Bijna de helft van Nederlandse surfers heeft e-commerce ervaring

Mijdrecht, 22 Maart 2001- Volgens de nieuwste 'E-Shoppers' studie van het internet onderzoek- en consultingkantoor InSites-Consulting telt Nederland 2.617.000 internet gebruikers met e-commerce ervaring. Dit betekent dat 46% van de internetgebruikers al iets op het internet aankocht. InSites-Consulting definieert de internetgebruiker als een surfer die het Internet gedurende de afgelopen maand minstens éénmaal gebruikt heeft. Bovendien is één op vijf van de internetgebruikers die tot nog toe geen online orders plaatsten, dit wel van plan in de nabije toekomst. De e-commerce markt heeft met andere woorden nog een ruime groeimarge in het vooruitzicht. Van de huidige kopers zegt slechts 3.5% in de toekomst geen bestellingen via internet meer te plaatsen. De meeste e-shoppers zijn immers heel tevreden over hun ervaring, slechts 6.5% heeft minder positieve gevoelens ten opzichte van het internet winkelen.

InSites-Consulting nodigde in januari en februari op 45 druk bezochte Nederlandse internetsites 15.650 surfers uit om deel te nemen aan deze studie, zonder evenwel het doel van het onderzoek te vermelden. Van deze groep hadden 7240 e-commerce ervaring. Het onderzoek gaat dieper in op deze zogenaamde "e-shoppers".

3.3 miljard gulden online gespendeerd
Gedurende het voorbije jaar hebben de Nederlandse e-shoppers voor 3.3 miljard gulden online aangekocht. Bijna één derde van deze omzet werd gespendeerd aan reizen en vakantie. 37% van het aantal orders ging naar boeken en cd's, maar deze categorieën staan slechts in voor 10% van de online omzet. Dit is uiteraard te wijten aan het lage aankoopbedrag per aankoop. Het is opmerkelijk dat maar liefst vier op vijf transacties verlopen via locale Nederlandse sites. Nederlanders hebben blijkbaar ook op het internet het meeste vertrouwen in de voor hen bekende locale aanbieders. Hoewel online kopers over het algemeen meer ervaren internetgebruikers zijn, zette toch 38% van de Nederlandse e-shoppers pas vanaf 1999 zijn eerste stappen op het Internet.

Grootste hinderpaal blijft gebrek aan vertrouwen
De InSites-Consulting studie geeft aan dat een gebrek aan vertrouwen de grootste hinderpaal vormt voor mensen die nog nooit een online order geplaatst hebben. Niet kopers durven bijvoorbeeld geen kredietkaartgegevens achterlaten op een minder bekende website. Nochtans vindt ook het merendeel van de surfers zonder e-commerce ervaring het online verhandelen van goederen een goede zaak. Vrouwelijke surfers blijken de grootste achterdochtigheid te koesteren.

Vier groepen e-shoppers
In hun e-shoppers studie zoomden de analisten van InSites-Consulting verder in op de kenmerken van de 2.617.000 e-shoppers. 'Het blijkt dat er vier groepen e-shoppers aanwezig zijn in de markt, met elk hun eigen attitudes ten opzichte van online bestellingen,' stelt Prof. Dr. Niels Schillewaert, managing partner bij InSites-Consulting. Enerzijds werd de attitude ten opzichte van het online kopen als criterium gebruikt, anderzijds gebruikten de InSites analisten het surfgedrag als maatstaf.

