Volksunie

Een Vlaams front voor een doeltreffend spoorbeleid (22/03/01)

Op een gezamenlijke persconferentie lichtten kamerfractievoorzitter Frieda Brepoels en Vlaams parlementslid Jan Loones vandaag de VU-voorstellen toe m.b.t. de hervorming van de NMBS. Beide parlementsleden wijzen erop dat de Vlaamse meerderheidspartijen hun engagementen, opgenomen in het Vlaams parlement en de Vlaamse regering, onverkort dienen na te komen. Daarnaast lanceerden ze een korf alternatieve voorstellen voor een sluitend mobiliteitsbeleid.

Volgens de VUers is er dringend nood aan een ingrijpende hervorming. Zo wijzen zij op de verregaande politisering van de NMBS, waardoor de besluitvorming niet altijd vanuit vervoerskundig oogpunt geschiedt. Daarnaast is de communautaire verdeelsleutel volstrekt onhoudbaar geworden. Ten gevolge van deze verdeelsleutel zijn een aantal noodzakelijke infrastructuurwerken in Vlaanderen het laatste decennium niet uitgevoerd (o.a. de tweede spoorontsluiting van de haven van Antwerpen, de verbindingsboog van Leuven, ...). Ook de indeling in hoofdassen, complementaire assen en spoorwegknooppunten resulteerde in een scheeftrekking: slechts 36 % van de Vlaamse spoorlijnen vallen onder de hoofdassen, terwijl maarliefst 70 % in Wallonië. En het is net voor de hoofdassen dat het meeste geld wordt uitgetrokken. Tevens trekt de NMBS voluit de kaart van de HST en het goederenvervoer, ten nadele van het van het binnenlands reizigersverkeer. Met navenante resultaten voor de dienstverlening van de NMBS. De rijtijden zijn niet verkort, in veel gevallen is de frequentie niet verhoogd en op bepaalde lijnen heeft men kansen verknoeid of laten liggen.
Gevolg: in 1981 vervoerde de NMBS op een werkdag bijna 800.000 reizigers, twintig jaar later ligt dat aantal met ongeveer 725 000 bijna 10 % lager.

De stellingen van de Vlaamse partijen in het spoordebat (Vlaams regeerakkoord plenair debat Vlaams Parlement 06/03/2001 resoluties Vlaams Parlement) vormen voor de VU een minimaal programma. De partij staat er echter op dat álle Vlaamse partijen minstens dezelfde standpunten verdedigen op federaal als of Vlaams niveau.

Daarnaast introduceren Brepoels en Loones alternatieve voorstellen met betrekking tot:

Scheiding van infrastructuur en exploitatie Naar analogie van het wegennet, moet de infrastructuur eigendom worden van de Vlaamse overheid, zonder privatisering.

Een Intergewestelijke Dienst voor het Spoor die voorziet in (de controle op) een basismobiliteit (aanbod en kwaliteit), de toewijzing van de rijpaden voor reizigers- en goederenverkeer behartigt en controle uitoefent op de exploitatie door derden.

De exploitatie op Vlaams grondgebied komt in handen van de Vlaamse Vervoermaatschappij. Een aparte maatschappij, waarvan De Lijn, een Waalse spoorwegmaatschappij en de MIVB deel uitmaken, baat het voorstadsnet van Brussel uit. De grote vervoerassen worden uitgebaat door een gemengde Vlaams-Waalse exploitatie.

Tariefverbonden met een eenvormig en eenvoudig tarief voor alle openbaar vervoer binnen een bepaald gebied; één vervoerbewijs onafhankelijk van het openbaar vervoersmiddel.

Grensoverschrijdend verkeer: binnenlandse tariefformules en vervoerbewijzen worden geldig in een volledige grensregio.

Het vervoerbeleid is volledig geregionaliseerd, behalve wat de spoorwegen betreft. Het lijkt de VU niet meer dan logisch dat ook op het vlak van het spoorbeleid Vlaanderen zijn zeg krijgt. De regionalisering van stads- en streekvervoer, nu 10 jaar geleden, met de oprichting van De Lijn in Vlaanderen en de TEC in Wallonië, heeft - tenminste voor Vlaanderen - een grote dynamiek teweeggebracht. De Lijn vervoert in tegenstelling tot de NMBS veel meer reizigers dan 10 jaar geleden. Dat aantal zou nog kunnen stijgen als trein en bus meer op elkaar afgestemd zouden kunnen worden.

De Europese Commissie heeft met het oog op een (gedeeltelijke) marktwerking voor het spoor een aantal richtlijnen uitgevaardigd. Ten gevolge daarvan is één spoorwegmaatschappij, die voor alles verantwoordelijk en bevoegd is, niet meer mogelijk.

Auteur:
VU-nationaal
Frieda Brepoels, fractievoorzitter Kamer, en Jan Loones, Vlaams parlementslid

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@vu.be
Url: www.volksunie.be/nmbs