Blue Fox Enterprises N.V.

Dordrecht, 19 maart 2001

BLUE FOX REALISEERT OMZET- EN WINSTSTIJGING VAN RUIM 36% IN 2000

De nettowinst van Blue Fox Enterprises N.V, de ICT-dienstverlener uit Dordrecht, is in 2000 met ruim 36% toegenomen tot ¤ 2,29 miljoen, tegen ¤ 1,68 miljoen in 1999. De netto-omzet nam eveneens met ruim 36% toe van ¤ 40,59 miljoen in 1999 tot ruim ¤ 55,57 miljoen in 2000. Het bedrijfsresultaat kwam uit op ¤ 3,65 miljoen tegen ¤ 2,47 miljoen in 1999, een stijging van 48%. De brutomarge bleef in 2000 gelijk aan het jaar daarvoor op 23%. De winst per aandeel steeg met ruim 9% van ¤ 1,44 tot ¤ 1,57 ondanks een toename van het gemiddeld aantal uitstaande aandelen met ruim 25%.

Toelichting op de resultaten

De netto-omzet kwam op ¤ 55,57 miljoen en de nettowinst op ¤ 2,29 miljoen. De brutomarge bleef gelijk (23%), evenals de nettomarge die opnieuw 4,1% bedroeg. Per saldo bleef de nettomarge gelijk doordat diensten met hogere marges de margedaling bij softwareverkopen compenseerden. Als gevolg van autonome groei en acquisities zijn de netto-omzet en de nettowinst in de afgelopen drie jaren ruim 2,5 maal zo groot geworden. Ook de groei in het jaar 2000 werd gerealiseerd door autonome groei en door de bijdrage van acquisities. De totale bedrijfsopbrengsten inclusief marketingbijdragen bedroegen in 2000 ruim ¤ 56,80 miljoen, een stijging van 35% ten opzichte van 1999. De overige bedrijfsopbrengsten waren ruim ¤ 0,5 miljoen lager dan in 1999 als gevolg van een verlaging van de marketingbijdragen van leveranciers. De bedrijfslasten zijn in 2000 met 33% gestegen tot ¤ 9,6 miljoen, ten opzichte van ¤ 7,2 miljoen in 1999 en stegen daarmee minder dan de omzet. De bedrijfslasten als percentage van de totale bedrijfsopbrengsten namen daardoor af van 17,3% in 1999 tot 17,0% in 2000.

De winst per aandeel is in 2000 toegenomen met ruim 9% tot ¤ 1,57 (1999: ¤ 1,44), ondanks een toename van het gemiddeld aantal uitstaande aandelen met ruim 25%. Het aantal aandelen is uitgebreid om het vermogen te versterken ten behoeve van acquisities in het jaar 2000. Het herrekend (na aanpassing nominale waarde van de aandelen) gemiddeld aantal uitstaande aandelen bedroeg in 2000 1.456.319.

Resultaten per divisie

Door de verdere groei van de organisatie en uit het oogpunt van verdere transparantie van de verslaglegging is besloten te rapporteren in twee divisies; te weten Software en Diensten. In de softwaredivisie zijn alle vennootschappen ondergebracht die zich bezighouden met marketing en verkoop van software en licenties. De overige vennootschappen zijn ondergebracht in de dienstendivisie. Het verschil met de verslaglegging over 1999 is dat de softwarelicenties nu tot de softwaredivisie worden gerekend. Bij de financiële rapportages van de divisies zijn de vergelijkende cijfers over 1999 ook als zodanig aangepast. Deze cijfers zijn zonder onderlinge eliminaties en holdingkosten.

Een deel van de omzet- en winststijging van de softwaredivisie werd veroorzaakt door het feit dat in 1999 twee bedrijven uit deze divisie pas vanaf het tweede halfjaar werden meegeconsolideerd en in 2000 voor het gehele jaar. Gezien de seizoensinvloeden wordt het grootste deel van de omzet en winst gerealiseerd in de tweede helft van het jaar. De netto-omzet van de softwaredivisie steeg in 2000 met 24% tot ¤ 46,87 miljoen terwijl de brutomarge (omzet minus materiaalverbruik) slechts met 2% steeg tot ¤ 7,43 miljoen. Dit houdt verband met een daling van de procentuele brutomarge van 19% in 1999 tot 16% in 2000 als gevolg van de prijsconcurrentie in dit segment. Door een procentuele daling van de totale kosten kon het bedrijfsresultaat desondanks toenemen met 38% tot ¤ 2,99 miljoen. Vooral als gevolg van de sterke beheersing van de kosten nam de brutowinstmarge (brutomarge/netto-omzet) in 2000 toe van 5,7% tot 6,4%.

