P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 22 maart 2001.
Discussie over snelheidsbegrenzers niet langer ontwijken: Agalev wil
onthaasting autoverkeer
Agalev wil werk maken van een algehele onthaasting van het autoverkeer. Zone
30 in alle woongebieden. En max. 70 km/u op alle kleinere gewestwegen,
buiten de bebouwde kom. Leefbaarheid en veiligheid moeten voorrang krijgen.
Bovendien zal een vertraging van het verkeer de doorstroming en
bereikbaarheid juist verhogen. Denk aan het blok rijden op autostrades.
Maar er is meer nodig om verkeersslachtoffers te vermijden. De meeste zware
verkeersongelukken en verkeersovertredingen hebben te maken met overdreven
snelheid. Daarom wil Agalev werk maken van de invoering van
snelheidsbegrenzers. We denken daarbij aan twee types: de maximale en de
variabele snelheidsbegrenzer.
De maximale snelheidsbegrenzer zorgt ervoor dat je niet sneller kan dan de
maximaal toegelaten snelheid op onze wegen, nl. 120 km/u . In feite is het
onzinnig dat wagens meer dan 200 km/u kunnen rijden, als de maximum snelheid
120 km/u is. Snelle wagens zetten aan tot snel rijden. Op korte termijn wil
Agalev mensen die hun auto laten begrenzen tot 120 km/u een premie geven. Op
middellange temrijn willen we dit verplichten. In Europees verband als het
kan, voor Belgische wagens alleen als het moet.
Daarnaast willen we ook werk maken van variabele snelheidsbegrenzers.
Daarbij wordt de snelheid van je wagens begrensd door signalen van buitenaf
tot een bepaalde snelheid, afhankelijk van de plaats waar je je bevindt. De
experimenten met ISA (intelligent speed adapters) in het buitenland waren
alle positief. Het is goed dat er ook bij ons geëxperimenteerd wordt (in
Gent). Agalev wil gemeenten stimuleren om experimenten met
snelheidsbegrenzers op te zetten en chauffeurs belonen die aan deze
experimenten deelnemen. Op middellange termijn willen we ook variabele
snelheidsbegrenzers verplicht maken. Gemeenten zouden dan ook bepaalde zones
(bv. centrumgebieden of woonwijken) kunnen voorbehouden voor wagens die zijn
uitgerust met variabele snelheidsbegrenzing. Omwille van de veiligheid. Maar
ook op momenten van teveel luchtvervuiling, bv. bij ozon-alarm.
Agalev-senator Johan Malcorps zal het wetsvoorstel voor de onthaasting van het autoverkeer indienen in de senaat. In het verlengde ook van de werkzaamheden van de werkgroep mobiliteit in de senaat. Het kan dan samen besproken worden met het voorstel van Jean-Marie Dedecker...
Voor het wetsvoorstel rond de verplichting van de Dobli-spiegels of
-camera's (ingediend samen met Ecolo en SP) vroegen we de spoedbehandeling.
Hopelijk kan de Senaat zich daar spoedig over uitspreken. Gezien de
verplichting ook weerhouden is in de resolutie van de werkgroep mobiliteit
van de Senaat.
Johan Malcorps, Senator
Lode Vanoost, Kamerlid
Agalev Persdienst
Paskal Deboosere, persverantwoordelijke
Brialmontstraat 23, 1210 Brussel
tel (02)219 19 19 fax (02)223 10 90
gsm 0496 567 569
e-mail pers@agalev.be
Agalev via InterNet
e-mail persdienst: pers@agalev.be
agalev homepage : http://www.agalev.be/
persteksten : http://www.agalev.be/pers/