Rijksuniversiteit Groningen

Streekgebonden producten in het internationale Waddengebied: grote verschillen

De Wetenschapswinkel voor Economie heeft een rapport uitgebracht over streekgebonden producten in het internationale Waddengebied. Er is geïnventariseerd welke streekgebonden producten er op de Nederlandse, Duitse en Deense Waddeneilanden verkocht worden, wie de aanbieders zijn en welke marketingstrategieën voor deze producten gehanteerd worden. De verschillen tussen de landen blijken groot. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Waddengroep.

In het Duitse Ostfriesland bevindt zich een aantal grote producenten die op het vasteland gevestigd zijn. Het verkoopgebied van deze bedrijven betreft veelal heel Duitsland. Producenten van streekproducten in Nederland en Nordfriesland produceren daarentegen bijna allemaal op de Waddeneilanden en zijn qua omvang veel kleiner. Het verkoopgebied van veel van deze bedrijven omvat alleen het eigen eiland. Deense producenten zetelen wel op de eilanden, maar hebben heel Denemarken als verkoopgebied.

Het onderzoek liet duidelijk zien dat de verkoop van streekgebonden producten met name gericht is op drie klantgroepen. Toeristen vormen de belangrijkste groep. Daarnaast zijn er de plaatselijke bevolking en de natuurvoedingskopers. Alle drie groepen hebben verschillende motieven voor aankopen. De toerist koopt streekgebonden producten vanwege de band met de streek waar ze op vakantie zijn, bijvoorbeeld als souvenir. Doorgaande productvernieuwing is hierbij heel belangrijk, de prijs is secundair. De plaatselijke bevolking koopt streekproducten vooral omdat ze het lekker vinden. Deze groep is veel prijsbewuster. De natuurvoedingkoper waardeert het milieuvriendelijke karakter van het product, en betaalt daar graag wat extra voor. Het gaat deze mensen echter meer om de smaak dan om de streekgebondenheid, waardoor men wel alternatieve producten overweegt.

Het Waddengebied is uitermate geschikt voor streekproducten. De Wadden en omgeving hebben een positief imago en trekken veel toeristen, de belangrijkste afnemers. Producenten op de Wadden kunnen daarom tegen een relatief hoge prijs hoge verkoopcijfers halen. Bovendien lijkt de markt nog lang niet verzadigd. Een goede distributie en het inspelen op nieuwe ontwikkelingen zijn twee factoren die van groot belang zijn voor het toekomstige succes van producenten, naast natuurlijk een goed product.

Het gevaar van een succesvolle ontwikkeling van streekgebonden producten is dat meer aanbieders worden aangetrokken. Dit is op zich geen probleem, als men maar een echt streekproduct produceert. Is dit niet het geval, dan ondermijnt men de status van alle streekproducten. Dit kan tot gevolg hebben dat geen meerprijs meer kan worden gevraagd, waardoor de levensvatbaarheid in gevaar kan komen. Het is daarom van groot belang om streekproducten "zuiver" te houden. Een streekgebonden keurmerk met een onafhankelijke controle-instantie, zo als dat op sommige plaatsen al bestaat, is hiervoor nuttig.

Titel

Streekgebonden producten in het Waddengebied

Auteur

G. Ypma

Uitgave

Wetenschapswinkel voor Economie. Publicatie EC 117

Informatie

drs. Frans J. Sijtsma, tel. (050)363 37 54 (werk)

Agenda

Studievoorlich-ting