Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 13-03-2001
Politiebericht Utrecht: district Binnensticht, 09.30 uur
Sobere inrichting en handhaving leiden niet tot gewenst verkeersgedrag
ZEIST - Om de snelheid in een sober ingerichte 30 km.-zone af te dwingen, zijn andere manieren nodig, dan alleen maar snelheidscontroles door de politie. Dat is het belangrijkste gegeven naar aanleiding van intensieve snelheidscontroles in het afgelopen jaar in de Zeister wijken Dichterswijk en Patijnpark.
Van 1 mei tot 1 november 2000 is door zowel medewerkers van het politiedistrict Binnensticht als het Regionaal handhavingsproject Verkeer Onder Controle, met regelmaat in de twee Zeister wijken op snelheid gecontroleerd. In twee periodes van acht weken vonden zelfs nagenoeg dagelijks controles plaats. Om de actie onder de aandacht van met name de wijkbewoners te brengen, werden nieuwsbrieven in de wijk verspreid, de media ingelicht en werkten leerlingen van de Ichthusschool een hierop gericht verkeersproject uit.
Het uitgevoerde handhavingsproject is uniek voor Nederland, omdat voor het eerst gedurende langere tijd intensief op snelheid werd gecontroleerd in 30 km.-wijken, waar weinig snelheidsremmende maatregelen zijn getroffen en veelal ook de wegindeling (brede wegen en wijds uitzicht) niet het karakter vertonen van een 30 km.-zone. De maatregelen bestaan momenteel uit onder meer de plaatsing van borden, enkele drempels en wegversmallingen. Door het project is nu aangetoond dat een sobere inrichting, gecombineerd met intensieve handhaving, niet het gewenste effect ten aanzien van een lagere snelheid heeft.
Door de politie is tijdens de projectperiode gebruik gemaakt van de
radarwagen en de lasergun. In totaal werd 132 uur en 19 minuten aan
effectieve controletijd in het project gestoken. De meeste tijd
daarvan werd doorgebracht op de Oude Arnhemseweg (81,02 uur), gevolgd
door de Burgemeester Patijnlaan (20,32 uur) en de Jacob Catslaan
(17,45 uur). De andere uren werden verdeeld over de overige straten en
kruispunten in de twee wijken. In totaal zijn 20.519 voertuigen op
snelheid gecontroleerd. Daarvan werden 2.140 bestuurders bekeurd,
waarvan 256 meteen staande werden gehouden.
Uit de nulmeting (eind februari) en de eindmeting (eind oktober)
blijkt dat het overtrederspercentage (harder dan 37 km/u) niet onder
het gestelde doel van 10 procent is gekomen. Wel nam de snelheid af en
bleek uit de eindmeting dat het aantal ernstige overtreders (harder
dan 60 km/u) bijna niet meer voorkomt. Het aantal verkeersongevallen
in het projectgebied nam af. Gedurende de projectperiode vonden
veertien ongevallen plaats, waarbij slechts één met letsel. Dit
tegenover 55 aanrijdingen over de jaren 1996, 1997 en 1998, waarbij
tien slachtoffers letsel opliepen. Gezien de voor
verkeersongevallenregistratie betrekkelijk korte periode, is daaruit
niet de harde conclusie te trekken dat de verkeersveiligheid in de
twee wijken belangrijk is toegenomen.
Aan het eind van de projectperiode hebben de bewoners van de
Dichterswijk en Patijnpark gelegenheid gekregen om deel te nemen aan
een enquête. Van de 1.500 in de wijk uitgedeelde formulieren, zijn 261
ingevuld teruggestuurd. Uit deze enquête is onder meer gebleken dat:
· 93 % kennis genomen heeft van het project
· 75 % het voldoende duidelijk vindt hoe hard gereden mag worden
· 66 % vindt dat de autos nog te hard rijden
· 58 % vindt dat de snelheid onvoldoende wordt afgeremd
Van de geboden ruimte op het enquêteformulier om zelf opmerkingen te
plaatsen, gaven 31 mensen aan dat 30 km/u een te langzame snelheid is;
40 km/u blijkt acceptabeler.