De dienstendivisie werd in de tweede helft van 2000 versterkt door de acquisities van drie bedrijven, te weten Carrier to Carrier Telecom, Deco Groep en Legro, de uitgever van GeoInformatics. Mede daardoor verdrievoudigde de omzet in deze divisie van ¤ 3,02 miljoen naar ¤ 9,16 miljoen (+203%). De kosten namen in de dienstendivisie toe tot ¤ 7,92 miljoen. Het bedrijfsresultaat kwam uit op ¤ 1,67 miljoen. In deze divisie werd vooral geïnvesteerd in apparatuur voor de satellietactiviteiten als gevolg waarvan de kosten, mede door afschrijvingen, sterk toenamen. Door de lagere marges in deze laatste activiteiten in vergelijking met de overige diensten van Blue Fox, daalde de brutowinstmarge naar 18,2% in 2000 tegen 20,3% in 1999.

Inmiddels vloeit 17% van de netto-omzet van Blue Fox voort uit de dienstendivisie (1999: 7%). In 2000 komt 36% van het bedrijfsresultaat uit de dienstendivisie tegen 22% in 1999.

Toelichting op de balans

De vaste activa namen toe tot ¤ 3,51 miljoen, voornamelijk als gevolg van acquisities en investeringen in hoogwaardige informatietechnologie. Het totaal aan (netto) investeringen in materiële vaste activa over 2000 bedroeg ¤ 2,3 miljoen tegen ¤ 0,3 miljoen in 1999.

Het eigen vermogen nam af van ¤ 3,73 miljoen tot ¤ 1,27 miljoen als gevolg van een aantal emissies in 2000 en de over 2000 ingehouden winst, gecorrigeerd voor afschrijvingen van goodwill voor acquisities. Doordat nabetalingen in aandelen voor overnames gestructureerd zijn als converteerbare leningen is het garantievermogen ¤ 2,56 miljoen (1999: ¤ 3,73 miljoen).

De in 2000 overgenomen ondernemingen zijn in de loop van het jaar 2000 tegen de nettovermogenswaarde in de balans opgenomen. De voor de verkrijging reeds betaalde dan wel verschuldigde goodwill in 2000 is direct ten laste van de algemene reserve gebracht. In totaal is in 2000 ¤ 10,75 miljoen aan goodwill afgeboekt. Ten aanzien van de in 2000 overgenomen ondernemingen kunnen in de komende jaren nog (voornamelijk winstafhankelijke) nabetalingen plaatsvinden in aandelen Blue Fox Enterprises N.V.

Personeel en organisatie

Het aantal medewerkers groeide in 2000 met circa 36% van gemiddeld 109 naar gemiddeld 148 en hield gelijke tred met de groei van de netto-omzet en de nettowinst. De toename van het gemiddeld aantal medewerkers werd voornamelijk veroorzaakt door de acquisities in 2000, terwijl het aantal medewerkers bij bestaande activiteiten afnam als gevolg van de reorganisatie van de CAD-activiteiten en de uitbesteding van een deel van de logistiek.

In het jaar 2000 bedroeg de netto-omzet per medewerker ¤ 375.000, tegen ¤ 372.000 in 1999. De gemiddelde kosten per personeelslid namen af met 5,5% door een wijziging in de samenstelling van het personeel.

Gang van zaken in 2000

Softwaredivisie

Binnen de softwaredivisie werd Blue Fox met name in het eerste halfjaar geconfronteerd met een sterke afname van de vraag naar CAD-producten. Ook kreeg Blue Fox te maken met meer concurrentie op de Nederlandse markt. De CAD-activiteiten van Blue Fox zijn in het eerste halfjaar volledig gereorganiseerd. Ondanks de tegenvallende CAD-omzet in het eerste halfjaar bleven deze activiteiten het eerste halfjaar winstgevend. De reorganisatie is in het eerste halfjaar afgerond en in het tweede halfjaar leverden de CAD-activiteiten weer een bijdrage aan de nettowinst.

