegt Huisman. "Voor sommige bedrijven is zo´n certificaat namelijk alleen maar window dressing: ze willen voor de buitenwereld de schone schijn ophouden."