Actueel
zoeken e-mail
nieuws
STOP AIDS NOW! start nationale campagne met avondvullend televisieprogramma
Op maandag 12 maart gaat om 20:25 de grote nationale campagne van STOP AIDS NOW! van start met een televisieavond bij de TROS op Nederland 2. Deze eerste grote actie voor de mondiale strijd tegen aids, die het hele jaar door aandacht zal vragen voor de aidsepidemie, heeft twee belangrijke doelen: het Nederlandse publiek beter informeren over de omvang en betekenis van deze catastrofe en het werven van fondsen om vanuit Nederland meer te kunnen bijdragen aan de strijd tegen aids.
In het gevarieerde televisiedrieluik, gepresenteerd door Ivo Niehe en Jaap Jongbloed, met bijdragen van vele nationale en internationale artiesten, wisselen informatie en amusement elkaar af. Het televisiepubliek krijgt ruimschoots de gelegenheid zich een beeld te vormen van de gevolgen van de hiv/aidsramp voor ontwikkelingslanden. Er zijn reportages te zien van projecten die, kleinschalig als ze mogen zijn, in die landen een wereld van verschil uitmaken. Bijvoorbeeld over het opvanghuis voor kinderen met aids in Brazilië, dat geleid wordt door de Nederlander Antoon van Noije. Met drie van de kinderen is hij bij Ivo Niehe te gast. Of over de nu ernstig zieke Nkosi Johnson, een 12-jarige Zuid-Afrikaanse jongen met aids die zich heeft ontpopt als mensenrechtenactivist voor mensen met hiv/aids.
STOP AIDS NOW! Op Wereld Aids Dag 2000 bundelden het Aids Fonds en de
ontwikkelingsorganisaties Hivos, ICCO, Memisa en Novib hun krachten
tot het gezamenlijke initiatief STOP AIDS NOW! Daar was alle reden
voor. Wereldwijd leven inmiddels ruim 36 miljoen mensen met hiv/aids
en heeft de epidemie al bijna 22 miljoen doden geëist. Aids is in
meerdere ontwikkelingslanden de belangrijkste doodsoorzaak. De
aidsepidemie neemt dusdanige vormen aan dat we nu al enorm
destabiliserende effecten zien in gebieden als Zuidelijk Afrika. Hier
alleen al veroorzaakt aids meer doden dan het totaal aan slachtoffers
dat alle oorlogen, hongersnoden, malaria-epidemieën en overstromingen
bij elkaar hebben gemaakt. (Nelson Mandela, Durban 2000.) Tegen die
schrijnende achtergrond moet Nederland een grotere, betere bijdrage
kunnen leveren aan de aidsbestrijding in ontwikkelingslanden. Met de
campagne die volgende week van start gaat wil STOP AIDS NOW!
financiële middelen werven om in ontwikkelingslanden meer projecten te
kunnen ondersteunen op het gebied van zorg, preventie en
vaccinontwikkeling. Ook het nieuwe initiatief de Nederlandse
samenleving beter informeren om zo haar betrokkenheid en steun bij de
wereldwijde strijd tegen hiv/aids te vergroten. Zowel nationaal als
internationaal zal het initiatief een sterke lobby voeren om hiv/aids
prominent op de agenda te houden van politiek en bedrijfsleven en de
media.
STOP AIDS NOW! doet hierbij een dringende oproep aan de Nederlandse
media om de Nationale Actie te steunen en genereus aandacht te
schenken aan alle aspecten van de stille ramp die zich vooral in
ontwikkelingslanden voltrekt.
De campagne van STOP AIDS NOW! zal het gehele jaar door op
verschillende manieren aandacht voor aids blijven vragen door middel
van deelcampagnes. Vanuit de samenleving zijn vindingrijke
initiatieven aangedragen voor deze actie. Enkele voorbeelden:
Boom-Aid! - kinderen tegen aids De Stichting Nationale Boomfeestdag
heeft STOP AIDS NOW! uitgekozen als het goede doel voor de 2001, onder
het motto kinderen tegen aids. Op woensdag 21 maart zullen naar
schatting 80.000 kinderen van 1.300 scholen deelnemen aan Boom-Aid!.
Speciaal voor deze campagne is door dertig Nederlandse artiesten het
door Guus Meeuwis en Hans Kooreneef geschreven Boom-Aid!- lied Nu of
Nooit opgenomen.
Studentenactie De Utrechtse Studentenvereniging Unitas neemt het
voortouw in deze actie, waarbij alle studentenverenigingen in
Nederland worden opgeroepen om ieder lid één structurele machtiging te
laten ophalen van 10,- per maand voor STOP AIDS NOW! In het
tv-programma aanstaande maandag zien we hoe studenten bekende
Nederlanders overhalen hun handtekening te zetten voor STOP AIDS NOW!
Red Ribbon Race: betrokkenheid trekt door heel Nederland De
onderwijsbonden van CNV en FNV roepen leerlingen en leraren van
aangesloten scholen op om van de Red Ribbon Race, een unieke
sponsorloop, een succes te maken. Deze estafette-sponsorloop zal door
heel Nederland gaan en letterlijk de vorm aannemen van één grote Red
Ribbon, het rode lintje dat het internationale symbool vormt van
betrokkenheid bij mensen met hiv/aids.
Terug naar de nieuwspagina