De overige softwareproducten lieten, ondanks de aarzelende ICT-markt, een stijging van omzet en winst zien. Dit houdt verband met het verwerven van enkele exclusieve vertegenwoordigingen van retailproducten en een sterke toename in de verkoop van softwarelicenties aan grotere organisaties. Het grootste deel van de logistieke activiteiten werd uitbesteed aan een specialist in e-commerce en retail fulfilment. Daarmee zijn de vaste logistieke kosten variabel gemaakt en ontstaat een vrijwel onbeperkte capaciteit voor het verwerken van grote en kleine orders. In het jaar 2001 zal dit leiden tot een kostenbesparing die noodzakelijk is in een branche waar de marges onder druk blijven staan. Inmiddels kunnen klanten hun orders rechtstreeks invoeren via internet. Dit zal op termijn leiden tot verdere kostenbesparingen doordat het gehele logistieke proces vanaf de orderinvoer tot en met de uitlevering volledig automatisch kan geschieden. De softwaredivisie maakt onder meer gebruik van de website www.software.nl. Deze domeinnaam werd in de loop van 2000 aangekocht.

Dienstendivisie

De dienstendivisie is medio 2000 uitgebreid met drie ondernemingen. Medio 2000 werd Carrier to Carrier Telecom N.V. overgenomen. Zij levert via een eigen teleport in Biddinghuizen diensten voor satellietcommunicatie (telefoon en internet) met opkomende markten zoals Afrika, Azië, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Medio 2000 werd ook Deco Groep B.V. overgenomen. Zij werft algemene IT-specialisten voor eigen projecten en voor detachering bij opdrachtgevers. Ook worden IT-opleidingen verzorgd voor met name Microsoft gerelateerde producten. Op 1 oktober 2000 werd Legro B.V., uitgever van GeoInformatics overgenomen. GeoInformatics is een Engelstalig GIS-magazine dat in Europa wordt verspreid. Hierdoor wordt de marketingondersteuning voor de CAD-producten versterkt en kunnen GIS-producten eenvoudiger aan het CAD-assortiment worden toegevoegd. Alle acquisities droegen in de tweede helft van het jaar 2000 bij aan de nettowinst.

De activiteiten voor detachering, werving & selectie en opleidingen vormen de kern van de activiteiten binnen deze divisie. In het jaar 2000 werden via dit onderdeel van de dienstendivisie ongeveer 80 medewerkers gedetacheerd bij opdrachtgevers. Hierbij wordt voor een halfjaar rekening gehouden met Deco Groep. Ondanks de tegenvallende ontwikkelingen in de CAD-markt nam het aantal CAD-plaatsingen in 2000 toe; vooral dankzij de werving via de internetsite www.cadjobs.nl. Deco Groep had in het eerste halfjaar te kampen met de achterblijvende ICT-markt, maar wist vanaf september 2000 alle medewerkers weer te plaatsen. De vraag naar maatwerk software voor de relaties van Deco nam sterk toe in de tweede helft van het jaar. De vraag naar trainees kon in het jaar 2000 bij lange na niet worden vervuld. De CAD-opleidingen hadden in het eerste halfjaar met overcapaciteit te maken. In de tweede helft van het jaar trok deze activiteit weer aan en profiteerde Blue Fox van de toegenomen vraag naar CAD- en Microsoft-opleidingen.

Magazines

Door de tegenvallende omzetten in de Europese CAD-markt liep de vraag naar advertentieruimte voor algemene CAD-advertenties enigszins terug. Dit was te merken bij CAD-Magazine. Door de snelheid waarmee vernieuwingen optreden in de Geo-IT-markt had GeoInformatics geen last van een teruglopend advertentieaanbod en trok haar markt zelfs aan in 2000. Beide magazines onderzoeken nu de mogelijkheden om samen te werken op het gebied van productie, druk en verzending.

Internet

In het jaar 2000 is fors geïnvesteerd in het ontwikkelen van internetportals, webshops en de volledige automatisering van het bestelproces via internet. Als gevolg daarvan worden sinds afgelopen jaar via internet gerealiseerde opdrachten volledig automatisch afgehandeld in het administratieve en logistieke systeem van Blue Fox. De webshops zijn volledig in eigen huis ontwikkeld met als voordeel dat zij kunnen worden gekoppeld aan de eigen logistiek van ruim 40.000 producten. De koppeling met de CAD-producten is gerealiseerd en de koppeling met de overige softwareproducten zal worden geëffectueerd zodra het nieuwe ERP-systeem operationeel is.

