Discussie over gemeentelijk internationaal beleid
Medio vorig jaar is in het college en in de raadscommissie Bestuur
Economische zaken en Regio (BER) een algemene verkenning met
betrekking tot Internationaal Beleid aan de orde geweest. De
commissieleden konden zich in grote lijnen met het gestelde in deze
nota verenigen en er werd een verdere uitwerking gevraagd. In het
vervolg daarop is de nota geconcretiseerd tot een aantal keuzes en
speerpunten. De voorgestelde keuzes hebben in het college geleid tot
een discussie. Op donderdag 22 maart zal de commissie BER zich opnieuw
over internationale betrekkingen buigen. Een inleider van de
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) zal het debat openen met een
inleiding over de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Tevens zal
gesproken worden over het betrekken van de inwoners bij dit
beleidsterrein.
Beleid sterk in ontwikkeling
Het gemeentelijk Internationaal Beleid is momenteel sterk in
ontwikkeling. In de afgelopen maanden is duidelijk geworden dat er een
trend gaande is om de traditionele vormen van jumelages af te bouwen
of te consolideren. In plaats daarvan wordt sterk ingezet op concrete
projecten in met name de zogenoemde Europese toetredingslanden,
ontwikkelingslanden en andere landen die liggen in de periferie van
Europa (zoals Oekraïne en Albanië). Deze projecten hebben als doel om
in samenwerking met lokale politici en ambtenaren te werken aan
versterking van het openbaar bestuur, de (participatie)democratie, de
stadsontwikkeling, interactieve beleidsvorming en management. Het
richt zich dus met name op kennisuitwisseling. Daarnaast wordt directe
hulp en ondersteuning geboden bij de realisatie van concrete
projecten.
Deze trend wordt nadrukkelijk geïnitieerd door de raad van Europese
Gemeenten, als afgeleide van de Europese Commissie, het Ministerie van
Buitenlandse Zaken en de VNG. Het is in het kader van de sociale en
economische ontwikkeling van groot belang dat de toekomstige leden van
de Europese Unie op zo kort mogelijke termijn - ook op lokaal
bestuurlijk gebied - aansluiting kunnen vinden bij onze bestuursstijl
en dat wij kennis nemen van hun manier van denken en handelen. Op vele
terreinen zal hard gewerkt moeten worden om te komen tot een
gelijkwaardige positie voor bestuur en burger. De kloof tussen oost en
west, noord en zuid en arm en rijk mag absoluut niet groter worden.
Meer aandacht voor concrete projecten
Gemeenten in West-Europa en ook in Nederland verschuiven daarom hun
inzet van jumelages en vriendschapsbanden naar het realiseren van
concrete projecten, zoals het opstellen van bestemmingsplannen, hulp
bij het realiseren van woningbouwprojecten, activeren van een
middenkader (dat in veel landen afwezig is, maar noodzakelijk voor een
participatie-democratie), het instrueren van managers, assisteren bij
het opstellen van activiteiten-, werk-, marketing- en
communicatieplannen en het opzetten van rampenbestrijdingsplannen en
-organisaties. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de eigen kennis, dan
wel worden derden voor rekening van de gemeenten ingezet.
Door middel van diverse subsidieregelingen worden gemeenten voor een
deel tegemoet gekomen in de te maken kosten. Deze tegemoetkomingen
bedragen naast de materiele hulp maximaal 33% van de kosten.
De te maken kosten zijn te verantwoorden in het licht van stimulering
van de (plaatselijke) economie, de wederopbouw, de werkgelegenheid,
verbetering gezondheidszorg en scholing en het voorkomen of indammen
van economische vluchtelingenstromen. Daarnaast is er uiteraard ook
sprake van solidariteit met de lokale bestuurders en bevolking aldaar.
De gemeente is al actief in het buitenland
De gemeente Zeist werkt al op verschillende manieren mee aan dit
beleid. Zo is hulp en ondersteuning geboden bij het opzetten van een
frontoffice in de stad Novograd/Volinksy in de Oekraïne en worden
managementlessen gegeven in Albanië. Daarnaast wordt een
anti-overstromingsplan uit Slavkov u Brna (Austerlitz in Tsjechië)
bestudeerd voor het leveren van een second opinion. Ook kan gemeld
worden dat van 16 tot en 23 maart twee Turkse ambtenaren een week
stage komen lopen om te bestuderen hoe in onze gemeente de
rampenbestrijding is geregeld, vergunningsaanvragen worden beoordeeld
en opgesteld en de handhaving van de voorwaarden is geregeld en wordt
uitgevoerd. Dit bezoek vindt plaats in het kader van een hulpprogramma
naar aanleiding van de zeer ernstige aardbeving op 16 augustus 1999
rondom Izmit in Turkije. En begin april ontvangt de gemeente een
delegatie uit de Oekraïne voor een studiebezoek.
Marokko
Bij het uitvoeren van internationaal beleid zal ook gekeken worden
naar de samenstelling van de eigen bevolking. In de eerste nota werd
al aangekondigd dat een projectmatige aanpak met een gemeente in
bijvoorbeeld Marokko ook goed zou zijn voor het opbouwen van een band
met deze bevolkingsgroep hier.
Contacten met Slavkov en Yamada blijven
Het uitnodigen van groepen inwoners voor informele uitwisselingen op
de gebieden sport en cultuur en andere gebieden krijgt bij deze
verschuiving in het internationale beleid minder aandacht en wordt
niet of veel minder gestimuleerd door middel van externe
subsidieregelingen. Volledigheidshalve melden wij dat het zeer zeker
niet de bedoeling is om de bestaande contacten met Slavkov u Brna in
Tsjechië en Yamada in Japan af te bouwen. De banden met deze gemeenten
willen we verder intensiveren door middel van invulling en uitvoering
van concrete projecten. De contacten met Slavkov u Brna (het vroegere
Austerlitz) worden onderhouden via de Vereniging Austerlitz Belang en
voor die met Yamada is de heer F. Steensma de contactpersoon.
Welkom
Geïnteresseerden zijn van harte welkom om deze discussie in de
commissie BER bij te wonen. De vergadering vindt plaats op donderdag
22 maart 2001, aanvang 20.00 uur in het noodgebouw naast het
gemeentehuis.