PERSBERICHT

E-learning bij de Rotterdam School of Management:

Beperkingen van Tijd en Plaats Overwinnen

"E-learning is de snelst groeiende markt op het gebied van bedrijfsopleidingen. Als e-learning in 2003 het leren en opleiden in een traditioneel klaslokaal vervangen zou hebben, dan zou de markt van teleleren een omzet genereren van 1,2 miljard dollar." - Lotus

Rotterdam, 22 maart 2001 - In de afgelopen jaren is de belangstelling voor e-learning enorm toegenomen. Ook de Rotterdam School of Management (RSM) heeft de toepassing van e-learning in verschillende management programma's, fors zien toenemen. Een aantal grote ondernemingen zoals Cap Gemini Ernst & Young, ING, Optiver en PricewaterhouseCoopers, maakt al volop gebruik van de ontelbare mogelijkheden die de e-learning faciliteiten van de RSM hen bieden.

Aart Goud is bij de RSM Programma Manager van het Cap Gemini Ernst & Young executive programma. Volgens hem is de ongekende populariteit van e-learning eenvoudig te verklaren: "In onze zeer innovatieve service economie moeten mensen in een ongekend hoog tempo nieuwe kennis en vaardigheden opdoen. Met de toepassing van e-learning hebben noch de deelnemers, noch de docenten te maken met restricties in tijd of plaats; beperkingen die lessen in een traditionele klassenomgeving nu eenmaal wel met zich meebrengen. e-learning faciliteert leren met behulp van elektronische middelen die speciaal voor dat doel zijn ontwikkeld, of die met een specifiek leerdoel worden ingezet. Met name de personeelsafdelingen van ondernemingen zien e-learning als dé oplossing: werknemers nemen deel aan opleidingsprogramma's zonder veel afwezig te zijn op de zaak. Elke deelnemer kan inloggen bij het 'virtuele klaslokaal' wanneer het hem/haar het beste uitkomt. Of dat nou in Tokyo is tijdens een zakenreis of gewoon 's avonds thuis. In de toekomst kan het leren en opleiden efficiënter en effectiever worden georganiseerd."

Echter, met e-learning zal het klaslokaal niet helemaal verdwijnen. Een combinatie van e-learning modules en groepsbijeenkomsten waarbij de deelnemers fysiek aanwezig zijn, is volgens de ervaringen van de RSM het meest effectief. De cursisten loggen in op een specifieke website die als teleleerplatform of virtueel klaslokaal fungeert. Hier vinden de deelnemers informatie over hun opleidingsprogramma, de docenten, hun medecursisten, en waar ze kunnen werken aan hun virtuele (groeps)opdrachten.

Vóórdat ze naar de fysieke klas gaan werken de deelnemers op de website aan hun opdrachten. Dit zorgt er niet alleen voor dat alle cursisten een vergelijkbaar kennisniveau hebben. Er is daardoor tijdens de fysieke bijeenkomsten meer tijd voor discussie en interactieve sessies en er is intensiever contact mogelijk met de docenten. Nadat de deelnemers weer teruggekeerd zijn op hun werkplek, waar ook ter wereld, zorgt de gebruiksvriendelijke website ervoor dat ze kennis kunnen delen en met elkaar in contact blijven.

Hoewel e-learning voor ongekende mogelijkheden zorgt en al niet meer weg te denken is, zal het traditionele klaslokaal en de interactie die daarin mogelijk is, nooit verdwijnen, denkt Goud. "E-learning biedt een ideale combinatie van traditionele en elektronische leermomenten die de dilemma's van tijd en plaats waarmee alle opleidingsprogramma's tegenwoordig kampen, helpen oplossen."

# # #

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Jacqueline van Marle of Zita Schwab
Afdeling Marketing and Communications
Tel: 010 - 408 22 22; Fax: 010 - 452 95 09
e-mail: jmarle@rsm.nl mailto:jmarle@rsm.nl> of zschwab@rsm.nl