CEO van Microsoft geeft overzicht van de mobiele .NET-strategie

Microsoft biedt geavanceerde mobiele oplossingen met een oog op de toekomst

Schiphol-Rijk, 22 maart 2001 - Steve Ballmer, CEO van Microsoft, heeft op de tweejaarlijkse CTIA Global WIRELESS 2001 een overzicht gegeven van Microsoft's visie op een 'mobiele data lifestyle'. Door de gebruiksbeleving van mobiele apparatuur sterk te verhogen, via de verbinding met servers en services, denkt Microsoft dat gebruikers onderweg altijd toegang kunnen hebben tot hun belangrijkste informatie. In zijn keynote gaf Ballmer het belang aan van samenwerking tussen de software-industrie en de draadloze communicatieindustrie om al op korte termijn klanten robuuste draadloze dataservices ter beschikking te stellen.

"We staan nu op een cruciaal punt," zegt Ballmer. "Mobiele operators hebben enorme investeringen gedaan in de infrastructuur en zoeken nu naar manieren om deze investeringen om te zetten in waarde voor hun klanten. We bevinden ons in een positie om hierbij te helpen door innovatieve software en services te leveren waarmee de loyaliteit van de klant gewaarborgd kan worden en waarmee omzet kan worden gegenereerd."

Ballmer ging ook in op het belang van de mobiele aspecten van de .NET-strategie van Microsoft en de wederzijdse zakelijke kansen voor operators, ontwikkelaars, producenten van apparatuur en anderen om klanten - zowel bedrijven als consumenten - hun connectiviteit te laten uitbreiden tot buiten de desktop. De meest gestelde vragen die de 68 miljoen gebruikers van Outlook en de meer dan 98 miljoen gebruikers van Hotmail aan Microsoft stellen, betreffen de draadloze toegang tot hun gegevens.

Het komende jaar zal Microsoft's software voor mobiele toepassing volwassen worden en de basis vormen van een brede reeks apparatuur. Tevens zal Microsoft server-software leveren voor bedrijven en mobiele operators waarmee zij data en services kunnen aanbieden over draadloze netwerken. Tijdens zijn keynote wees Ballmer op een aantal aankondigingen die Microsoft tijdens CTIA doet. Hiertoe behoren onder meer:

Microsoft Mobile Devices
Ballmer kondigde vooruitgang aan op het gebied van apparatuur, met nieuwe software-oplossingen en partners:
* Microsoft smart phone software: Microsoft kondigt een partnership aan met HTC, het nieuwe bedrijf dat 'smart phone' hardware ontwikkelt op basis van Microsofts 'smart phone' platform (codenaam 'Stinger'). Stinger combineert het beste van de PDA (personal digital assistant) met de geavanceerde belmogelijkheden in de vorm van een mobiele telefoon. HTC sluit zich aan bij Sendo, Samsung en Trium, de hardwareproducenten van 'Stinger'.
* Microsoft Mobile Explorer: Microsoft en Mitsubishi kondigen plannen aan om volgend jaar in de VS twee telefoons met Microsoft Mobile Explorer (MME) op de markt te brengen - het zijn de eerste MME-apparaten voor de Noord-Amerikaanse markt. Sony en Benefon leveren inmiddels op MME-gebaseerde telefoons in Europa.
* Pocket PC: Microsoft en JD Edwards kondigen aan dat het OneWorld Xe-aanbod van JD Edwards de Pocket PC zal ondersteunen als het exclusieve PDA-platform. Deze oplossing gaat werknemers real-time draadloos toegang verschaffen tot beveiligde bedrijfsdatabases.
Microsoft Windows Media Technology
Steve Ballmer introduceerde de Windows Media Player for Stinger en demonstreerde voor het eerst Windows Media op een mobiele telefoon. Hiermee komen de voordelen van WM-audio - kwaliteit en geringe omvang - beschikbaar voor Stinger-gebruikers, inclusief ondersteuning voor Windows Media Digital Rights Management Technology voor de beveiligde distributie van audio en video. De Windows Media Player for Stinger is een essentiële voorziening van de Stinger 'smart phones', die later dit jaar op de markt worden verwacht.

De aankondigingen onderstrepen hoe snel de producenten van mobiele apparatuur de innovatieve mogelijkheden van Windows Media accepteren. Deze ontwikkeling sluit ook aan bij de aankondiging vorige maand dat chipproducent Texas Instruments Windows Media-support zal toevoegen aan TI's DSP-gebaseerde OMAP-processors voor mobiele telefoons, alsmede de aankondiging in december 2000 dat NTT DoCoMo, wereldwijd marktleider op het gebied van draadloos Internet, de eerste commerciële service lanceerde die gebruikmaakt van Windows Media voor streaming audio en video naar draadloze telefoons in Japan.

MSN
Ballmer introduceerde onder de MSN-merknaam een Motorola T900 tweeweg messaging-apparaat waarmee klanten MSN Hotmail en MSN Messenger kunnen gebruiken. MSN, Motorola en Arch Wireless werken samen om deze betaalbare oplossing op de markt te brengen. Dit MSN mobiele messaging-apparaat maakt het makkelijk om onderweg met familie en vrienden in contact te blijven.

Over Microsoft en mobiliteit

De mobiele oplossingen van Microsoft vormen een belangrijk onderdeel van Microsoft's end-to-end draadloze strategie om mobiele Internet-oplossingen te leveren die gebruikmaken van technologieën zoals Microsoft Mobile Explorer, Stinger en het Pocket PC-platform, alsmede de Mobile Information Server, Microsoft Exchange Server, de BackOffice-familie, Microsoft Windows Media Technology en MSN Mobile Service.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software, diensten en Internet-technologie voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden met behulp van software, ongeacht op welke plaats, op welk moment en met welk apparaat.