AutoRai

13-3-2001

Europese autoverkoop 4,4 procent achteruit

De verkoop van nieuwe personenauto's in Europa is in de eerste twee maanden 4,4 procent gedaald ten opzichte van 2000.

Het aantal geregistreerde nieuwe autos in West-Europa bedroeg in februari 2001 1.080.305 eenheden. Vergeleken met februari van het vorig jaar betekent dit een daling van 8,7 procent. Deze vergelijking valt iets gunstiger uit wanneer rekening wordt gehouden met het aantal werkdagen, het jaar 2000 was immers een schrikkeljaar. De eerste twee maanden van dit jaar laten een daling zien van 4,4 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Ondanks het feit dat de automarkt in alle West-Europese landen, met uitzondering van Groot-Brittannië, in februari 2001 is gekrompen, is er toch aanleiding voor optimisme voor de rest van het jaar. De economische vooruitzichten zijn goed en ook de verwachte belastingverlagingen in diverse landen zullen ervoor zorgen dat de markt weer aantrekt. De cijfers worden ook beïnvloed door het niveau van februari 2000, toen in het merendeel van de West-Europese landen recordverkopen werden genoteerd.

In februari is Renault het best verkochte merk, maar de verschillen met Volkswagen en Opel zijn beperkt tot enkele honderden. Volkswagen blijft cumulatief lijstaanvoerder, gevolgd door Opel en Renault. Opvallend blijft de stijging van Skoda, dat nu al op de vijftiende plaats staat. De VW Groep is Europas grootste concern, gevolgd door PSA, Fiat Auto, General Motors en Ford.