Bijna de helft van Nederlandse surfers heeft e-commerce ervaring
Mijdrecht, 22 Maart 2001- Volgens de nieuwste 'E-Shoppers' studie van het
internet onderzoek- en consultingkantoor InSites-Consulting telt Nederland
2.617.000 internet gebruikers met e-commerce ervaring. Dit betekent dat 46%
van de internetgebruikers al iets op het internet aankocht.
InSites-Consulting definieert de internetgebruiker als een surfer die het
Internet gedurende de afgelopen maand minstens éénmaal gebruikt heeft.
Bovendien is één op vijf van de internetgebruikers die tot nog toe geen
online orders plaatsten, dit wel van plan in de nabije toekomst. De
e-commerce markt heeft met andere woorden nog een ruime groeimarge in het
vooruitzicht. Van de huidige kopers zegt slechts 3.5% in de toekomst geen
bestellingen via internet meer te plaatsen. De meeste e-shoppers zijn immers
heel tevreden over hun ervaring, slechts 6.5% heeft minder positieve
gevoelens ten opzichte van het internet winkelen.
InSites-Consulting nodigde in januari en februari op 45 druk bezochte
Nederlandse internetsites 15.650 surfers uit om deel te nemen aan deze
studie, zonder evenwel het doel van het onderzoek te vermelden. Van deze
groep hadden 7240 e-commerce ervaring. Het onderzoek gaat dieper in op deze
zogenaamde "e-shoppers".
3.3 miljard gulden online gespendeerd
Gedurende het voorbije jaar hebben de Nederlandse e-shoppers voor 3.3
miljard gulden online aangekocht. Bijna één derde van deze omzet werd
gespendeerd aan reizen en vakantie. 37% van het aantal orders ging naar
boeken en cd's, maar deze categorieën staan slechts in voor 10% van de
online omzet. Dit is uiteraard te wijten aan het lage aankoopbedrag per
aankoop. Het is opmerkelijk dat maar liefst vier op vijf transacties
verlopen via locale Nederlandse sites. Nederlanders hebben blijkbaar ook op
het internet het meeste vertrouwen in de voor hen bekende locale aanbieders.
Hoewel online kopers over het algemeen meer ervaren internetgebruikers zijn,
zette toch 38% van de Nederlandse e-shoppers pas vanaf 1999 zijn eerste
stappen op het Internet.
Grootste hinderpaal blijft gebrek aan vertrouwen
De InSites-Consulting studie geeft aan dat een gebrek aan vertrouwen de
grootste hinderpaal vormt voor mensen die nog nooit een online order
geplaatst hebben. Niet kopers durven bijvoorbeeld geen kredietkaartgegevens
achterlaten op een minder bekende website. Nochtans vindt ook het merendeel
van de surfers zonder e-commerce ervaring het online verhandelen van
goederen een goede zaak. Vrouwelijke surfers blijken de grootste
achterdochtigheid te koesteren.
Vier groepen e-shoppers
In hun e-shoppers studie zoomden de analisten van InSites-Consulting verder
in op de kenmerken van de 2.617.000 e-shoppers. 'Het blijkt dat er vier
groepen e-shoppers aanwezig zijn in de markt, met elk hun eigen attitudes
ten opzichte van online bestellingen,' stelt Prof. Dr. Niels Schillewaert,
managing partner bij InSites-Consulting. Enerzijds werd de attitude ten
opzichte van het online kopen als criterium gebruikt, anderzijds gebruikten
de InSites analisten het surfgedrag als maatstaf.
>
De "Skeptics" zijn, binnen de groep van surfers met internetervaring,
diegene met de hoogste terughoudendheid ten opzichte van kopen op het net.
Deze groep heeft duidelijk de minste ervaring met internet en bovendien
surfen ze minder intensief dan andere gebruikers. "Skeptics" zien het
internet niet als een interactief medium en staan vrij wantrouwig tegenover
alles wat te maken heeft met online bestellen. 18% van de groep e-shoppers
valt binnen deze groep, maar samen vertegenwoordigen ze als voorzichtige
internetkopers slechts 11% van het totaal door de Nederlandse surfers
gespendeerde online bedrag.
'De "Easy Targets" is de meest interessante groep e-shoppers,' verduidelijkt
Prof. Dr. Schillewaert, 'ze vertegenwoordigen een derde van de totale groep
en staan bovendien in voor bijna 40% van de e-commerce markt. Verder staan
ze open voor online marketing technieken zoals commerciële boodschappen via
e-mail en SMS.' De InSites analisten berekenden dat de "easy targets"
ongeveer 5.5 orders plaatsen op jaarbasis, voor een gemiddeld bedrag van 279
gulden per order.
Ook de "Hard to catch"-shoppers staan positief ten opzichte van e-commerce.
Deze groep spendeert bovendien het meeste tijd op het internet en heeft ook
de meeste internetervaring. Het grote verschil tussen deze groep en de easy
targets is dat "hard to catch" internetkopers een veel lagere tolerantie
kennen voor ongevraagde e-mail en commerciële boodschappen op internet. Een
"hard to catch"-shopper is bijvoorbeeld ook niet al te happig om zijn
persoonlijke gegevens achter te laten op één of andere webstek.
De laatste groep, "Utilitarians" genaamd, zijn een niet onbelangrijke groep
e-shoppers. Ze vertegenwoordigen 15% van de e-shoppers populatie en zijn
verantwoordelijk voor 17% van de totale online omzet. 'Utilitarians
gebruiken het internet met een concreet doel voor ogen. Ze winkelen dus ook
minder impulsief op het internet. Bovendien pikken ook deze kopers het niet
dat hen ongevraagde mails toegestuurd worden,' zegt Prof. Dr. Schillewaert.
Utilitarians plaatsen gemiddeld gezien 4.5 orders per jaar, iets minder dus
dan de "easy targets", maar elke bestelling is wél goed voor een gemiddeld
bedrag van 315 gulden.
InSites-Consulting stelt dat e-commerce een vertrouwd gegeven wordt voor de
Nederlandse consumenten. Het is immers opmerkelijk dat een groot percentage
van de nog nieuwe internetgebruikers toch al de stap naar een aankoop in een
virtuele winkel durft te maken. Dit wijst erop dat e-commerce verder aan
belang zal winnen in de nabije toekomst. De segmentatie die
InSites-Consulting van de Nederlandse online consument maakte, geeft aan dat
de grootste uitdaging voor online winkels ligt bij het benaderen van de
juiste e-shoppers op de juiste manier.
Meer informatie over het 'E-shoppers' rapport van InSites-Consulting is te
vinden op de site www.insites-consulting.com
Steven Van Belleghem - International Market Analysis Manager
InSites E-research & Consulting
***NEW ADDRESS & PHONE***
Coupure Links 59 - 9000 Gent Belgium
tel: +32 (0)9 269 16 07 - fax: +32 (0)9 269 16 00
mobile: +32 (0)497 473 444
e-mail: Steven.VanBelleghem@insites.be
http://www.InSites.be
--