MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

19-03-2001

Zin in werk: het mkb moet zich onderscheiden

Werknemerstrouw is niet iets wat een ondernemer ergens kan kopen. De onderneming moet de betrokkenheid van haar medewerkers zelf verdienen, als een beloning voor hoe zij met haar mensen omgaat. Het in de strijd gooien van louter \'spiegels en kralen\' om medewerkers te binden of te lokken is vergeefse moeite. Geld verdienen kan een werknemer overal. Het midden- en kleinbedrijf moet en kan zich onderscheiden. Duurzaam personeelsbeleid betekent aandacht voor de kwaliteit van de arbeidsomstandigheden, mogelijkheden voor ontplooiing en participatie van de medewerkers.

Dit zijn enkele conclusies uit het rapport \'Zin in Werk\' dat de Stichting Maatschappelijk Ondernemen van MKB-Nederland heeft aangeboden aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, dr. Vermeend, tijdens het zesde Slot Zeist Congres.

Het mkb laat kansen liggen als ze geen aandacht besteedt aan duurzaam personeelsbeleid. Ondernemers moeten er op durven vertrouwen dat geld niet de enige motivator is. Leer de behoeften en motieven van werknemers kennen. Laat zien wat de mogelijkheden binnen het bedrijf zijn. Maar ook de manier waarop met medewerkers wordt omgegaan kan een grote uitstraling hebben op de identiteit van de onderneming. Focus meer op betrokkenheid en op kwaliteit van de werkzaamheden, dan sec op de vraag hoe lang iemand binnen het bedrijf blijft werken.Een werkplek- of medewerkerstevredenheid zijn daarbij nuttige instrumenten.

Een belangrijke aanbeveling in het rapport, richting overheid, branche-organisaties en MKB-Nederland is om het imago van het mkb te verbeteren.
Minister Vermeend sloot daarbij aan: "draag je sterke punten zichtbaar uit. Vertel waar de kracht van het mkb ligt. Ook onderstreepte hij als cruciale factor het bieden van de mogelijkheid van arbeid en zorg. Versterk dit element als belangrijk onderdeel van maatschappelijk ondernemen. Dat draagt bij tot het goed renderen van je bedrijf." Hans Zwarts, president-directeur Randstad Holding, benadrukte dat ook loyaliteit naar de klanten essentieel is. "Hou je klanten vast". En: "Werk moet weer leuk worden. Alles wat collectief is, schrikt af. Lever maatwerk naar je medewerkers. Heb oog voor een goede balans tussen werk en privé."