Raadsvergadering van 8 maart
VRAGENHALFUUR
Bij de Arbeidsvoorziening Rijnmond (RBA) is geen geheime kas. Van de
bankrekening die door de directie werd gebruikt voor bijzondere
projecten, het doen van voorschotbetalingen en personele betalingen
waren de Algemene Directie en het Centraal Bestuur van
Arbeidsvoorziening (CBA) op de hoogte. De rekening is ook jaarlijks
aan de orde geweest bij de vaststelling van het jaarverslag en de
financiële boekhouding. Het College kent geen onderzoek van Deloitte &
Touche in opdracht van het CBA naar het bestaan van een zwarte kas,
zwarte betalingen en personeelsfeesten. Wel zijn er verschillende
onderzoeken die geen directe relatie met elkaar hebben en los van
elkaar in opdracht van het CBA en de Algemene Directie van
Arbeidsvoorziening zijn ingesteld. Voor de relatie tussen de gemeente
Rotterdam en RBA hebben de onderzoeken geen gevolgen, omdat de
minister van Sociale Zaken per 1 april de arbeidsvoorziening opheft,
waardoor de relatie formeel eindigt. Dit heeft wethouder J. van der
Tak geantwoord op vragen van het raadslid M.G.J. van Muijen (PvdA).
Hij stelde de vragen over de Arbeidsvoorziening Rijnmond naar
aanleiding van perspublicaties over het onderzoek van Deloitte &
Touche in opdracht van het CBA. Wethouder Van der Tak is tot 1 april
lid van het Regionaal Bestuur van de Arbeidsvoorziening Rijnmond.
PERSONALIA
De Gemeenteraad heeft twee leden benoemd in de raadscommissie voor
Algemeen Bestuurlijke Zaken, Veiligheid en Politie. In de vacature-Van
Heumen is benoemd dhr. T.S.J. Cornelissen (SP); in de vacature Van
Dijk de heer H.P.L. Cremers (PvdA). In de nieuwe Kamer VII van de
Algemene Beroepscommissies (voor regiozaken) zijn benoemd mw. M.J. de
Sutter-Besters en de heren Th. Woudenberg (voorzitter), R.M. van
Middelkoop (vice-voorzitter), P.P.J. Doodkorte en R.J.L. Kappetijn.
RENOVATIE ROZENLAANVIADUCT
De Gemeenteraad is akkoord gegaan met de renovatie van het uit 1955
daterende Rozenlaanviaduct. De renovatie, die fl. 8,899 miljoen gaat
kosten, zal in 2002 en 2003 worden uitgevoerd. Dit jaar wordt gebruikt
om de noodzakelijke voorbereidende werkzaamheden te verrichten. Het
viaduct ligt zowel boven NS-sporen als boven de rijksweg A20 en het
Noorderkanaal, zodat een aantal werkzaamheden consequenties heeft voor
het verkeer.
RIOLERINGSPLAN
De Gemeenteraad heeft een investeringskrediet van fl. 18,493 miljoen
beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Gemeentelijk
Rioleringsplan 2000 - 2005. Het plan is vorig jaar al vastgesteld. Er
wordt onder meer fl. 17,7 miljoen in het rioolstelsel geïnvesteerd en
het jaarlijkse onderhoud van de riolering wordt verhoogd van 13,5 km
naar 27 km in 2005 en uiteindelijk 40 km in 2010. Verder wordt een
bedrag van fl. 3 miljoen uitgetrokken om 202 percelen op het riool aan
te sluiten.
ROTTERDAM THUISSTAD
De Gemeenteraad heeft fl. 1 miljoen uit de bedrijfsreserve van de
dienst Stedebouw en Volkshuisvesting beschikbaar gesteld voor
'Rotterdam Thuisstad', een onderdeel van R2001. Daarmee komt de totale
gemeentelijke bijdrage op fl. 3 miljoen. Externe partijen financieren
de overige fl. 4,9 miljoen. De hoofdonderdelen van Rotterdam Thuisstad
zijn de nationale tentoonstelling '6,5 miljoen woningen' ter viering
van 100 jaar woningwet en de etalagewoningen 'Thuis in Rotterdam'.
ELEKTRONISCH STEMMEN
Bij de verkiezingen in 2002 gaan de Rotterdammers voor het eerst
elektronisch stemmen. De handmatige telling van de stemmen kost zoveel
tijd, dat de uitslag van de verkiezingen - zeker als het gaat om een
gecombineerde verkiezing van de gemeenteraad en de deelgemeenteraden -
laat bekend is. Dat geldt temeer als de stembussen tot 21.00 uur open
blijven. De gemeenteraad heeft fl. 3,69 miljoen beschikbaar gesteld om
stemmachines aan te schaffen.
