01/013
KLM E-product nieuws
Uitbreiding mobiele diensten voor vaste klanten
KLM HOUDT PASSAGIERS OP DE HOOGTE VAN VERTRAGING VIA SMS
AMSTELVEEN, 12 maart 2001 Met ingang van vandaag informeert KLM haar vaste klanten in Nederland, deelnemers van het KLM Flying Dutchman-programma, via SMS- berichten over wijzigingen in vertrek- of aankomsttijden van KLM vluchten vanaf Schiphol.
De passagier kan een SMS-bericht verwachten vanaf de dag voor vertrek (vanaf 21.00 uur) over de vertrek- dan wel aankomsttijd van de vlucht. Bij een wijziging van 10 minuten of meer wordt de passagier via SMS hiervan op de hoogte gehouden. Op deze wijze kunnen passagiers bijtijds hun reisplannen bijstellen.
Flying Dutchman deelnemers met een mobiel abonnement bij één van de vijf Nederlandse providers van mobiele telefonie KPN, Telfort, Ben, Libertel en Dutchtone kunnen zich eenvoudig via de speciale Flying Dutchman pagina's op internet (www.klm.nl) of via het Flying Dutchman menu op de WAP site van KLM (wap.klm.com) opgeven voor deze kostenloze service. Passagiers geven per geboekte vlucht aan of zij van wijzigingen op de hoogte willen worden gebracht. Er kunnen meerdere vluchten tegelijk worden opgegeven.
Met deze SMS-service speelt KLM in op de ontwikkelingen op de snel groeiende markt voor mobiele telefonie. Momenteel zijn er in Nederland 8,5 miljoen mobiele telefoongebruikers. 39% hiervan maakt gebruik van SMS om berichten te versturen en te ontvangen. In Nederland worden 20 miljoen SMS berichten per week verstuurd.
KLM Flying Dutchman programma
Deze nieuwe SMS-dienst is beschikbaar voor leden van het KLM Flying Dutchman- programma. Het Flying Dutchman-programma heeft wereldwijd 1,6 miljoen deelnemers, waarvan meer dan 350.000 in Nederland. Het programma kent, afhankelijk van het aantal punten dat een deelnemer verzamelt, drie verschillende service niveaus: BlueWing, SilverWing en RoyalWing. Deelnemer worden van het Flying Dutchman-programma staat open voor alle klanten van KLM en kan eenvoudig via internet (www.klm.nl) of met de coupon in het KLM inflight magazine Holland Herald. Naast deze nieuwe SMS-dienst biedt de KLM haar vaste klanten een aantal WAP-diensten, zoals inchecken, het opvragen van het persoonlijk puntensaldo en een overzicht van recente transacties.
Makkelijker zakendoen met KLM
KLM blijft investeren in de ontwikkeling van elektronische diensten die het zakendoen met KLM vergemakkelijken. Dit doet zij onder andere door via haar websites naast vliegtickets een steeds uitgebreider pakket van reisgerelateerde producten en diensten aan te bieden. Onlangs heeft KLM haar assortiment op www.klm.nl uitgebreid met hotelaccommodatie, vakantiereizen (www.klmholidays.nl), luxe reis- en geschenkartikelen (www.klmshop.nl) en verzekeringen. Recent is ook de KLM homepage vernieuwd, waardoor de bezoeker handelingen als online boeken, het raadplegen van actuele vertrek- en aankomstinformatie en inloggen op de Flying Dutchman pagina's, direct vanaf de homepage kan doen.