Satellietcommunicatie

Blue Fox is sinds de overname van Carrier to Carrier Telecom N.V. in 2000 de enige onafhankelijke aanbieder van diensten op het gebied van satellietcommunicatie in Nederland en kan haar opdrachtgevers de beste condities leveren voor verbindingen met andere landen, zonder gebonden te zijn aan één vaste telecomaanbieder. Naast diensten voor spraak levert Blue Fox ook diensten voor WAP-toepassingen en internet. In het jaar 2000 is de omvang van de satellietcommunicatieactiviteiten sterk gegroeid. Zo groeide het aantal medewerkers van 2 naar 14 en werden diverse contracten met nieuwe landen en gebieden gesloten. Een opmerkelijke opdracht, die werd verkregen, betrof de verzorging van de satellietcommunicatie met de Nederlandse militaire vredesmissie in Eritrea.

Vooruitzichten 2001

Softwaredivisie

De omzet in CAD-software laat weer een opgaande lijn zien. De aanpassing van de organisatie is succesvol verlopen. Door de combinatie van een hogere omzet en lagere kosten zal de winstbijdrage van deze activiteit kunnen toenemen.

De markt voor retailsoftware staat duidelijk onder druk. Hoewel in 2000 een aantal contracten met retailketens is afgesloten, zijn er weer anderen overgestapt naar de concurrentie. Door investeringen in ERP-software en het uitbesteden van de logistiek worden de kosten in lijn gebracht met de lagere marges in dit segment. Hierdoor verwachten wij een lichte verbetering van het resultaat.

Wij hebben een goede positie op de markt van business-software en licentiesoftware. Door actieve marketing- en verkoopprogramma's, in samenwerking met de grotere leveranciers, wordt deze positie nog steeds verbeterd. Hoewel in dit segment gewerkt wordt met lage marges, kan het resultaat in 2001 door hoge omzetvolumes en marketingbijdragen van leveranciers verder verbeteren.

Dienstendivisie

De markt voor detacheringsopdrachten trekt vanaf het laatste kwartaal van 2000 duidelijk aan. Wij verwachten dat deze trend zich in 2001 doorzet. Op een aantal vakgebieden is er nog steeds sprake van overcapaciteit. Op andere vakgebieden is er juist een ondercapaciteit aan mensen. Dit stelt steeds hogere eisen aan de innovativiteit bij het werven en behouden van mensen. Per saldo verwachten wij een verbetering van de bezettingsgraad van onze medewerkers en daarmee een verbetering van het resultaat. Bij CAD-detachering verwachten wij een verdere verschuiving van detachering naar werving- en selectieopdrachten.

In de markt voor opleidingen, die een opleving laat zien, is de strategie gericht op behoud van marktaandeel en verbetering van de marges.

De magazines zullen in 2001 een verbetering van het resultaat laten zien. We verwachten daarnaast een verdere verschuiving van advertentie-inkomsten naar inkomsten uit abonnementen.

Satellietcommunicatie liet het afgelopen jaar een sterke groei zien in de opkomende markten. Wij verwachten dat die trend zich de komende jaren doorzet. Ook zien wij een toenemende vraag naar onze diensten vanuit de Verenigde Staten voor communicatie met de opkomende markten waarin wij actief zijn.

In 2000 heeft er een duidelijke verschuiving plaatsgevonden van software naar diensten. Wij verwachten dat deze trend zich zal kunnen doorzetten, mede als gevolg van onze groeistrategie. Over een periode van vijf jaar streven wij naar een verviervoudiging van de nettowinst en een verhoging van de nettowinstmarge tot boven 5%. Door de onzekerheden op de ICT-markt en de aard van de activiteiten onthouden wij ons van een concrete uitspraak over de verwachtingen voor geheel 2001. Niettemin zijn wij optimistisch over de totale vooruitzichten voor het jaar 2001.

Profiel Blue Fox Enterprises

Blue Fox Enterprises N.V. is een ICT-dienstverlener, gespecialiseerd in de levering van software en specialistische hardware in combinatie met ICT-diensten zoals detachering, werving & selectie, opleidingen, satellietcommunicatie en het uitgeven van magazines. Blue Fox Enterprises is genoteerd aan de Officiële Markt van Euronext Amsterdam N.V.

/ / / / / / /