Gemeente Eindhoven

Persbericht: 22 maart 2001, no. 39

Verbeterpunten worden opgepakt

Cliënten tevreden over dienstverlening WZI

Uit een onlangs gehouden tevredenheidsonderzoek onder cliënten van de dienst Werk, Zorg en Inkomen (WZI) van de gemeente Eindhoven blijkt dat een ruime meerderheid tevreden is over de dienstverlening van WZI. Ook is nog er een aantal verbeteringen in de dienstverlening mogelijk. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoeksrapport 'Mate van tevredenheid van cliënten van de dienst WZI' dat op 22 maart jl. is gepresenteerd.
Het onderzoek is een nulmeting; de bedoeling is om het om de twee jaar te herhalen. De peiling past in het streven van de dienst naar een klantgerichte en efficiënte dienstverlening. Op basis van het uitkomsten gaat de dienst aan de slag met het doorvoeren van een aantal verbeteringen.

In december 2000 heeft de afdeling Bestuursinformatie en Onderzoek van de gemeente Eindhoven in opdracht van de dienst WZI een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd onder een groot aantal cliënten van WZI: 1.000 cliënten met een bijstandsuitkering en 122 cliënten die gebruik maken van de Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars hebben een vragenlijst thuisgestuurd gekregen. In totaal hebben 433 van hen de vragenlijst ingevuld teruggestuurd, een respons van bijna 40%.

Resultaten
Positieve punten uit het onderzoek zijn onder meer het werken met een vaste contactpersoon binnen de dienst WZI en de goede behandeling aan de balie. Ook de voorlichtingsfolders en de Cliëntenkrant scoren een ruime voldoende. Uit het onderzoek zijn ook verbeterpunten naar voren gekomen. Deze zijn opgenomen in een adviesnota, die dinsdag 20 maart jl. is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Over deze adviesnota heeft de Cliëntenraad een positief advies uitgebracht. Het gaat om acht verbeteracties die op korte termijn uitgevoerd worden of nader onderzoek vragen:

1. Vergroten van privacy aan de balie. Met de ontwikkeling van de nieuwbouw wordt hier zeker rekening mee gehouden. Tot die tijd wordt in overleg met de Cliëntenraad bezien of er bij de huidige balies aan de Deken van Somerenstraat en de Begijnenhof verbeteringen kunnen worden aangebracht.

2. Wisselen van vaste contactpersonen zo veel mogelijk voorkomen. WZI handhaaft haar beleid van het werken met een vaste contactpersoon en denkt na over het invoeren van een informatiekaartje voor cliënten met daarop alle belangrijke gegevens over de bereikbaarheid van de vaste contactpersoon.
3. Verbeteren van telefonische bereikbaarheid en openingstijden dienst. De telefonische bereikbaarheid van de vaste contactpersoon blijft beperkt tot één uur per dag. Wel gaat de dienst bekijken of het mogelijk is gebruik te maken van een terugbelservice en om voicemail in te schakelen. Verder wordt het algemene informatienummer meer onder de aandacht gebracht. Een verruiming van de openingstijden is niet mogelijk. Wel worden de cliënten meer dan voorheen gewezen op de mogelijkheid om 's middags wel op afspraak te kunnen komen.

4. Klachtenprocedure beter onder de aandacht brengen. Via diverse communicatiekanalen (waaronder de Cliëntenkrant en de voorlichtingsfolders) van de dienst wordt de procedure uitgelegd. Daarnaast komen er ideeënbussen bij de ontvangstbalies.
5. Kennis omtrent fase-indeling cliënten vergroten. In de Cliëntenkrant van WZI verschijnt binnenkort een artikel met meer informatie over deze indeling, die de afstand tot de arbeidsmarkt aangeeft.

6. Hoewel 80% hierover tevreden is: nog betere ondersteuning bieden bij zoeken naar betaald werk. WZI onderzoekt samen met de Cliëntenraad hoe die ondersteuning verbeterd kan worden.
7. Zorgen voor duidelijke formulieren en beschikkingen. 10% is niet tevreden over formulieren en 15% vindt de beschikkingen onduidelijk. Vanaf april 2001 werkt WZI aan het verbeteren van de begrijpelijkheid en leesbaarheid van formulieren en beschikkingen Het project 'Formulieren en beschikkingen' wordt medio 2001 afgerond. Daarnaast worden nieuwe formulieren structureel gepretest onder cliënten.

8. Informatiebronnen van de dienst systematisch onder de aandacht brengen. WZI biedt nu en in de toekomst (potentiële) cliënten en intermediaire organisaties informatie aan via verschillende van informatiekanalen. Ook maakt WZI meer gebruik van nieuwe media zoals internet.

Cliënten van de dienst WZI kunnen een overzicht van de resultaten en de verbeteracties lezen in een speciale uitgave van de Cliëntenkrant. Deze wordt medio april per post naar alle cliënten verstuurd. Verder zijn het onderzoeksrapport en de speciale uitgave van de Cliëntenkrant (deze laatste medio april) te vinden op www.eindhoven.nl: onderzoeksrapport als Word-document,
onderzoeksrapport in pdf-formaat (plugin Acrobat reader nodig)