Persbericht
Woerden, 20 maart 2001

Vooral vrouwen bellen met vragen
67.000 bellers bij infolijnen drugs, roken en alcohol

De telefonische infolijnen voor drugs, alcohol en roken hebben vorig jaar in totaal 67.000 bellers geholpen met informatie, advies en doorverwijzing. De Drugs Informatielijn (van het Trimbos-instituut) is met 35.778 bellers het meest populair. Hierna volgt de Roken-infolijn (van Stivoro) met 21.323 bellers en de Alcoholinfolijn (van het NIGZ) met 10.131 bellers. Ondanks de komst van internet blijkt de telefonische informatielijn een belangrijke rol te vervullen. Opmerkelijk is verder dat twee derde van de bellers uit vrouwen bestaat.

Het grote aantal bellers naar de infolijnen geeft aan dat er veel behoefte blijft bestaan aan telefonische informatie of telefonisch advies. Ondanks de beschikbaarheid van specifieke hulp- en opvanginstellingen en de groeiende mogelijkheden voor vraagstelling via het internet, lijken informatievragers meestal in eerste instantie een informatielijn te bellen.

Vrouwen bellen vaker
Vooral vrouwen maken gebruik van de infolijnen: 60 tot 70 procent van de bellers is vrouw. Dit is een bekend verschijnsel. Vrouwen blijken niet alleen informatie voor zichzelf te verzamelen maar ook voor hun kinderen, partner of kennissen.
Sinds vorig jaar is het bij de Alcohollijn en de Rokenlijn mogelijk om vragen te stellen per e-mail. Dit medium lijkt vaker door mannen gebruikt te worden. De e-mail mogelijkheden hebben vooralsnog geen invloed op het aantal telefonische vragen. Uit gegevens van de alcoholvoorlichtingswebsites (samen 200.000 bezoekers per jaar) van het NIGZ blijkt dat er vorig jaar ongeveer 600 vragen over alcohol per e-mail binnenkwamen terwijl het aantal telefonische vragen gelijk bleef.

Garantie op anonimiteit niet altijd bekend
De drie infolijnen garanderen de anonimiteit van de beller. De introductie van het Voice Responssysteem heeft die anonimiteit verder bevorderd. Bellers kunnen op deze manier kiezen voor een informatiebandje met keuzemogelijkheden voor specifieke onderwerpen Een persoonlijk gesprek volgt pas als dat echt gewenst is. Wel bestaat de indruk dat gebruikers onvoldoende bekend zijn met de mogelijkheid tot anonimiteit.

Infolijn heeft vooral doorverwijsfunctie
De telefonische infolijnen spelen een belangrijke rol bij de opvang van bellers die reageren op campagnes. Zo heeft de Roken-infolijn in 1999 83.196 bellers meer gehad dan in 2000. Dit is het gevolg van de publiekscampagne gericht op het stoppen met roken, die in het najaar van 1999 zijn hoogtepunt beleefde. Toch kreeg de Roken-infolijn zonder ondersteunende campagnes ook in 2000 nog altijd meer dan 21.000 telefoontjes.
Voor de Drugs Informatielijn en de Alcohol infolijn geldt dat ze een onmisbare rol hebben bij de opvang van mensen die het onderwerp nog tamelijk gevoelig vinden. Vooral bij eerste contacten vervullen alle infolijnen een doorverwijzingsrol naar opvang, hulp en begeleiding.

De infolijnen: Drugs Informatielijn (0900-1995), de Roken-infolijn (0900-9390) en de Alcohol-infolijn (0900-5002021)