Roto Smeets de Boer NV

PERSBERICHT RSDB: WINSTTOENAME 2000 RUIM 16%

Resultaat
Met een nettoresultaat van EUR 21,7 mln (1999 EUR 18,6 mln), heeft RSDB het jaar 2000 in totaliteit goed afgesloten.De omzet steeg met 0,6% tot EUR 702,8 mln, de toegevoegde waarde kwam uit op EUR 357,1 mln (1999 EUR 353,5 mln). Het bedrijfsresultaat steeg met 10,2% tot EUR 39,9 mln tegenover EUR 36,2 mln in 1999.

De omzettoename werd afgezwakt door het beeindigen van verlieslatende activiteiten, alsmede het afstoten van substantieel onderrenderende opdrachten. Het hieruit voortvloeiende dempend effect op de toegevoegde waardeontwikkeling werd versterkt door meer ingekochte dienstverlening. Tegelijkertijd werd de productiecapaciteit hierop aangepast, hetgeen resulteerde in een afgenomen personeelsbezetting en lagere bedrijfskosten. De solvabiliteit steeg van 30% ultimo 1999 tot 33,2% ultimo 2000.

Door het keuzedividend nam het aantal uitstaande gewone aandelen toe met 83.386 tot 4.130.275. Door de voorgenomen intrekking van 100.000 stuks, door inkoop verkregen aandelen, zal het gemiddeld aantal afnemen tot 4.048.510, waardoor de winst per aandeel over 2000 uitkomt op EUR 5,37 (1999 EUR 4,61).Voorgesteld zal worden het dividend te verhogen tot EUR 1,65 (1999 EUR 1,18) per gewoon aandeel.

Vooruitzichten
Daar waar de door Media Partners bediende markt zich vooralsnog overeenkomstig inschatting ontwikkelt, is in de door Roto Smeets bediende Europese markt en in de markt van PlantijnCasparie in Nederland sprake van stagnatie in groei. Een ontwikkeling die zich in de laatste maanden van het voorbije jaar al in deelsegmenten aftekende. Deze terughoudendheid in de markt zet druk op zowel het opbrengstprijsniveau als op de volumestroom in het eerste kwartaal van 2001.

Omdat er rekening mee wordt gehouden dat sprake is van meer dan een incidentele versterking van het seizoenspatroon, zijn in de interne organisatie in gang gezette herstructureringsmaatregelen in uitvoeringstempo verhoogd. De geschetste ontwikkelingen bevatten een aantal onzekerheden. Wanneer de ervaren gang van zaken zich doorzet, wordt naar de huidige inzichten op jaarbasis een lagere winst voorzien dan in het afgesloten jaar 2000.Drie merken De drie hoofdmerken Roto Smeets, PlantijnCasparie en Media Partners vertoonden de volgende ontwikkeling: 2000 1999

.

x mln                           omzet   bedrijfsresultaat             omzet    bedrijfsresultaat

Roto Smeets 488,8 27,9 466,9 23,5 PlantijnCasparie 200,0 9,8 221,0 10,9 Media Partners 21,9 2,2 19,5 1,8

Het aantal medewerkers in fulltime-equivalenten ontwikkelde zich van 4.172 ultimo 1999 tot 4.010 ultimo 2000.

Roto Smeets
In Noordwest-Europa was in de eerste helft van het jaar sprake van een ruime markt. In het najaar, zeker vergeleken met het record 4e kwartaal van 1999, was sprake van vraagafname, met als direct gevolg toegenomen druk op het opbrengstprijsniveau. Met uitzondering van de vestiging Roto Smeets Etten steeg in alle locaties de verkoopbare capaciteit door verbeterde procesbeheersing. De hieraan gekoppelde gerealiseerde hoge bezettingsgraad vormde de basis voor het winstherstel.

PlantijnCasparie
Direct marketing campagnes, alsmede financieel drukwerk zorgden in de eerste maanden van 2000 voor een bovengemiddelde capaciteitsvraag. In de laatste twee maanden van het jaar bood de markt minder ruimte. Intern werd het in gang gezette integratieproces vervolgd. Zo werd de afwerkingsunit Rotterdam verkocht en zijn de drukkerijactiviteiten van Rotterdam en Schiedam samengevoegd. De begin 2000 in de markt gezette dienstverlener op het terrein van content management en consumer relation management systemen, 2organize.com, kende een teleurstellende start.

Media Partners
De markt van publishing services is een groeimarkt. Media Partners heeft de ruimte die de markt in Nederland bood goed benut. De activiteiten in Belgie en Zweden ontwikkelden zich volgens plan, de Engelse activiteiten bleven dusdanig achter op de projecties, dat de positie op de Engelse markt ter discussie staat.

RSDB
Ter verbetering van het profiel in de markt zal Roto Smeets De Boer zich als houdster-maatschappij van drie hoofdmerken voortaan RSDB Partners in Communicatie noemen.

RSDB presenteert zich daarbij met een nieuw eigentijds logo. De positie van de letters RSDB in het logo symboliseren de toegevoegde waarde van het concern als brug tussen de ontvanger en de aanbieder van informatie.Het jaarverslag verschijnt op 4 april 2000. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal plaatsvinden op 19 april 2001, aanvang 15.00 uur in Hotel Lapershoek te Hilversum.

Hilversum, 22 maart 2001
ROTO SMEETS DE BOER NV
Raad van Bestuur

RSDB is een beursgenoteerde onderneming met een jaaromzet van EUR 700 mln en ruim 4.000 medewerkers. RSDB is een organisatie van dienstverlenende ondernemingen die de communicatie-uitingen van haar opdrachtgevers - met toegevoegde waarde - omzet in gedrukte en multimediale producties. Deze ondernemingen zijn ondergebracht in 3 merken: Roto Smeets (voor grootschalige productie van tijdschriften, postordercatalogi en promotioneel drukwerk) met vestigingen in 7 landen in Noordwest-Europa, PlantijnCasparie (prepublishing, drukwerk en direct marketing) met 30 regionale vestigingen en Media Partners (internationale publishing services) met vestigingen in 4 Europese landen.

RSDB : www.rsdb.nl
Roto Smeets : www.rotosmeets.com
PlantijnCasparie : www.plantijncasparie.nl
Media Partners : www.mediapartners.nl