13-3-2001
Volvo groeit al drie jaar
Volvo maakt voor het derde jaar op rij een groei mee in zowel
aantallen verkochte auto's als financieel resultaat. Ons land speelt
daarin een belangrijke rol, het is de op vier na grootste afzetmarkt
voor het Zweedse merk.
Een van de belangrijkste uitdagingen voor Volvo Car Corporation is het
realiseren van een voortdurende winstgroei. President Hans-Olov Olsson
kan terugkijken op een succesvol jaar: Voor het derde
achtereenvolgende jaar zijn we zowel in financieel als in kwantitatief
opzicht gegroeid. Uiteraard willen we deze groei ook in 2001
doorzetten. Nederland levert aan dit succes een grote bijdrage. Nog
steeds staat ons land in de top-5 van het aantal verkochte Volvo
personenautos, vóór landen als Italië en Japan.
Aangezien Ford Motor Company de resultaten van zijn
dochterondernemingen niet afzonderlijk publiceert, zijn de
winstcijfers van Volvo Car Corporation over het jaar 2000 niet exact
bekend. We kunnen echter wel vaststellen dat we een recordwinst hebben
geboekt, zegt Hans-Olov Olsson.
In Nederland boekte Volvo in diverse segmenten topprestaties. Algemeen
Directeur Volvo Nederland Personenauto B.V., Pieter van der Velden: De
Volvo V70 werd eerste in het midsize segment, evenals de S80 in het
sedan petrol midsize segment en S/V40 behaalde een vierde plek in het
compact segment. En niet te vergeten de S60. Die bestormt momenteel de
ranglijst van het premium compact segment.
Voor het tweede achtereenvolgende jaar braken de verkoopcijfers in de
Verenigde Staten alle records. Werden in 1999 nog 120.700 Volvos
verkocht, in het jaar 2000 steeg dit aantal tot 123.900.
Ons target op de lange termijn is de verkoop van 600.000 autos per
jaar. Het is echter niet realistisch in dit verband een exacte datum
te noemen, omdat de markt in zijn geheel zich op dit moment in een
neerwaartse spiraal bevindt. Ons belangrijkste doel is te blijven
groeien, ook al doet de rest van de markt dat niet, aldus Hans-Olov
Olsson.
Succesvolle integratie
Aan het begin van 2001 is Volvo alweer twee jaar lang een
dochteronderneming van Ford Motor Company. Ook over dit onderwerp is
Hans-Olov Olsson zeer optimistisch: Fords acquisitie van Volvo Car
Corporation is in de auto-industrie een van de beste voorbeelden van
een succesvolle integratie. Tot nu toe heeft ons samensmelten zich met
name gericht op het creëren van een goede samenwerking. Tot de dag van
vandaag hebben dan ook zon twintig interne projecten bijgedragen aan
een betere bewindvoering, zowel bij Ford als bij Volvo.
Een goed voorbeeld van samenwerking is de gezamenlijke aankoop van
advertentieruimte. Daarnaast is het belangrijke strategische besluit
genomen in de toekomst twee hoofdfabrieken te hebben: een in Torslanda
(Zweden) en een in Gent. De fabriek in Gent zal de opvolgers van de
huidige Volvo S40 en Volvo V40 produceren.
Internet
In Volvos ReVolvolution - het programma dat de koerswijziging bevat -
staan sneller, beter en slimmer centraal. Het project richt zich sterk
op internet. De nadruk op communicatie via internet vereist binnen
onze organisatie een gedeeltelijk nieuwe infrastructuur. We hebben
daarom programmas ontwikkeld waardoor de klant snel en eenvoudig de
juiste informatie kan vinden, met daarbij de goede auto tegen de
juiste prijs, zegt Hans-Olov Olsson. In Nederland zijn de Car
Configurator, de Used Car Locator en een directe link met de Dealer
Pages vanaf de Volvo Nederland site (www.volvocars.nl) voorbeelden van
de revolutionaire aanpak.