Tweede fase `Nederland gaat digitaal'

Tijdens een bijeenkomst in Mediaplaza te Utrecht op woensdag 14 maart jongstleden hebben de minister van Economische Zaken, mevrouw Jorritsma-Lebbink, en de algemeen directeur van Syntens, de heer ten Kroode, het startschot gegeven voor de tweede fase van de campagne `Nederland gaat digitaal'.

Uit de speech van minister Jorritsma bleek dat de huidige cijfers nog niet reden geven tot volledig optimisme; Nederland loopt behoorlijk mee, maar nog langer niet voorop.

De meeste MKB'ers vinden elektronisch zakendoen weldegelijk belangrijk maar slechts één op de vijftig neemt ook daadwerkelijk de eerste stappen op weg naar e-business. Velen vrezen het contact met hun klanten te verliezen, deze angst is echter niet reëel. Door het digitaliseren van het gehele bedrijfsproces kunnen zaken als CRM (Customer Relations Management) juist vele voordelen bieden.

Uit de presentatie van het Internet E-fficiency programma van Cisco Systems werd opnieuw aangetoond dat elektronisch zakendoen niet alleen het aanschaffen van een website betekent.

In de tweede fase van de campagne `Nederland gaat digitaal' zal de nadruk voornamelijk komen te liggen op de stimulering van de brancheorganisaties. De samenwerking tussen Syntens en MKB Nederland, VNO/NCW, Hoofdbedrijfschap Detailhandel en Hoofdbedrijfsschap Ambachten zal hierdoor versterkt worden.

De campagne zal doorlopen tot en met eind 2002.