NATIONALE BANK VAN BELGIE

Persbericht

RESULTATEN VAN DE MAANDELIJKSE CONSUMENTENENQUETE FEBRUARI 2001

Het consumentenvertrouwen, dat na de jaarwisse- maand van mening dat het huidige tijdstip gunstig ling zeer sterk was gegroeid, is in februari terugge- is voor belangrijke aankopen. lopen tot zowat het gemiddelde peil bereikt in het tweede halfjaar van 2000. Wat hun eigen financiÎle situatie over zowel de afgelopen twaalf maanden als over het komende Vooral het in de afgelopen maanden opgeteken- jaar betreft, bleven de meningen van de gezinnen de optimisme over de economische situatie in Bel- nagenoeg ongewijzigd in vergelijking met de giÎ - zowel voor wat de voorbije als de komende voorgaande maanden. twaalf maanden betreft- verzwakte aanzienlijk.
Ook waren er iets minder gezinnen dan vorige

VERTROUWENSINDICATOREN VAN DE CONSUMENTEN

Vertrouwensindi- Financiële situatie van de gezinnen Economische situatie in België Beoordeling of cator van de con- huidig tijdstip al sumenten Verloop geduren- Vooruitzichten Beoordeling van Vooruitzichten dan niet gunstig de de laatste voor de volgende de laatste twaalf voor de volgende is voor belangrijke twaalf maanden twaalf maanden maanden twaalf maanden aankopen

2000 feb. 4 1 6 --2 5 8 maart 5 1 8 0 9 6 april 3 --4 4 1 10 3 mei 11 0 8 11 14 21 juni 13 --2 10 14 19 22 juli 9 --5 9 14 18 9 aug. 13 2 12 16 16 19 sep. 9 0 9 14 8 14 okt. 9 0 11 10 10 14 nov. 13 4 11 15 12 23 dec. 13 2 11 18 13 23 2001 jan. 15 3 11 18 15 27 feb. 10 2 11 12 3 25

Bron: NBB Berekeningen: EC

N.B.: Sedert mei 2000 wordt het conjunctuuronderzoek bij de consumenten door de Nationale Bank van België uitgevoerd. Een verandering van onderzoeksinstituut kan tot breuken in de reeks leiden, zodat historische vergelijkingen met de nodige omzichtigheid dienen te gebeuren. Detailinformatie Belgostat: http://www.nbb.be/sdq/N/toc/PTC12.htm