De Hoop Scheffer kritisch over plan Dijkstal voor financiering onderwijs
Op een thema-avond over onderwijs, ter afsluiting van een werkbezoek van de CDA-Tweede Kamerfractie aan Noord-Holland, heeft CDA-leider De Hoop Scheffer zijn afkeur uitgesproken over de manier waarop de discussie over extra geld voor onderwijs en zorg inmiddels tussen de VVD en de PvdA wordt gevoerd. "Per saldo schieten de mensen in het onderwijs niets op met de grote woorden die nu - vooral buiten de Kamer - gesproken worden."
"Goedkoop" vindt de CDA-leider de manier waarop VVD-leider Dijkstal het onderwerp asiel-zoekers aan de discussie over zorg en onderwijs probeert te koppelen. "Dit is te gemakkelijk en biedt geen oplossing."
De Hoop Scheffer: "Het geld dat we als Nederlandse samenleving uittrekken voor asielzoekers wordt bepaald door het aantal mensen dat vanwege vervolging recht heeft op onze opvang en niet door budgettaire kaders. Op deze manier zet je het eigen belang van de Nederlandse samenleving, namelijk onderwijs, af tegen datgene wat vaak op minder steun kan rekenen, namelijk de asielzoeker. Dat neemt niet weg dat de aantallen asielzoekers die Nederland opvangt lager zouden moeten, maar dan wel op basis van het onderscheid tussen echte en economische vluchtelingen. Het feit dat het kabinet op dat punt de afgelopen zeven jaar heeft gefaald, mag Dijkstal nu niet afwentelen op de mensen in het onderwijs. Ook de VVD draagt tenslotte volle verantwoordelijkheid voor een slechte Vreemdelingenwet."
Onderwijs vraagt om meer dan geld alleen
De Hoop Scheffer benadrukte dat de zorgelijke situatie in het onderwijs niet
iets is dat plotseling in het afgelopen jaar is ontstaan. "Daar liggen
verschillende zaken aan ten grondslag waar Paars wel degelijk
verantwoordelijk voor is."
Als eerste noemde de CDA-leider het ook onder Paars 2 voortgezette beleid
van generieke lastenverlichting, dat de collectieve sector op onnavolgbare
afstand van de marktsector heeft gezet. Daarnaast hekelde hij het
onderwijsbeleid van Paars "dat alles zoveel mogelijk gelijk wil maken, wat
het niet is." Hij doelde daarbij op de basisvorming, die "per saldo het
imago van het onderwijs een gevoelige deuk heeft opgeleverd." In de derde
plaats was De Hoop Scheffer kritisch over de schaalvergroting "waardoor de
ouder onzichtbaar is geworden en de docent en de leerling vreemden voor
elkaar." Hiermee is naar zijn mening "de bijl aan de wortel van het respect
voor de docent gezet."
Behalve een kleinere schaal moet het onderwijs naar de mening van de
CDA-leider ook meer eigen beslissingsruimte krijgen. "Ook hier de kunst van
het loslaten, ook hier niet de wens dat alles in Nederland overal hetzelfde
geregeld is." Als voorbeeld noemde hij het geld voor de klassenverkleining
dat alleen mag worden gebruikt voor de onderbouw en daarmee in de praktijk
tot "bespottelijke situaties" leidt.
Voor wat betreft het geld voorspelde De Hoop Scheffer dat "ondanks alle
mooie woorden Pvda noch VVD morgen voor een motie gaan stemmen die de 1
miljard voor het onderwijs hard maakt."