AutoRai

13-3-2001

Volvo groeit al drie jaar

Volvo maakt voor het derde jaar op rij een groei mee in zowel aantallen verkochte auto's als financieel resultaat. Ons land speelt daarin een belangrijke rol, het is de op vier na grootste afzetmarkt voor het Zweedse merk.

Een van de belangrijkste uitdagingen voor Volvo Car Corporation is het realiseren van een voortdurende winstgroei. President Hans-Olov Olsson kan terugkijken op een succesvol jaar: Voor het derde achtereenvolgende jaar zijn we zowel in financieel als in kwantitatief opzicht gegroeid. Uiteraard willen we deze groei ook in 2001 doorzetten. Nederland levert aan dit succes een grote bijdrage. Nog steeds staat ons land in de top-5 van het aantal verkochte Volvo personenautos, vóór landen als Italië en Japan.

Aangezien Ford Motor Company de resultaten van zijn dochterondernemingen niet afzonderlijk publiceert, zijn de winstcijfers van Volvo Car Corporation over het jaar 2000 niet exact bekend. We kunnen echter wel vaststellen dat we een recordwinst hebben geboekt, zegt Hans-Olov Olsson.

In Nederland boekte Volvo in diverse segmenten topprestaties. Algemeen Directeur Volvo Nederland Personenauto B.V., Pieter van der Velden: De Volvo V70 werd eerste in het midsize segment, evenals de S80 in het sedan petrol midsize segment en S/V40 behaalde een vierde plek in het compact segment. En niet te vergeten de S60. Die bestormt momenteel de ranglijst van het premium compact segment.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar braken de verkoopcijfers in de Verenigde Staten alle records. Werden in 1999 nog 120.700 Volvos verkocht, in het jaar 2000 steeg dit aantal tot 123.900.

Ons target op de lange termijn is de verkoop van 600.000 autos per jaar. Het is echter niet realistisch in dit verband een exacte datum te noemen, omdat de markt in zijn geheel zich op dit moment in een neerwaartse spiraal bevindt. Ons belangrijkste doel is te blijven groeien, ook al doet de rest van de markt dat niet, aldus Hans-Olov Olsson.

Succesvolle integratie
Aan het begin van 2001 is Volvo alweer twee jaar lang een dochteronderneming van Ford Motor Company. Ook over dit onderwerp is Hans-Olov Olsson zeer optimistisch: Fords acquisitie van Volvo Car Corporation is in de auto-industrie een van de beste voorbeelden van een succesvolle integratie. Tot nu toe heeft ons samensmelten zich met name gericht op het creëren van een goede samenwerking. Tot de dag van vandaag hebben dan ook zon twintig interne projecten bijgedragen aan een betere bewindvoering, zowel bij Ford als bij Volvo.

Een goed voorbeeld van samenwerking is de gezamenlijke aankoop van advertentieruimte. Daarnaast is het belangrijke strategische besluit genomen in de toekomst twee hoofdfabrieken te hebben: een in Torslanda (Zweden) en een in Gent. De fabriek in Gent zal de opvolgers van de huidige Volvo S40 en Volvo V40 produceren.

Internet
In Volvos ReVolvolution - het programma dat de koerswijziging bevat - staan sneller, beter en slimmer centraal. Het project richt zich sterk op internet. De nadruk op communicatie via internet vereist binnen onze organisatie een gedeeltelijk nieuwe infrastructuur. We hebben daarom programmas ontwikkeld waardoor de klant snel en eenvoudig de juiste informatie kan vinden, met daarbij de goede auto tegen de juiste prijs, zegt Hans-Olov Olsson. In Nederland zijn de Car Configurator, de Used Car Locator en een directe link met de Dealer Pages vanaf de Volvo Nederland site (www.volvocars.nl) voorbeelden van de revolutionaire aanpak.