Elektronisch zakendoen in Nederland: groei of stagnatie?
Recentelijk zijn er verschillende onderzoeken uitgebracht naar
e-commerce in Nederland. Een overzicht van de onderzoeksresultaten
vindt u hieronder.
Bedrijfsleven
Uit onderzoek dat in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken
werd uitgevoerd blijkt dat inmiddels 68 procent van het Nederlandse
bedrijfsleven toegang heeft tot het internet. Begin 2000 was dat 55
procent. Ruim eenderde van de bedrijven doet inmiddels ook
elektronisch zaken. Dit was voorheen 18 procent. 11 procent van de nog
van internet verstoken bedrijven heeft plannen om het komende jaar een
internetaansluiting te nemen.
Consumenten
Trendbox maakt bekend dat het aantal internetters in het eerste
kwartaal van 2001 in Nederland is gestabiliseerd. Ruim de helft (55
procent) van alle Nederlanders boven de 16 jaar heeft in de afgelopen
maanden wel eens internet gebruikt. Dat percentage is hetzelfde als in
het vierde kwartaal van 2000. Groei in frequent gebruik was er de
afgelopen periode ook al niet: ook dit kwartaal is ruim 40 procent van
de Nederlanders minstens 1 keer per week online.
Daarnaast heeft een bescheiden 10 procent van de internetgebruikers de
afgelopen 3 maanden (inclusief de periode rond Kerst en Sinterklaas)
iets gekocht via het internet. Driekwart van de internetgebruikers
heeft helemaal nog nooit iets online aangeschaft. Veiligheid en
breedte van het assortiment op het web worden in twijfel getrokken.
Echter, onderzoeks- en consultingbureau Insites-Consulting zegt dat
ongeveer de helft van de Nederlandse internetters inmiddels ervaring
heeft met online kopen. 20 procent van de internetters die nog nooit
iets online heeft gekocht zegt dit wel 'in de nabije toekomst' te
willen doen. De meest online kopers zijn volgens het onderzoek
tevreden over kopen via internet.
Volgens het onderzoek is er vorig jaar in Nederland voor ongeveer 3,3
miljard gulden online aangekocht. Ongeveer eenderde daarvan werd
gespendeerd aan reizen en vakantie.