Streekgebonden producten in het internationale Waddengebied: grote
verschillen
De Wetenschapswinkel voor Economie heeft een rapport uitgebracht over
streekgebonden producten in het internationale Waddengebied. Er is
geïnventariseerd welke streekgebonden producten er op de Nederlandse,
Duitse en Deense Waddeneilanden verkocht worden, wie de aanbieders
zijn en welke marketingstrategieën voor deze producten gehanteerd
worden. De verschillen tussen de landen blijken groot. Het onderzoek
is uitgevoerd in opdracht van de Waddengroep.
In het Duitse Ostfriesland bevindt zich een aantal grote producenten
die op het vasteland gevestigd zijn. Het verkoopgebied van deze
bedrijven betreft veelal heel Duitsland. Producenten van
streekproducten in Nederland en Nordfriesland produceren daarentegen
bijna allemaal op de Waddeneilanden en zijn qua omvang veel kleiner.
Het verkoopgebied van veel van deze bedrijven omvat alleen het eigen
eiland. Deense producenten zetelen wel op de eilanden, maar hebben
heel Denemarken als verkoopgebied.
Het onderzoek liet duidelijk zien dat de verkoop van streekgebonden
producten met name gericht is op drie klantgroepen. Toeristen vormen
de belangrijkste groep. Daarnaast zijn er de plaatselijke bevolking en
de natuurvoedingskopers. Alle drie groepen hebben verschillende
motieven voor aankopen. De toerist koopt streekgebonden producten
vanwege de band met de streek waar ze op vakantie zijn, bijvoorbeeld
als souvenir. Doorgaande productvernieuwing is hierbij heel
belangrijk, de prijs is secundair. De plaatselijke bevolking koopt
streekproducten vooral omdat ze het lekker vinden. Deze groep is veel
prijsbewuster. De natuurvoedingkoper waardeert het milieuvriendelijke
karakter van het product, en betaalt daar graag wat extra voor. Het
gaat deze mensen echter meer om de smaak dan om de streekgebondenheid,
waardoor men wel alternatieve producten overweegt.
Het Waddengebied is uitermate geschikt voor streekproducten. De Wadden
en omgeving hebben een positief imago en trekken veel toeristen, de
belangrijkste afnemers. Producenten op de Wadden kunnen daarom tegen
een relatief hoge prijs hoge verkoopcijfers halen. Bovendien lijkt de
markt nog lang niet verzadigd. Een goede distributie en het inspelen
op nieuwe ontwikkelingen zijn twee factoren die van groot belang zijn
voor het toekomstige succes van producenten, naast natuurlijk een goed
product.
Het gevaar van een succesvolle ontwikkeling van streekgebonden
producten is dat meer aanbieders worden aangetrokken. Dit is op zich
geen probleem, als men maar een echt streekproduct produceert. Is dit
niet het geval, dan ondermijnt men de status van alle streekproducten.
Dit kan tot gevolg hebben dat geen meerprijs meer kan worden gevraagd,
waardoor de levensvatbaarheid in gevaar kan komen. Het is daarom van
groot belang om streekproducten "zuiver" te houden. Een streekgebonden
keurmerk met een onafhankelijke controle-instantie, zo als dat op
sommige plaatsen al bestaat, is hiervoor nuttig.
Titel
Streekgebonden producten in het Waddengebied
Auteur
G. Ypma
Uitgave
Wetenschapswinkel voor Economie. Publicatie EC 117
Informatie
drs. Frans J. Sijtsma, tel. (050)363 37 54 (werk)
Agenda
Studievoorlich-ting