Gemeente Zeist

Discussie over gemeentelijk internationaal beleid

Medio vorig jaar is in het college en in de raadscommissie Bestuur Economische zaken en Regio (BER) een algemene verkenning met betrekking tot Internationaal Beleid aan de orde geweest. De commissieleden konden zich in grote lijnen met het gestelde in deze nota verenigen en er werd een verdere uitwerking gevraagd. In het vervolg daarop is de nota geconcretiseerd tot een aantal keuzes en speerpunten. De voorgestelde keuzes hebben in het college geleid tot een discussie. Op donderdag 22 maart zal de commissie BER zich opnieuw over internationale betrekkingen buigen. Een inleider van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) zal het debat openen met een inleiding over de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Tevens zal gesproken worden over het betrekken van de inwoners bij dit beleidsterrein.

Beleid sterk in ontwikkeling
Het gemeentelijk Internationaal Beleid is momenteel sterk in ontwikkeling. In de afgelopen maanden is duidelijk geworden dat er een trend gaande is om de traditionele vormen van jumelages af te bouwen of te consolideren. In plaats daarvan wordt sterk ingezet op concrete projecten in met name de zogenoemde Europese toetredingslanden, ontwikkelingslanden en andere landen die liggen in de periferie van Europa (zoals Oekraïne en Albanië). Deze projecten hebben als doel om in samenwerking met lokale politici en ambtenaren te werken aan versterking van het openbaar bestuur, de (participatie)democratie, de stadsontwikkeling, interactieve beleidsvorming en management. Het richt zich dus met name op kennisuitwisseling. Daarnaast wordt directe hulp en ondersteuning geboden bij de realisatie van concrete projecten.
Deze trend wordt nadrukkelijk geïnitieerd door de raad van Europese Gemeenten, als afgeleide van de Europese Commissie, het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de VNG. Het is in het kader van de sociale en economische ontwikkeling van groot belang dat de toekomstige leden van de Europese Unie op zo kort mogelijke termijn - ook op lokaal bestuurlijk gebied - aansluiting kunnen vinden bij onze bestuursstijl en dat wij kennis nemen van hun manier van denken en handelen. Op vele terreinen zal hard gewerkt moeten worden om te komen tot een gelijkwaardige positie voor bestuur en burger. De kloof tussen oost en west, noord en zuid en arm en rijk mag absoluut niet groter worden.

Meer aandacht voor concrete projecten
Gemeenten in West-Europa en ook in Nederland verschuiven daarom hun inzet van jumelages en vriendschapsbanden naar het realiseren van concrete projecten, zoals het opstellen van bestemmingsplannen, hulp bij het realiseren van woningbouwprojecten, activeren van een middenkader (dat in veel landen afwezig is, maar noodzakelijk voor een participatie-democratie), het instrueren van managers, assisteren bij het opstellen van activiteiten-, werk-, marketing- en communicatieplannen en het opzetten van rampenbestrijdingsplannen en
-organisaties. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de eigen kennis, dan wel worden derden voor rekening van de gemeenten ingezet. Door middel van diverse subsidieregelingen worden gemeenten voor een deel tegemoet gekomen in de te maken kosten. Deze tegemoetkomingen bedragen naast de materiele hulp maximaal 33% van de kosten. De te maken kosten zijn te verantwoorden in het licht van stimulering van de (plaatselijke) economie, de wederopbouw, de werkgelegenheid, verbetering gezondheidszorg en scholing en het voorkomen of indammen van economische vluchtelingenstromen. Daarnaast is er uiteraard ook sprake van solidariteit met de lokale bestuurders en bevolking aldaar.

De gemeente is al actief in het buitenland
De gemeente Zeist werkt al op verschillende manieren mee aan dit beleid. Zo is hulp en ondersteuning geboden bij het opzetten van een frontoffice in de stad Novograd/Volinksy in de Oekraïne en worden managementlessen gegeven in Albanië. Daarnaast wordt een anti-overstromingsplan uit Slavkov u Brna (Austerlitz in Tsjechië) bestudeerd voor het leveren van een second opinion. Ook kan gemeld worden dat van 16 tot en 23 maart twee Turkse ambtenaren een week stage komen lopen om te bestuderen hoe in onze gemeente de rampenbestrijding is geregeld, vergunningsaanvragen worden beoordeeld en opgesteld en de handhaving van de voorwaarden is geregeld en wordt uitgevoerd. Dit bezoek vindt plaats in het kader van een hulpprogramma naar aanleiding van de zeer ernstige aardbeving op 16 augustus 1999 rondom Izmit in Turkije. En begin april ontvangt de gemeente een delegatie uit de Oekraïne voor een studiebezoek.

Marokko
Bij het uitvoeren van internationaal beleid zal ook gekeken worden naar de samenstelling van de eigen bevolking. In de eerste nota werd al aangekondigd dat een projectmatige aanpak met een gemeente in bijvoorbeeld Marokko ook goed zou zijn voor het opbouwen van een band met deze bevolkingsgroep hier.

Contacten met Slavkov en Yamada blijven
Het uitnodigen van groepen inwoners voor informele uitwisselingen op de gebieden sport en cultuur en andere gebieden krijgt bij deze verschuiving in het internationale beleid minder aandacht en wordt niet of veel minder gestimuleerd door middel van externe subsidieregelingen. Volledigheidshalve melden wij dat het zeer zeker niet de bedoeling is om de bestaande contacten met Slavkov u Brna in Tsjechië en Yamada in Japan af te bouwen. De banden met deze gemeenten willen we verder intensiveren door middel van invulling en uitvoering van concrete projecten. De contacten met Slavkov u Brna (het vroegere Austerlitz) worden onderhouden via de Vereniging Austerlitz Belang en voor die met Yamada is de heer F. Steensma de contactpersoon.

Welkom
Geïnteresseerden zijn van harte welkom om deze discussie in de commissie BER bij te wonen. De vergadering vindt plaats op donderdag 22 maart 2001, aanvang 20.00 uur in het noodgebouw naast het gemeentehuis.