MKB Nieuws, bericht
19-03-2001
Zin in werk: het mkb moet zich onderscheiden
Werknemerstrouw is niet iets wat een ondernemer ergens kan kopen. De
onderneming moet de betrokkenheid van haar medewerkers zelf verdienen,
als een beloning voor hoe zij met haar mensen omgaat. Het in de strijd
gooien van louter \'spiegels en kralen\' om medewerkers te binden of
te lokken is vergeefse moeite. Geld verdienen kan een werknemer
overal. Het midden- en kleinbedrijf moet en kan zich onderscheiden.
Duurzaam personeelsbeleid betekent aandacht voor de kwaliteit van de
arbeidsomstandigheden, mogelijkheden voor ontplooiing en participatie
van de medewerkers.
Dit zijn enkele conclusies uit het rapport \'Zin in Werk\' dat de
Stichting Maatschappelijk Ondernemen van MKB-Nederland heeft
aangeboden aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, dr.
Vermeend, tijdens het zesde Slot Zeist Congres.
Het mkb laat kansen liggen als ze geen aandacht besteedt aan duurzaam
personeelsbeleid. Ondernemers moeten er op durven vertrouwen dat geld
niet de enige motivator is. Leer de behoeften en motieven van
werknemers kennen. Laat zien wat de mogelijkheden binnen het bedrijf
zijn. Maar ook de manier waarop met medewerkers wordt omgegaan kan een
grote uitstraling hebben op de identiteit van de onderneming. Focus
meer op betrokkenheid en op kwaliteit van de werkzaamheden, dan sec op
de vraag hoe lang iemand binnen het bedrijf blijft werken.Een
werkplek- of medewerkerstevredenheid zijn daarbij nuttige
instrumenten.
Een belangrijke aanbeveling in het rapport, richting overheid,
branche-organisaties en MKB-Nederland is om het imago van het mkb te
verbeteren.
Minister Vermeend sloot daarbij aan: "draag je sterke punten zichtbaar
uit. Vertel waar de kracht van het mkb ligt. Ook onderstreepte hij als
cruciale factor het bieden van de mogelijkheid van arbeid en zorg.
Versterk dit element als belangrijk onderdeel van maatschappelijk
ondernemen. Dat draagt bij tot het goed renderen van je bedrijf."
Hans Zwarts, president-directeur Randstad Holding, benadrukte dat ook
loyaliteit naar de klanten essentieel is. "Hou je klanten vast". En:
"Werk moet weer leuk worden. Alles wat collectief is, schrikt af.
Lever maatwerk naar je medewerkers. Heb oog voor een goede balans
tussen werk en privé."