Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 22 maart 2001.

Discussie over snelheidsbegrenzers niet langer ontwijken: Agalev wil onthaasting autoverkeer


Agalev wil werk maken van een algehele onthaasting van het autoverkeer. Zone 30 in alle woongebieden. En max. 70 km/u op alle kleinere gewestwegen, buiten de bebouwde kom. Leefbaarheid en veiligheid moeten voorrang krijgen. Bovendien zal een vertraging van het verkeer de doorstroming en bereikbaarheid juist verhogen. Denk aan het blok rijden op autostrades.

Maar er is meer nodig om verkeersslachtoffers te vermijden. De meeste zware verkeersongelukken en verkeersovertredingen hebben te maken met overdreven snelheid. Daarom wil Agalev werk maken van de invoering van snelheidsbegrenzers. We denken daarbij aan twee types: de maximale en de variabele snelheidsbegrenzer.

De maximale snelheidsbegrenzer zorgt ervoor dat je niet sneller kan dan de maximaal toegelaten snelheid op onze wegen, nl. 120 km/u . In feite is het onzinnig dat wagens meer dan 200 km/u kunnen rijden, als de maximum snelheid 120 km/u is. Snelle wagens zetten aan tot snel rijden. Op korte termijn wil Agalev mensen die hun auto laten begrenzen tot 120 km/u een premie geven. Op middellange temrijn willen we dit verplichten. In Europees verband als het kan, voor Belgische wagens alleen als het moet.

Daarnaast willen we ook werk maken van variabele snelheidsbegrenzers. Daarbij wordt de snelheid van je wagens begrensd door signalen van buitenaf tot een bepaalde snelheid, afhankelijk van de plaats waar je je bevindt. De experimenten met ISA (intelligent speed adapters) in het buitenland waren alle positief. Het is goed dat er ook bij ons geëxperimenteerd wordt (in Gent). Agalev wil gemeenten stimuleren om experimenten met snelheidsbegrenzers op te zetten en chauffeurs belonen die aan deze experimenten deelnemen. Op middellange termijn willen we ook variabele snelheidsbegrenzers verplicht maken. Gemeenten zouden dan ook bepaalde zones (bv. centrumgebieden of woonwijken) kunnen voorbehouden voor wagens die zijn uitgerust met variabele snelheidsbegrenzing. Omwille van de veiligheid. Maar ook op momenten van teveel luchtvervuiling, bv. bij ozon-alarm.

Agalev-senator Johan Malcorps zal het wetsvoorstel voor de onthaasting van het autoverkeer indienen in de senaat. In het verlengde ook van de werkzaamheden van de werkgroep mobiliteit in de senaat. Het kan dan samen besproken worden met het voorstel van Jean-Marie Dedecker...

Voor het wetsvoorstel rond de verplichting van de Dobli-spiegels of
-camera's (ingediend samen met Ecolo en SP) vroegen we de spoedbehandeling. Hopelijk kan de Senaat zich daar spoedig over uitspreken. Gezien de verplichting ook weerhouden is in de resolutie van de werkgroep mobiliteit van de Senaat.

Johan Malcorps, Senator
Lode Vanoost, Kamerlid


Agalev Persdienst
Paskal Deboosere, persverantwoordelijke
Brialmontstraat 23, 1210 Brussel
tel (02)219 19 19 fax (02)223 10 90
gsm 0496 567 569
e-mail pers@agalev.be

Agalev via InterNet
e-mail persdienst: pers@agalev.be
agalev homepage : http://www.agalev.be/
persteksten : http://www.agalev.be/pers/