START IBT ROTTERDAM-HOOGVLIET
Vanaf 2001 tot 2010 vindt in Rotterdam-Hoogvliet de eerste
Internationale Bouwtentoonstelling (IBT) van Nederland plaats. De
tentoonstelling heeft tot doel de internationale bekendheid van de
Nederlandse stedenbouw en architectuur te vergroten en een bijdrage te
leveren aan de herontwikkeling van Hoogvliet. Op deze grootste
vernieuwingslocatie van Nederland worden de komende jaren 5.000
woningen vervangen. De Gemeenteraad heeft de organisatie van IBT
overgedragen aan het bestuur van de Stichting IBT Rotterdam-Hoogvliet
en het geld dat bij de begrotingsbehandeling was gereserveerd
(jaarlijks tot 2004 fl. 1 miljoen) toegekend. Wethouder H. Meijer is
voorgedragen als lid van het stichtingsbestuur.
Alleen D66 en de SP stemden tegen het voorstel om de IBT te
organiseren. D66 was er niet van overtuigd dat het IBT een toegevoegde
waarde zou hebben voor Hoogvliet. De SP stemde tegen, niet omdat men
niet geloofde in effecten van de IBT, maar omdat men vindt dat de
bouwwereld zelf de kosten voor de tentoonstelling moet dragen.
VERDELING GELD TWEEDE RONDE WIJKAANPAK
De Gemeenteraad heeft het geld verdeeld voor negen plannen voor
Wijkaanpak in de zogenaamde 'overige wijkaanpakgebieden'. Dit zijn
wijken in Rotterdam die niet direct onder de strategische wijkaanpak
vallen, maar op dezelfde manier plannen maken voor de verbetering van
het woon-, werk- en leefklimaat in het gebied. Het gaat in de meeste
gevallen om (vroeg-) naoorlogse delen van Rotterdam. Vorig jaar juli
heeft de Gemeenteraad al geld verdeeld voor zes wijken. Voor de tweede
ronde is een totaal budget van ruim fl. 27 miljoen beschikbaar.
Daarvan gaat fl. 5,3 miljoen naar Zuidwijk, fl. 2 miljoen naar
Bloemhof, fl. 2 miljoen naar Groenenhagen/Tuinenhoven, fl. 3,5 miljoen
naar Hoek van Holland-Centrum, fl. 2,5 miljoen naar Middelland, Nieuwe
Westen en Delfshaven, fl.fl.fl.2,5 miljoen naar Bergpolder, fl. 4
miljoen naar Schiebroek, fl. 0,9 miljoen naar Noordeinde
(Kralingen/Crooswijk, fl. 4 miljoen naar Ommoord en ruim fl. 0,4
miljoen naar de aanpak van de noord-zuid-verbinding in de Beverwaard.
HAVENBEDRIJF ZICHTBAARDER
De Gemeenteraad heeft het bedrijfsplan 2001 - 2005 van het
Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) vastgesteld. Havenwethouder
Simons stelde vast dat de raad een grote mate van enthousiasme en
overeenstemming toonde voor het voorliggende bedrijfsplan van het GHR.
In het debat wezen verschillende fracties op het belang van de aanleg
van Maasvlakte II en vroegen aandacht voor de ruimtelijke en de
milieu-aspecten van de haven. Het GHR wil de komende jaren
zichtbaarder, zakelijker en daadkrachtiger worden. De missie van het
Havenbedrijf blijft 'Versterking van het Rotterdamse haven- en
industriecomplex in Europees perspectief. Nu en op de lange termijn.'
Gedurende de nieuwe bedrijfsplanperiode wil het GHR zich optimaal
positioneren als speler in netwerken van logistieke en industriële
clusters. De argumenten en middelen die het daartoe inzet zijn onder
meer de omvang en slagkracht van het haven- en industriegebied zelf,
het hoge niveau van (maritieme) dienstverlening, haventerreinen en
-infrastructuur, marketing, tarieven, public affairs, communicatie en
een hoge investeringsbereidheid. Daarnaast heeft het Havenbedrijf
sinds vorig jaar een nieuw instrument, de NV Mainport Holding
Rotterdam (MHR) waarin participaties en andere samenwerkingsverbanden
kunnen worden ondergebracht. In het nieuwe bedrijfsplan - met als
subtitel 'Positie kiezen in het mainportnetwerk' - staan behalve de
eigen zichtbaarheid de thema's ruimte, netwerken en investeren
centraal.
