Een Vlaams front voor een doeltreffend spoorbeleid (22/03/01)
Op een gezamenlijke persconferentie lichtten kamerfractievoorzitter Frieda Brepoels en Vlaams parlementslid Jan Loones vandaag de VU-voorstellen toe m.b.t. de hervorming van de NMBS. Beide parlementsleden wijzen erop dat de Vlaamse meerderheidspartijen hun engagementen, opgenomen in het Vlaams parlement en de Vlaamse regering, onverkort dienen na te komen. Daarnaast lanceerden ze een korf alternatieve voorstellen voor een sluitend mobiliteitsbeleid.
Volgens de VUers is er dringend nood aan een ingrijpende hervorming.
Zo wijzen zij op de verregaande politisering van de NMBS, waardoor de
besluitvorming niet altijd vanuit vervoerskundig oogpunt geschiedt.
Daarnaast is de communautaire verdeelsleutel volstrekt onhoudbaar
geworden. Ten gevolge van deze verdeelsleutel zijn een aantal
noodzakelijke infrastructuurwerken in Vlaanderen het laatste decennium
niet uitgevoerd (o.a. de tweede spoorontsluiting van de haven van
Antwerpen, de verbindingsboog van Leuven, ...). Ook de indeling in
hoofdassen, complementaire assen en spoorwegknooppunten resulteerde in
een scheeftrekking: slechts 36 % van de Vlaamse spoorlijnen vallen
onder de hoofdassen, terwijl maarliefst 70 % in Wallonië. En het is
net voor de hoofdassen dat het meeste geld wordt uitgetrokken. Tevens
trekt de NMBS voluit de kaart van de HST en het goederenvervoer, ten
nadele van het van het binnenlands reizigersverkeer.
Met navenante resultaten voor de dienstverlening van de NMBS. De
rijtijden zijn niet verkort, in veel gevallen is de frequentie niet
verhoogd en op bepaalde lijnen heeft men kansen verknoeid of laten
liggen.
Gevolg: in 1981 vervoerde de NMBS op een werkdag bijna 800.000
reizigers, twintig jaar later ligt dat aantal met ongeveer 725 000
bijna 10 % lager.
De stellingen van de Vlaamse partijen in het spoordebat (Vlaams
regeerakkoord plenair debat Vlaams Parlement 06/03/2001 resoluties
Vlaams Parlement) vormen voor de VU een minimaal programma. De partij
staat er echter op dat álle Vlaamse partijen minstens dezelfde
standpunten verdedigen op federaal als of Vlaams niveau.
Daarnaast introduceren Brepoels en Loones alternatieve voorstellen met
betrekking tot:
Scheiding van infrastructuur en exploitatie Naar analogie van het
wegennet, moet de infrastructuur eigendom worden van de Vlaamse
overheid, zonder privatisering.
Een Intergewestelijke Dienst voor het Spoor die voorziet in (de
controle op) een basismobiliteit (aanbod en kwaliteit), de toewijzing
van de rijpaden voor reizigers- en goederenverkeer behartigt en
controle uitoefent op de exploitatie door derden.
De exploitatie op Vlaams grondgebied komt in handen van de Vlaamse
Vervoermaatschappij. Een aparte maatschappij, waarvan De Lijn, een
Waalse spoorwegmaatschappij en de MIVB deel uitmaken, baat het
voorstadsnet van Brussel uit. De grote vervoerassen worden uitgebaat
door een gemengde Vlaams-Waalse exploitatie.
Tariefverbonden met een eenvormig en eenvoudig tarief voor alle
openbaar vervoer binnen een bepaald gebied; één vervoerbewijs
onafhankelijk van het openbaar vervoersmiddel.
Grensoverschrijdend verkeer: binnenlandse tariefformules en
vervoerbewijzen worden geldig in een volledige grensregio.
Het vervoerbeleid is volledig geregionaliseerd, behalve wat de
spoorwegen betreft. Het lijkt de VU niet meer dan logisch dat ook op
het vlak van het spoorbeleid Vlaanderen zijn zeg krijgt. De
regionalisering van stads- en streekvervoer, nu 10 jaar geleden, met
de oprichting van De Lijn in Vlaanderen en de TEC in Wallonië, heeft -
tenminste voor Vlaanderen - een grote dynamiek teweeggebracht. De Lijn
vervoert in tegenstelling tot de NMBS veel meer reizigers dan 10 jaar
geleden. Dat aantal zou nog kunnen stijgen als trein en bus meer op
elkaar afgestemd zouden kunnen worden.
De Europese Commissie heeft met het oog op een (gedeeltelijke)
marktwerking voor het spoor een aantal richtlijnen uitgevaardigd. Ten
gevolge daarvan is één spoorwegmaatschappij, die voor alles
verantwoordelijk en bevoegd is, niet meer mogelijk.
Auteur:
VU-nationaal
Frieda Brepoels, fractievoorzitter Kamer, en Jan Loones, Vlaams
parlementslid
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@vu.be
Url: www.volksunie.be/nmbs