13-3-2001
Vijf Sterren voor Elantra
De Elantra heeft de strenge Noord-Amerikaanse botsproef met vlag en
wimpel doorstaan. De auto bewees zijn hoge veiligheidsuitrusting in de
zijdelingse botsproef, die is uitgevoerd door de Karco.
Karco is een officieel testinstituut van de NHTSA (National Highway
Traffic Safety Administration). Onder de diverse veiligheids- en
botsproeven in de wereld, staan de testen van de NHTSA bekend om hun
exacte resultaten.
De Karco heeft diverse nieuwe modellen getest, waaronder de Elantra.
Bij de zijdelingse botsproef worden de vervorming van de carrosserie
en veiligheid van de inzittenden gemeten na een aanrijding met 62
kilometer per uur. De resultaten waren overweldigend, de Elantra liet
de concurrentie ver achter zich. Hij haalde de beste score, vijf
sterren, op het gebied van de bescherming van de bestuurder. Vier
sterren kreeg de Elantra voor de veiligheidsuitrusting voor de
achterpassagiers.
Vijf sterren betekent dat er minder dan vijf procent kans is op zwaar
letsel voor de inzittenden. Dit resultaat is mede te danken aan de
gewijzigde locatie van de (depowered) airbags. Ze zijn hoger
bevestigd, wat de kans op letsel vermindert wanneer ze zich vullen.
Doordat ze al leeglopen wanneer de inzittende ermee in contact komt,
is de impact met de airbag zachter. De beide voorairbags zijn
standaard, zijairbags zijn optioneel. Een sensor in de passagiersstoel
voorkomt dat de airbag ingeschakeld wordt als deze plaats onbezet is.
De resultaten van deze botsproef tonen duidelijk aan dat Hyundai hoge eisen stelt aan de veiligheidsuitrusting van zijn modellen. Kopers letten steeds nadrukkelijker op de veiligheid van hun auto en overheden stellen steeds strengere veiligheidseisen aan autos. De Elantra beantwoordt aan de wensen van beide partijen. Zo is de B-stijl uit een stuk en is net als de rest van de zijkant versterkt. Daardoor zijn de inzittenden beter beschermd bij een aanrijding in de flank.
Ook de dwarsbalken van versterkt staal in de portieren helpen het gevaar buiten de deur te houden. De A-, B- en C-stijlen en het dak zijn extra bekleed om te voorkomen dat inzittenden zich bij een aanrijding verwonden. Het versterkte voorste subframe en het verder naar onder doorgetrokken dashboard beschermen de passagiersruimte bij een aanrijding tegen binnendringende componenten.