In het project werd samengewerkt door het politiedistrict
Binnensticht, het Regionaal handhavingsproject Verkeer Onder Controle
van de Politie Regio Utrecht, het Bureau Verkeershandhaving Openbaar
Ministerie, de gemeente Zeist en Belangen Overleggroep Dichterswijk
(BOGD) en Bewonersorganisatie Patijnpark Noord namens de bewoners.
Aanleiding tot het project is een in 1999 gehouden enquête in de
Dichterswijk en Patijnpark naar mogelijke effecten van herinrichting.
Daaruit kwam naar voren dat het merendeel van de bewoners vond dat te
hard werd gereden. Mede naar aanleiding hiervan werd bij de politie
het verzoek neergelegd om tot handhaving van de maximum snelheid (30
km/u) over te gaan. Na breed overleg heeft de politie gekozen voor
intensieve handhaving, ondanks dat naleving van de maximum snelheid in
30 km. zones geen prioriteit heeft. De effecten van handhaving in een
dergelijk verblijfsgebied wekte echter bij de politie de benodigde
interesse. Doorslaggevend was daarbij het gegeven dat nog niet eerder
in Nederland intensieve handhaving voor langere periode in een 30
km.-zone had plaatsgevonden. Om deze reden heeft de politie veel tijd
in dit pilot-project geïnvesteerd.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer R. Looije
van het Bureau Verkeer Onder Controle via telefoonnummer 030-2255483.
Dodelijke aanrijding
ZEIST Op maandag 12 maart vond omstreeks tien voor half negen in de
avond een aanrijding tussen een auto en een voetganger plaats op de
Woudenbergseweg, waarbij de voetganger overleed.
Het slachtoffer, een 84-jarige inwoner van Groesbeek, stak ter hoogte van hotel Oud Londen, de Woudenbergseweg over naar de parkeerplaats van het hotel. Op dat moment naderde, uit de richting komend van Austerlitz/Woudenberg, een 41-jarige inwoner van Woudenberg met zijn personenauto. De bestuurder merkte te laat de voetganger op en reed het slachtoffer aan. Deze belandde op de motorkap en werd over een afstand met het voertuig meegesleurd. Hierna kwam het slachtoffer op het wegdek terecht. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. Het verkeer over de Woudenbergseweg werd geruime tijd omgeleid door de politie. De Regionale Verkeers Dienst van de Politie Regio Utrecht onderzoekt samen met de politie van district Binnensticht de juiste toedracht van de aanrijding.
Aanhouding velgendieven
ZEIST Op maandag 12 maart werd de politie omstreeks elf uur in de
avond gestuurd naar de Laan van Vollenhove. Getuigen hadden gezien dat
enkele mannen zich verdacht bij geparkeerde personenauto`s ophielden.
Toen de politie bij de aangewezen plaats kwam, liep een man hard weg
met een band en een velg in de hand. Na een korte achtervolging werd
de verdachte aangehouden. In de directe omgeving werd hierna een
andere verdachte aangehouden en nog drie banden met velgen. Tevens een
personenauto zonder wielen die op een krik stond. De verdachten, een
43-jarige inwoner van Elst en een 35-jarige inwoner van Rhenen, werden
voor nader onderzoek ingesloten.
Aanrijding letsel
ZEIST Een 13-jarige jongen uit Zeist reed maandagmiddag met zijn fiets
vanaf de Panweg over het fietspad evenwijdig aan de Dreef. Omstreeks
vijf uur wilde hij de kruising oversteken. Hij reed daarbij
gedeeltelijk over het gras. Hij moest stoppen omdat er een auto van
rechts over de Dreef aan kwam rijden.
Daarna reed de jongen de straat over en zag daarbij een 25-jarige
bestuurder uit Zeist over het hoofd. Het gevolg was een aanrijding
waarbij de 13-jarige jongen wat lichte schaafwonden aan zijn benen
opliep.