>

De "Skeptics" zijn, binnen de groep van surfers met internetervaring, diegene met de hoogste terughoudendheid ten opzichte van kopen op het net. Deze groep heeft duidelijk de minste ervaring met internet en bovendien surfen ze minder intensief dan andere gebruikers. "Skeptics" zien het internet niet als een interactief medium en staan vrij wantrouwig tegenover alles wat te maken heeft met online bestellen. 18% van de groep e-shoppers valt binnen deze groep, maar samen vertegenwoordigen ze als voorzichtige internetkopers slechts 11% van het totaal door de Nederlandse surfers gespendeerde online bedrag.
'De "Easy Targets" is de meest interessante groep e-shoppers,' verduidelijkt Prof. Dr. Schillewaert, 'ze vertegenwoordigen een derde van de totale groep en staan bovendien in voor bijna 40% van de e-commerce markt. Verder staan ze open voor online marketing technieken zoals commerciële boodschappen via e-mail en SMS.' De InSites analisten berekenden dat de "easy targets" ongeveer 5.5 orders plaatsen op jaarbasis, voor een gemiddeld bedrag van 279 gulden per order.
Ook de "Hard to catch"-shoppers staan positief ten opzichte van e-commerce. Deze groep spendeert bovendien het meeste tijd op het internet en heeft ook de meeste internetervaring. Het grote verschil tussen deze groep en de easy targets is dat "hard to catch" internetkopers een veel lagere tolerantie kennen voor ongevraagde e-mail en commerciële boodschappen op internet. Een "hard to catch"-shopper is bijvoorbeeld ook niet al te happig om zijn persoonlijke gegevens achter te laten op één of andere webstek. De laatste groep, "Utilitarians" genaamd, zijn een niet onbelangrijke groep e-shoppers. Ze vertegenwoordigen 15% van de e-shoppers populatie en zijn verantwoordelijk voor 17% van de totale online omzet. 'Utilitarians gebruiken het internet met een concreet doel voor ogen. Ze winkelen dus ook minder impulsief op het internet. Bovendien pikken ook deze kopers het niet dat hen ongevraagde mails toegestuurd worden,' zegt Prof. Dr. Schillewaert. Utilitarians plaatsen gemiddeld gezien 4.5 orders per jaar, iets minder dus dan de "easy targets", maar elke bestelling is wél goed voor een gemiddeld bedrag van 315 gulden.

InSites-Consulting stelt dat e-commerce een vertrouwd gegeven wordt voor de Nederlandse consumenten. Het is immers opmerkelijk dat een groot percentage van de nog nieuwe internetgebruikers toch al de stap naar een aankoop in een virtuele winkel durft te maken. Dit wijst erop dat e-commerce verder aan belang zal winnen in de nabije toekomst. De segmentatie die InSites-Consulting van de Nederlandse online consument maakte, geeft aan dat de grootste uitdaging voor online winkels ligt bij het benaderen van de juiste e-shoppers op de juiste manier.
Meer informatie over het 'E-shoppers' rapport van InSites-Consulting is te vinden op de site www.insites-consulting.com
of telefonisch T. +31 (0) 297 230 310 InSites-Consulting is het leidinggevend advies- en onderzoekkantoor op het vlak van internet en webmarketing. Het InSites onderzoek, dat volledig gefocust is op de Internet economie, helpt klanten bij het management- en marketingproces van hun webaanwezigheid. Naast performantie metingen van web sites en bannercampagnes zorgt InSites-Consulting voor online inzichten gebaseerd op degelijk onderzoek. InSites brengt regelmatig studies rond o.a. toerisme, winkelen, merken, senioren en jongeren op het net uit. InSites-Consulting is mede-stichter van het Internet Advertising Bureau (I.A.B.) en heeft een sturende rol binnen de commissie research van die organisatie. InSites E-research en consulting werd in mei 1997 opgericht door 2 marketing profs van de Universiteit Gent en 2 senior researchers van Vlerick Leuven Gent Management School als 1 van de allereerste Europese online onderzoeksbureaus. Meer informatie over InSites-Consulting is online te vinden op www.insites-consulting.com .

Steven Van Belleghem - International Market Analysis Manager InSites E-research & Consulting

***NEW ADDRESS & PHONE***
Coupure Links 59 - 9000 Gent Belgium
tel: +32 (0)9 269 16 07 - fax: +32 (0)9 269 16 00
mobile: +32 (0)497 473 444
e-mail: Steven.VanBelleghem@insites.be
http://www.InSites.be

--