Hoofdpunten PvdA
22 maart 2001 PvdA
T.B.V. HET ALGEMEEN OVERLEG FISCALE ASPECTEN VAN HET
VESTIGINGSKLIMAAT IN NEDERLAND
1.Eerst investeren in de economische vestigingsfactoren. Er is nog
een wereld te winnen voor staatssecretaris Ybema
2.Het fiscale klimaat verbeteren door betrouwbaarheid en eenvoud
3.Drastische verlaging van administratieve lasten nodig
4.Verlaging Vpb door grondslagverbreding en lagere subsidies
5.Mogelijkheden Europese Vpb grondslag onderzoeken
6.Belastingstelsel en grondslag aanpassen aan de nieuwe economie
De PvdA steunt de opstelling en werkwijze van de staatssecretaris
omdat hij daarmee het imago van Nederland hersteld heeft. Het imago
is sterk verbeterd, zowel als vestigingsplaats als in de relatie
met andere Europese landen. Bos is er in geslaagd Nederland uit het
beklaagdenbankje te halen. Zijn transparantiestrategie werkt en
verdient daarom alle steun.
De PvdA wil een krachtige verbetering van het vestigingsklimaat.
Dat blijkt vooral af te hangen van beschikbaarheid van technologie,
goed opgeleid personeel, een goed woon- en leefklimaat (cultuur!),
vestigingsruimte, bereikbaarheid en milieuheffingen. Goede reden
dus om daar sterk op in te zetten. Pas daarna speelt de fiscaliteit
bij de vestigingsplaatskeuze als sluitstuk een belangrijke rol.
Bedrijven melden desgevraagd dat ze allereerst een aantal
verworvenheden willen behouden. Dat leidt niet direct tot
inkomstenderving en kan ook daarom gelijk worden gerealiseerd:
*Rulingbeleid: een ruling is een standpuntbepaling van de
inspecteur betreffende de vaststelling van de winst. Bij fiscale
grensverkenning wordt geen zekerheid vooraf geboden. Eens met de
voornemens om de rulingpraktijk te moderniseren ter bevordering van
de transparantie. Meer openheid, meer zekerheid en de gemiddelde
tijd waarop een ruling wordt afgegeven verkorten van 4 maanden naar
8 weken.
*Rechtszekerheid en stabiliteit: het feit dat in Nederland het
fiscaal beleid gepubliceerd is en kenbaar. Dat kan nog worden
versterkt door een ruimer gebruik van "consultatieve documenten".
Plotselinge wijzigingen moeten worden voorkomen. De reeks
"reparaties" van de afgelopen jaren maken het wenselijk de
wetgeving waar die te complex is geworden op te schonen.
*De deelnemingsvrijstelling: wat ons betreft handhaven.
*Aanspreekpunt buitenlandse Investeerders (APBI) en Centrum
Buitenlandse Investeringen Nederland (CEBIN) als instrumenten om
bedrijven aan te trekken.
*Het verdragennetwerk is aan een inhaaloperatie toe.
*De 30% regeling voor expatriates.
Omdat in belangrijke concurrenten, zoals Duitsland, hoge regionale
belastingen gelden en de Vpb in Nederland nauwelijks afwijkt, is er
niet direct een reden om het Vpb-tarief te verlagen. Verlaging met
gelijktijdige grondslagverbreding kan wel een interessante optie
zijn. Dat voorkomt dat belastingopbrengst ontsnapt aan de
Nederlandse fiscus via winstoverheveling.
Een verlaging van het Vpb-tarief zou gefinancierd kunnen worden met
grondslagverbreding, beperking van de belastinguitgaven voor
bedrijven, vergroening van de bedrijfsbelastingen en overige
aanpassingen van de op bedrijven drukkende belastingen, dan wel
beperking van de subsidiestromen naar bedrijven.
Voor bedrijven is het verminderen van administratieve lasten
minstens zo belangrijk als het Vpb-tarief. Wij zullen pleiten voor
krachtige actie en een hoge taakstelling. Financiën heeft op dat
punt een goede reputatie en we verwachten van Bos een krachtige
inspanning.
De PvdA wil de mogelijkheden van een VPB over de Europese
belastinggrondslag, te beginnen voor Europese N.V.'s, laten
onderzoeken.
Kenniseconomie
Het is de vraag of in een toekomstige kenniseconomie de belasting
voor ondernemingen hetzelfde ingericht kan blijven. Woordvoerder
Rik Hindriks wil de effecten van de zich wijzigende sectorstructuur
in kaart gebracht zien, zodat daar bij wijzigingen rekening mee kan
worden gehouden.
Voor nadere informatie: Rik Hindriks 070-318 2777