EXTRA AANDACHT VOOR BOMEN
Met de vaststelling van het Bomenstructuurplan heeft de Gemeenteraad
ingestemd met extra aandacht voor de hoofdstructuur van de bomen in
Rotterdam. Dit netwerk van ca. 76.000 bomen langs de doorgaande wegen
en in grote parken fungeert als drager van het stedelijk groen. Voor
de hoofdbomenstructuur is een extra impuls nodig boven het reguliere
onderhoud op decentraal niveau. Het gaat daarbij niet om meer bomen,
maar om een toename van de kwaliteit met meer monumentale bomen in de
stad. Dat betekent een structurele verbetering van groeiplaatsen,
zodat jonge bomen volwassen en monumentaal kunnen worden, een
intensievere zorg voor en controle van oude bomen en de vervanging van
zieke en onveilige bomen. De uitvoering van het Bomenstructuurplan
kost jaarlijks fl. 2,5 miljoen.
Een motie van van de Stadspartij om te bevorderen dat bij de aanplant
van nieuwe bomen zoveel mogelijk gekozen wordt voor vogelvriendelijke
soorten is door het college in preadvies genomen. Een motie van de SP
om bij inrichtingsplannen een groeneffectparagraaf toe te voegen
haalde het niet. Alleen SP en Stadspartij stemden voor.
RPR 2010
De Gemeenteraad heeft uitvoerig het Ruimtelijk Plan Rotterdam 2010
(RPR 2010) besproken. Het RPR 2010 is de ruimtelijke uitwerking van
het integrale gemeentelijke beleid, zoals vastgelegd in de
Toekomstvisie 2005 en het Collegeprogramma Ruimte voor Rotterdammers.
Het plan is een overkoepelend kader voor het gemeentelijk ruimtelijk
beleid voor de periode tot 2010 waarin de vele plannen, initiatieven
en ruimteclaims zijn afgewogen en op elkaar afgestemd tegen de
achtergrond van de beschikbare ruimte en financiële middelen. De twee
belangrijkste beleidsspeerpunten die in het RPR worden uitgewerkt zijn
'Sterke Stad' en 'Wijken van Waarde". In het RPR zijn drie centrale
ambities geformuleerd die voortkomen uit de beleidsdoelstellingen van
de gemeente en de wensen van bewoners, organisaties en bedrijven die
zich hebben uitgesproken over de ruimtelijke ontwikkeling van de stad.
Ze zijn mede gebaseerd op prognoses. De drie ambities zijn Rotterdam
als gevarieerde en aantrekkelijke stad, Rotterdam als centrum in de
Zuidvleugel. Rotterdam als Europese stad met een wereldhaven.
Tijdens de eerste termijn van het debat over het RPR 2010 zijn 6
moties en 1 amendement ingediend.
Het College werd onder meer gevraagd om een actualisatie van het
ruimtelijk beleid voor het havengebied binnen de gemeentegrenzen van
Rotterdam. Daarbij moet nader worden bezien welke planfiguur daarvoor
het meest geschikt is (PvdA, VVD, CDA en Groenlinks). Ook dienden
PvdA, VVD, CDA en Groenlinks een motie in met het verzoek om de
analyse van het conflicterend ruimtegebruik nader uit te werken.
De Stadspartij vroeg in drie moties om een haalbaarheidsstudie naar
een aftakking van de metrolijn naar Carnisselande in plaats van een
Trampluslijn, ten zuiden van het metrostation Slinge, ter hoogte van
Drechterweide, een haalbaarheidsonderzoek naar woningbouw op de Ruit
van autosnelwegen rond Rotterdam en een haalbaarheidsstudie naar
woningbouw op de Merwehaventerreinen.
De SP diende een motie in waarin het College werd verzocht af te zien
van de voorgenomen verplaatsing van volkstuinen.
PvdA, VVD, CDA en Groenlinks vroegen bij amendement om een aanpassing
van enkele punten uit de tekstvan het ontwerpbesluit en de tekst van
het RPR 2010.Het gaat onder meer om de aanduiding van het voormalige
Piet Smitterrein als 'stadswijk'in plaats van een concentratie
kantoren/voorzieningen. De aanduiding van individuele toekomstige
OV-lijnen en 2e fase Tramplus zou moeten worden vervangen door het te
realiseren ov-netwerk.
PvdA en Groenlinks vroegen meer aandacht voor ontwikkelingen op Zuid,
met name om een extra impuls voor het gebied Parkstad/derde stadsbrug.
Groenlinks en het CDA bepleitten om de diverse opties wonen, water,
volkstuinen voor het toekomstig stedelijk gebied Laag Zestienhoven nog
open te houden.
De Gemeenteraad zet op 22 maart het debat over het RPR 2010 voort en
besluit over de ingediende moties en amendementen.